Gå til innhold
Arkivverket

[#25213] Johan August Svensen fra Värmland


Gjest Kari Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Svensen

Ønsker å vite mer om Johan August Svensen (Svendsen/Svensson) fra Blomskog sokken i Värmland, min manns bestefar. Kom til Norge ca. 1880,giftet seg og bosatte seg i Fredrikstad. Han hadde også en søster, Alma, som bosatte seg i Fredrikstad. Hva het hans foreldre, evt. andre søsken m.m. Hvor kan jeg søke for å finne ut mer om min manns familie i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er dette hele familien som er bosatt på Onsø i 1900?? LenkeDet hadde vært ok om du hadde gitt litt fyldiger opplysninger enn navnet. Fødselsår, barnas navn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Svensen

Familien i Fredrikstad i 1900-tellingen har vi funnet med kone Karoline og barn(de bodde i Kniplegade, men vi lurer på den svenske grenen av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For å kunne hjelpe deg, må vi vite årstall, har du f.eks. funnet ekteskapet hans, vil hans fars navn stå, og kanskje også hans f.dato/dåpsdato osv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I Blomskog kirkebok C8 fødte (1828-1860) finnes på side 148 følgende lille tass...Jan August, f. 30.1.1849, dpt. 2.2.1849, foreldre Man. Sven Andersson og hustru Anna Maria Larsdotter. Faddere var Dr. Andreas Larson i Moe og hans Hustru Elin Svensdotter.det finnes ingen Johan August som passer.---------Du bør låne inn til ditt lokale bibliotek kirkebøkene for blomskog. Du vil finne familien til Sven og Anna Maiia - og barna - i husforhørene under Mon gård. Jan August flytter forresten til Norge allerede i november 1869.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Svensen

Tusen takk Laila! Det er helt sikkert riktig Jan (Johan) August Svensen, foreldrenavnene har han igjen brukt på sine barn, Svend og Anna Marie. Jeg skal låne kirkebøkene for Blomskog, men.... Finner du noe ut om søster Alma? og om det var flere søsken? Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var ingen Alma etter det jeg kan se - men en Albertne, og en Sofie...ddersom du tar et foreldresøk på Familysearch får du opp ett par søsken av ham.Det ser ut til at flere av søsknene dro til Norge. Men - alt dette finner du ersom du låner kirkebøkene for Blomskog. Husk å få med husforhørene og.Evt. kan du ta deg en tur til Karlstad - der finnes alle kirkebøkene for varmland. Dette er Anna Maria Larsd. i 1890 folketellingen:Om personen Om hushållet Hemförsamling: Blomskog Hemort: Mon Kontrakt: Nordmarks Län: VärmlandFödelseår: 1819 Födelseort: Födelseförs: ? Födelseland:Yrke: Inh. fattighj. Titel:Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Kvinna Familjest: Famstkod: Ensamstående (E)Hushåll nr: 266 Familj nr: 1Frånvaro: Övrigt: Trosbekännelse: Anmärkning: Lyte: Nationalitet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Folketelling 1890, Mon Blomskog;Inh. fattighjon änka, ensam i familjenAnna Maria Larsdotterf. 1819-----Det finnes en ugift Salomon Svensson på Mon f. 1859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei Kari. Så denne etterlysningen din nå. Har du kommet noe videre ? Jeg har blomskogboken og under Mon står det en del om denne familien. Er det fortsatt aktuellt ? Bl.a fremkommer det at sønnen Jan August f 30 jan 1849 flyttet til Rygge i Norge i 1869. Jans far var gift 2 ganger, Anna Maria var kone nr 2. Han hadde barn i begge ekteskap og ved første øyekast finner jeg 3 barn i hvert av ekteskapene som flyttet til Norge. Det finnes info om slekten i noen generasjoner i boken. Si ifra om det er aktuellt med mer. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.