Gå til innhold
Arkivverket

[#25217] Tosten Olsen, født i Hallingdal ?


Gjest maya lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest maya lillemoen

Tosten Olsen skal være født ca 1783. I flg. kirkeboken gifter han seg 9 okt 1807 i Gol med Birgit Ottersdtr. Tosten står oppført som Olsen Bjecche eller Bjerche, Birgit som Rotnem eller Botnem. Birgit blir døpt i Gol 6 jan. 1788 med foreldre Otter og Marthe Rotnem (Botnem). Tosten finner jeg ikke døpt i kirkebøkene i 1782,1783,1784 for Næs prestgj. Jeg har fulgt denne familien fra den tiden de kom inn i Skoger (Buskerud) og bakover Lenke Håper noen kan hjelpe meg å finne hvor Tosten kom i fra og hvem var hans foreldre. Takknemlig for all hjelp. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maya lillemoen

Hei Tor Jeg brukte denne når jeg søkte i kirkebøkene, men fant ingen foreldre med disse navnene, mulig de har kommet til Bræke på et senere tidspunkt. Jeg søkte også på gifte i samme periode men finner ingen gift med navnene Ole og Ingebør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Rumohr Blingsmo

På side 884 i Terje Østros:'Boka om Gol. Gards og ættesoge. Golreppen. VI' finn ein:'Torstein Olsen Brekke f 1783 d 1868 g 1806 m Birgit Ottarsdtr. Martegarden Rotneim f 1788 d før 1865: Born: 1. Ola Torsteinsen f 1808, levde 1868 2. Ivar Torsteinson f 1811 d 1812 3. Otto (Ottar?) Torsteinson f 1815 (dpt Åsli) d 1820 i Skoger 4. Ingeborg Martine Torsteinsdtr. f 1817 (dpt. Skjeldrum i Skoger) d 1818 5. Nils Torsteinson f 1819 (dpt. nedre Skjeldrum) levde 1868 6. Otter Torsteinson f 1821 (dpt. nedre Skjeldrum), levde 1868, g 1843 i Skoger med Maren Jakobsdtr. frå Ringerike. 7. Ingeborg Marie Torsteinsdtr. f 1827 (dpt Stubberud i Skoger), levde 1868, g m Ole Jonsen Turnvold (i1868 heiter dei knivsvik og bur i Hurum)1810 steimde Torstein broren Nils til å få delt garden, men dette nekta han og saka vart vist til retten. I 1812 skøytte Torstein sin lut av Brekke, 14 1/10 løb. til Ola Timanson Olsgard. Torstein Torstein fekk same året skøyte på Åsli i Hedalen av Ola Jonson, og han og familene flytte no dit. Dei er nemde der i 1815, men i 1817 var dei komne til Skjeldrum i Skoger. I 1827 budde dei på Stubberud i Skoger. dei er fortsatt nemnd i Skoger i 1835, men i 1848 var dei komne til Nyseter på Eiker. Då kvitterte Torstein for arven til kona si. I1865 var Torstein e.m. blind og fattiglem, og budde saman med sonen Otter og fam. hans på Nyseteren.'Om foreldre til Torstein står på side 882 i same:'Ola Nilsson Nilsegarden Frøysok-Åsli, Hedalen, f 1756 d 1814 g 1783 i Hedalen m Ingebjørg Torsteinsdtr. Åsli, Hedalen, f 1758 d 1834. Ingebjørg var dotter til Torstein Asleson Åsli, frå Berg i Eggedal (f 1729 d før 1801) og kona Birgit Henriksdtr. Mjøli (f 1712 d før 1801) Birgit var frå Sørli i Nes, men hadde fyrst vore gift med Herbrand Jonson Mjøli. Torstein og Birgit budde fyrst på Mjøli, so på Gapkjedn der dei er nemnd i 1758, so på Torgershus, og flytte 1765 til Hedalen i Valdres. Ingebjørg vart konf i 1775 og heiter då Illjanstad. Ingebjørg og Ole var skylde i Tredje ledd, denne skyldskapen går attende til Berg i Nes' Rotneim finn du om i bind V av Boka om Gol. Berg finn du om i Gards og slektshistorie for Nes i Hallingdal I, også den av Terje Østro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maya lillemoen

Hei Knut Du har funnet riktige personer og mer til. Dette var gode nyheter å få. Jeg skal låne disse bygdebøkene du refererer til. Tusen takk for hjelpen. Stor klem fra maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.