Gå til innhold
Arkivverket

[#25223] Møre: Ingver Pedersen Korsen


Gjest Gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar andre myhre

Søker etter FORELDRE OG SØSKEN og hvor de kom fra,til Ingver Pedersen Korsen gift med Martha Severine Olsdatter, Molde Kirke 16.NOV.1837.Ingvar og Martha var bosatt i Molde iværtfall i 1844 da Inger Anna, et av deres barn er født der. Noe tyder på at (Martha) Severine senere flyttet til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Kan det være en feilskriving for Korsan? Siden det er i Molde er ikke avstanden stor til Rødven og Korsan.Bror til en av mine aner het Peder Korsan, og var født cirka 1775. Det kan jo være en sønn av ham?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er smått med Peder-er på Korsan. Jeg tenker det er Alexander sin Peder, Peder Olsen Korsan/Groven som gifter seg 1801 med Maria Olsdatter og bosetter seg i Molde. De har i hvert fall en sønn, Erik Pedersen Korsan, 1806-69, som blir lensmann i Stranda fra 1834. Ut over ham er det ingen Peder som er født så tidlig at han kan gifte seg i 1837 verken på de to Korsangårdene eller fra husmannsplassene.Er det flere barn av Peder ovenfor vil jeg gjerne vite det for å kunne oppdatere bygdeboka. Søker en på Ingver i 1801 finner en navnet i Bud og i Kristiansund. I 1865 døper en Pedersdatter sønnen Ingver i Bolsøy Lenke Kan det være en sammenheng her? Hun kan jo være en søster av Ingver? Ingver er ikke akkurat det mest vanlige navnet.Siden gårdssøk ikke virker for tiden er det vanskelig å finne flere gårder med Korse(a)n tilknytning. Men i Bolsøy er det ingen så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar andre myhre

Hei Osvald. Er kanskje enig i at det KAN være en omskrivning av KORSAN.Men, i FT 1865 både Ålesund, Molde og Trondheim finnes KORSEN. FT. 1875 MOLDE, Trondheim,Ålesund og FT.1900, Molde og Trondheim. Også FS. kjører KORSEN. Kun 1 Korsan finnes. FT.1865 for Stranden, under gården Ringstad Engen, Skriver Erik KORSEN,Gardbr. og Lensm. Men din antagelse om at Ingver er bror av Erik er mye mulig:Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Noen opplysninger fra FS/IGI for hva det er verdt:Ingver Pedersen Korsen og Martha Severine Olsdtr. hadde følgende barn døpt i Molde:Petrine Ingversdtr. Korsen 28-3-1839Oluf Ingversen Korsen 9-5-1841Inger Anna Korsen 17-9-1844, gift 12-5-1870 i Molde med Johannes Andersen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01502.wc2&gardpostnr=301&personpostnr=1509&merk=1509#ovre>LenkeEdvard Mathias Korsen født 22-10-1846, døde 13-12-1846Martha Severine Ingversen 30-12-1849Severine bor i Trondheim i 1865 sammen med Oluf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Erik Pedersen Korsen er min tipp, tipp oldefar. Hvis han og Ingver er brødre er jeg veldig interessert i et samarbeide for å finne deres søsken og forfedre.Mvh Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar andre myhre

Hei Grete. Har sett tidligere at du har snuset på dette. Sansynligheten for at Erik og Ingver er brødre er antagelig stor. Ingver er min Tipp-tipp. E-mail adr; gamyhre@smartcall.noHei igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Vi finner forhåpentligvis fedrene oppført ved vielsene deres. Er det noen som har tilgang til kirkebøker for Molde? Vil gjerne vite hva som står ved disse to vielsene:31. oktober 1832: Erik Pedersen Korsen og Maren Petrine Tønnesen.16. november 1837: Ingver Pedersen Korsen og Martha Severine Olsdatter.Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg oppdaget nå at en av fadrene til min tippoldemor, Elisabeth Regine Korsen, er Ingvard Korsen. Elisabeth Regine er datter av Erik Pedersen Korsen. (Har kopi av kirkebok).Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Aldersmessig ser det jo ut som Erik Pedersen Korsen er den jeg nevner i (3), se lenke (6). Er det mulig at Korsan er blitt Korsen i Molde? I tilfelle kan jeg gå noe bakover, men far til Erik kommer ikke fra Korsan, men får bygsel til gården av Erik Røring i 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Når jeg ser nærmere etter i lenken ser jeg at Erik er lensmann, noe som også står opplyst i bygdeboken for Holm sogn II s 665 (Arnold Solemdal). Jeg tror vi nokså klart kan si at det må være samme mann vi snakker om.Eriks foreldre nevnt i (3). Faren Peder Olsen Korsan er sønn av Ole Svendsen Korsan, 1730-1808, i sitt andre ekteskap 1770 med Birgitte Madsdatter Moen, 1738-93, fra Voll. De får 3 barn. Anne, 1771-?. Budde i Molde i 1806. Guri, 1772-? g 1806 med Lasse Andersen Vike, 1784-?, Vestnes, og så Peder.Ole Svendsen Vågshavn,1730-1806, (to forskjellige dødsår er oppgitt for samme mann), fra Vågstranda, 1gang gift 1752 med Anne Stensdatter Moen, 1724-69, fra Voll. De får 7 barn, eldste sønn Svend gifter seg forøvrig 1791 med enke Ingeborg Knudsdatter Rydjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Artig å se at det kan være samme familie det er snakk om i Korsan og Korsen!Selv er jeg etterkommer av Guri og Lasse Andersen Vike, som Osvald nevner i innlegg 13. De flyttet til Skorgen Ytre/Kolmannvika i Grytten, gården min morfar vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Birgitte Madsdatter Moen, f 1738, kalt Brit i bygdebok for Voll, er datter av Mats Johanson, 1677-1749, bruk nr 6 på Moen har navn etter ham - Matsgarden, og hans andre kone Guri Ingebrigtsdatter Bø, d 1758 på Matsgarden Moen, Voll. Hun er eldste datter av Ingebrigt Hanson Bø, 1661-1741, og Berte Andersdatter, d 1702. Ingebrigt er sønn av Hans Bårdsen Bø, ca 1635-, utskrevet til svensk krigstjeneste i 1658. Hans er sønn av Bård Hansen, betalte koppskatt i 1657, sønn av Hans i Bøe som finnes i skattlistene i 1603 som jordeiende bonde. Gården kalt Hansgarden etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Gunnar: Ingver,f 1801, er sønn av Inger Marie Olsdatter Hagen, 1769-1807, i sitt andre ekteskap med Peder Olsen Korsan.Greta: Ingver har en bror Erik, f 1806.Jeg skal sjekke mer i morgen da jeg er opptatt resten av dagen med DIS arrangement i Lardal og mesterligaoppgjør Sandefjord-Fotex Veszprem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Siden min slekt i sin tid giftet seg inn på Korsan, og jeg ser rett over til Korsan fra hytta når jeg er der, har jeg nå forsøkt å samle og samordne informasjoner om aner og slekt til Ingver Pedersen Korsen. Det tok lenger tid enn jeg regnet med, og oversikten er selvsagt ikke komplett. De som har interesse av det kan kontakte meg på osrydjo@online.no så kan jeg sende en RTF-fil på det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.