Gå til innhold
Arkivverket

[#25226] Ole Johannesen fra Ulven i Os, i dag militært område


Gjest E. Heindl
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Heindl

Ole Johannesen fra Ulven i Os, gift 1850 med Britha Simonsdatter Ferstad, begge født 1829 i Os, måtte flytte, antagelig rundt 1876 da Ulven ble til ekserserplass for infanteriet. Hvor fikk familien slå seg ned og når døde Ole og Britha? Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bendixen

I Os soga b.III av Nils Tvedt s 365 står det:' Då Ulven vart teken til eksisplass fekk ikkje Ola pakta bruket lenger, og han flutte då til Aspelien ved Søfteland. Seinare vart han busett i Årstad ved Bergen.' Hilsen Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Takk for dette. Jeg finner en Ole Johannesen i FT 1900 for Årstad som er født 1827 og som er gift med Rebekka Johannesen, født 1857. Kanskje er dette den 'riktige' Ole som har giftet seg opp igjen. Brita Simonsdatter Ferstad vil ikke dukke frem for meg enda.Men jeg har også et annet 'problem'. Kan noen røpe meg hvor krøllalphategnet befinner seg på norske pc-tastaturer?Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Det fungerer. Takk! Forstår ikke helt at jeg ikke fant ut av det selv, men når det gjelder teknikk, er tålmodigheten borte før en fornuftig tanke kan bli fullført. Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Drageset

Fra bygdesoga: Ola Johannesson Bjørnen, f.1829,pakta bruket i 1861.Han hadde før vore busett i Bjørnen.s.B.2. Gift 1850 Brita Simondtr. Ferstad,f.1829. Born Johannes,f.1850,g.1876 Guro Haukeland,s.Sælen3, Brita f.1851 g.Knut Knutson Byrkjeland i Fana,sF.B.786, Simonf.1853,g.1875 Helle Andreasdtr. Førde,b,Bergen, Maria,f.1855,g.1874 Nils Nilsson Holen,b.Bergen, Jakob,f.1860,d.ung, Kristina,f.1863, Malena,f.1865, Ola,f.1868, Jakob,f.1871, Då Ulven vart teken til eksersisplass fekk ikkje Ola pakta bruket lenger,og han flutte då til Aspelien ved Søfteland.Seinare vart han busett Årstad ved Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Hjertelig takk! Bekrefter Os-boken kanskje at Johannes Olsen fra Bjørnen, født ca. 1801, gift med Britha Hansdatter, født ca. 1802, var foreldrene til Ole Johannesen, født ca. 1829, bosatt på Ulven?PS. På Ulven skal det være reist en minnetavle - en slags søyle. Før søylen ble til minnestein, skal denne ha vært brukt som trappestein på gården Ole Johannesen paktet. Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Drageset

Ja........Johannes Olson indre Tuen,f.1802 vart gift med Brita Hansdtr. Bjørnen f.1802, og fekk same året bygsla bruket etter verfaren. Born; Brita,f.1825,g.1849 Nils ytre Moberg,s.y.M.2, Malena f.1827,g.1860 Anders ytre Tuen,s.y.T.2, Ola,f.1829g.1850 Brita Ferstad,s.Ulven 1, Hans f.1831, s.n., Dordi,f.1834, d.ug.1865, Johannes, f.1835,d.1850, Simon f.1837,s.br.2, Kristi (tvilling) f.1840,g.1893 Pedre Røttingen,s R.5 Tvo born døydde unge. Johannes var båtbyggjar likeins som fyremannen. Han døydde i 1883 og kona i 1876.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Drageset

Foreldre til Brita fortsatt i h.h.t. bygdeboka.Hans Hansson Bjørnen f.1777,bygsla farsbruket i 1803.G I 1801 Brita Paulsdtr.Ferstad f.1763,d.1824. g.II 1825 Anna Olsdtr.Skjeie f.1801 d.på barseng 1827, g.III 1828 Helga Olsdtr.Storum f.1780. Born Brita f.1802,s.n., Guro ,f.1827 g.1862 Hans Nilsson Glesnes,s Særvoll 6. Hans var båtbyggjar. I 1815 fekk han Bjørnaskogen fredlyst på nytt, då uvedkomande atter var byrja naska i skogen. Hans døydde i 1836, og ekkja gifte seg att året etter med Rolf Lunde,s.br.3.Du kan skrive direkte om det er flere ting du lurer på fra bygdeboka. os.boat@hjemme.no Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

....da var kanskje Hans Hansen, Bjørnen, født ca. 1743, og Brithe Nielsdatter, født ca. 1737, foreldrene til den Hans Hansen, Bjørnen, som ble født 1777?Hjertelig takk igjen og for tilbud om bygdebokhjelp på 'direktveien'! Det vil jeg svært gjerne benytte meg av, men jeg må først få orden i et par ledd ved egenhjelp slik at jeg kan stille klare spørsmål. Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.