Gå til innhold
Arkivverket

[#25232] 6690 nordmenn i Sverige i folketellinga 1890


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Ikke så rent få svensker emigrerte til Norge i slutten av 1800-tallet, men ved nærmere ettersyn fantes det også en del nordmenn i Sverige. Nærmere bestemt 6690 stk. Det er sikkert snakk om en del svensk-norske ekteskap vil jeg tro.Noe av tellinga ligger gratis ute på nettet, men langt fra alt. Siden jeg har cd'en kan jeg gjøre oppslag såfremt jeg har tid til det.Grov fordeling:-----Bohuslän 554 stk (996 stk i Göteborgs- och Bohuslän)Älvsborgs län 400 stkDalsland 335 stkKopparbergs län 320 stkJämtlands län 1492 stkBlekinge län 37 stkVärmlands län 1244 stkStockholms län och stad 639 stkSkaraborgs län 48 stk.Västernorrlands län 496 stk-----Resten fordeler seg pent og pyntlig utover resten av Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Du burde samle dem i en egen database, og få den lagt ut her. Det er sikkert mange sporløst forsvundne blant de 6690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det ville vel ikke ta seg så pent ut om jeg gjorde et utplukk på vel 6700 nordmenn i en database som Arkion har solgt .....Det er bare å spørre meg så skal jeg svare så langt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg lurer på om ikke en slik database ville stått såpass på egne ben at den måtte ha blitt sett på som et selvstendig produkt, akkurat som Arkions database bygger på andres folketellingsinnsats. Det finnes sikkert regler som vil kunne trekke definisjonene klart her. Uansett tror jeg det hadde vært en nyttig database, med langt større brukervennlighet om den lå her enn som oppslagsverk hos vennlige sjeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.