Gå til innhold
Arkivverket

[#25233] Hansenslekt, Bærum.


Gjest Roy Magne Sveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Magne Sveen

Kjenner noen til Olaus Hansen f.ca.1845 og hustru Karoline. De bodde på Bekkestua. ønsker opplysninger om disse. Olaus var byggmester, også tre av hans sønner ble det. Det var Harald 'Ommen' Hansen, Haakon Hansen, og Harald Hansen ( kalte seg Haugen ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ønsker datoer så prøv Asker kirkebøker 1800-1878 her i DA.Forøvrig så var det plagsomt mange som het Hans og Hansen i Asker og Bærum. Det ble et problem på skolene, så en Hansenslekt kan bli veldig mange forskjellige slekter. Jeg er også fra en 'Hansen-slekt' fra det distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Magne Sveen

Min Hansenfamilie bodde bla. på Horsleommen, Bakken/ Presterud, Grav, Furu. De flyttet mye, noe som var vanlig den tiden. Barna til Olaus og Karoline, var: Harald Albert, Karl Johan(døde som barn), Karl Hagbert, Paul Sigurd, Jenny, Haakon, og Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Magne Sveen

Jeg ønsker å finne forfedrene til Olaus og Karoline. Har sett litt, og funnet noe. Er usikker på om det er de riktige. Olaus, f. ca. 1845, og Karoline f. ca. 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøkene for Asker 1800-1878: (har lagt merke til at bosted og fødselssted ved vielser ofte har byttet plass i forhold til dåp.) Gift Haslum krk. 22/8 1875 ungk. arb. Olaus Hansen, f. Grav 1845, bosted Øverland eie og pike Caroline Pedersdt., f. Haslum eie 1854, bosted Isi eie. Harald Albert f. 27/12 1875- dpt. 5/3 1876 Haslum. Foreldre arb. Olaus Hansen Nadderud, ø.B. f. 1845 og Karoline Pedersdt. samme f. 1855. Karl Johan f. 27/3-dpt. 10/6 1878 Haslum. Foreldre: tømmermann Olaus Hansen Stabekk ø.B. f. 1845 og Karoline Pedersdt. f. 1855. Olaus f. 30/12 1845-dpt. 8/2 46 Haslum. Foreldre Hans Olsen Øverland eie ø.Bærum og Anne Svensdt. Gift 19/10 1845 Haslum ungk. Hans Olsen, f.Skui 24 år, bosted Øverland eie og pike Anne Svendsdt., f. Øverland eie 25,5 år, bosted Haga. Hans f. 27/3-dpt. 8/4 1821 Tanum krk. Foreldre: Ole Hansen Skui og Kari Sørensdt. Gift 22/10 1820 Tanum ungk. Ole Hansen Skui 27 år og pike Kari Sørensdt. Skui 26 år. -------- Anne f. 19/3-dpt. 2/4 1820 Haslu. Foreldre: husfolk på Øverland Svend Hansen og Kari Paulsdt. Gift 23/1 1814 Haslum ungk. tj.dreng på Øverland Svend Hansen Øverland 22 år og pike tj.pike på Øverland Kari Poulsdt. Øverland 24 år. ----------------- Caroline f. 12/2 -dpt. 2/4 1854 Tanum. Foreldre: arb. Peder Hansen Isi eie v.Bærum og Gjertrud Knudsdt. Gift 9/11 1851 Tanum ungk. Peder Hansen, f. Bryndsbakken 25 år, bosted Bryndsbakken og pike Gjertrud Knudsdt., f. Frogner eie 23 år, bosted Isi eie. 2 mulige Peder Hansen, Haga eie (Hans Andersen) og Bjørum eie (Hans Pedersen). Gjertrud f. 4/2 -dpt.15/2 1829 Tanum. Foreldre: Knud Knudsen Frogner v.Bærum og Marie Hansdt. Gift 15/10 1826 (Asker?) ungk. tj.dreng Knud Knudsen, f. Bjørum 24 år, bosted Frogner Ø. og pike Mari Hansdt., f. Tanberg ?år, bosted Frogner v. Knud f. 21/4 -dpt. 25/4 1802. Foreldre Knud Andersen Bjørum og Sørine Simensdt. Mari f. 30/11 -dpt. 6/12 1801. Foreldre Hans Olsen Tanberg og Giertrud Tostensdt. Jeg får ikke sjekket det bedre da jeg ikke har andre kilder. Det er kun hentet fra krk.bøkene og tatt på navn og gårsnavn. Skal se litt nærmere på Peder Hansen og finne hva barna hans het. Det er vel det nærmeste jeg kan komme han. Jeg har prøvet å sette dette opp på en leselig måte, men det forandrer seg når man legger det inn. Prøver med dob. linjeavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Peder f. 18/6- dpt. 4/7 1824. Foreldre Hans Andersen Haga eie og Kari Pedersdt. Deres barn: Birthe Maria, Marte Karine og Peder) Peder f. 12/12 -dpt. 26/12 1826 Tanum. Foreldre Hans Pedersen Bjørum eie og Marte Eriksdt. Deres barn: Arne, Herman, Peder, Karen, Christian, Erik, Randi Anette, Johan, Anne og Kistine. Det sa ikke så mye. Da må man altså inn på fadderne til Peder og Gjertruds barn og det finnes ikke på nettet. Det står i FT at Peder ble født i vestre Bærum og Haga ligger i østre Bærum så det kan se ut som om det var Peder født på Bjørum som er den rette Peder. Gift 26/4 1822 Haslum krk. ungk. Hans Pedersen Brynsbakken 28 år og pike Marte Eriksdt. Ruge Skui 22 år. Ikke funnet noe om noen personer i boka om Bærum. Antagelig må du se i heftene om husmannsfolk i Vestre Bærum. Det tror jeg nok var alt jeg kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Magne Sveen

Tusen takk for hjelpen så langt. Jeg får prøve litt på egen hånd også. Har funnet litt av det du har skrevet før, men jeg var litt usikker på om det var de riktige. Jeg er veldig takknemlig for mer opplysninger, hvis du kommer over mer. Så takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke garanterer riktigheten i det jeg har funnet, men jeg tror på det. Det er hentet ut fra opplysningene du ga, og hva som etterhvert har dukket opp av opplysninger ved f.eks. giftemål og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Magne Sveen

Jeg må vel inn i orginalkilder for å finne ut hva som er rett, og det er vel ikke så enkelt nå som Riksarkivet er stengt. Finnes det en oversikt over husmenn i Bærum? Evnt. hvor kan jeg finne mer kilder fra dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes noen hefter over husmannsplasser i Bærum og Lommedalen. De gjelder vel for det meste tiden etter 1801, men det finnes unntak der. Ellers så er det vel Bekkestua bibliotek og Riksarkivet som er stengt. Bekkestua blir vel litt langt vekk for deg, men der har de film og maskiner. Det er ikke hjelp å få alle dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden innlegget ditt ikke har blitt flyttet til Brukerforum ville jeg lagd en ny etterspørsel der med lenke til denne. Kanskje noen andre kan litt mere om det eller kjenner til denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.