Gå til innhold
Arkivverket

[#25246] Kuhne eller Kyhne slekt i Norge


Gjest Heidi Boysen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Boysen

Er det noen i Norge som heter Kyhne/Kuhne og som stammer fra samme slekt som meg eller som har info om våpenskjoldet?Min oldemor i Danmark het Frida Kyhne født 31 juli 1907 i Halk (Haderslevs nes) og kommer fra denne familien:Christian Heinrich Ernst Kuhne (f.ca 1838) og Frederikke Herbst (f. ca 1843) Begge er fødte i Sachsen i Tyskland. Mulig far til Frederikke er August Herbst. Han er fundet som fadder til et av barna, men det kan måske være en onkel.Jeg har kontakt med ett barnebarn til Hans Reinhold Kuhne og han forteller at Kuhne slægten går tilbage til 1366 og har eget våpenskjold, som ligger i Rigsarkivet i Århus. Men det er ikke noe riksarkiv i Århus. Børn av disse er:1) Gustav Kuhne født 1864. Død 1882 av tæring 2) Adolphe Kuhne født 1866. Død 1890 3) Hans Reinhold Kuhne født 1868 4) Alma Kyhne født 1870. Død av meslinger 1880 5) Otto Kyhne født 1871 6) Marthe Kyhne født 1873 7) Olga Kyhne født 1876 8) Ida Kyhne født 1878 (min tippoldemor) 9) Oskar Villy Kyhne født 1881. Død 1881 10) Ernst Gustav Kyhne født 1882 11) Ernst Julius Kyhne født 1884. Han flyttet til Fyn. 12) Ernst William Kyhne født 1888. Død 1897Ida Kyhne var ugift, men hadde 2 børn; Frida (født 1907) og Oskar. Jeg har søgt etter faren til Frida i arkivet i Åbenrå, men det står far ukjent i kirkebogen. Oskar var gift 2 ganger, men ingen barn. Olga Kyhne var gift med en tysker som het Schaffer. De hadde to barn; Else og Ernst. Ingen av de har etterkommere. Ernst var tysk soldat under 2. verdenskrig. Han ble tatt til fange av russerne i Berlin 1945 og sendt til Stalingrad for å bygge opp byen igjen. Han kom ikke tilbake til Tyskland før etter 5 år. Han bodde i det franske kvarteret i Berlin.Christian Heinrich Ernst Kuhne døde 1892. 54 år gammel av nyresykdom. Etterlot seg enken Frederikke Herbst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Var inne og søkte på Etternavns-søk over hele verden og på Fam.Search og fant mange Kuhne/Kyhne/Kuhn m.m.Har du prøvd dette?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg vet ikke om slekten Kyhn i både Norge og Danmark har nie med din slekt å gjøre. I Norge går slektsnavnet tilbake til 1600-tallet. Ta et Google-søk! Også andre er interessert i denne slekten: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Heidi :)Jeg hadde for en tid tilbake også forespørsel i innlegg 19374 om Kühne, men de har kanskje ikke noe med dine å gjøre?Ihvertfall var det litt pussig med så mye Ernst og William.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Boysen

Hei alle sammen...jeg tror at Kyhne,Kuhne og Kuhn er alle varianter av samme navn. Min oldemor Frida Kyhne het Kyhne etter sin mor og det er blitt fordansket til Kyhne med y istedenfor med u. Jeg har sjekket på en side på nettet som handler om våpenskjold og der står det at Kuhne slekten gjorde seg bemerket i middelalderen og fikk eget våpenskjold og at de skal ha kommet fra Østerike. Noe mer vet jeg ikke. Men Kuhne slekten skal vist være veldig interessant ifølge min slektinger i Danmark, men det er ingen som vet hvorfor. Min oldemor har fortalt et av sine barnebarn at dersom man forsket på hennes slekt hadde man kommet over store overraskelser, men dette barnebarnet fikk aldri noe svar om hvorfor. Min oldemor døde i 1989, så det er ikke så mange igjen som kan svare på dette. Han Hans Reinholdt Kuhne har jeg sendt brev til men har ikke fått noe tilbake. Jeg vet også at det er et matmerke som heter Kuhne og som har sin base i Hamburg. Han heter også Ernst!! De kom fra Berlin. Men om dette er slekt er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.