Gå til innhold
Arkivverket

[#25261] Erik O. Aasgaard av Stange


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Omkring 1862 kom ovennevnte Erik O. Aasgraad til garden Ballangrud i Lunner på Hadeland, og etablerte seg der som landhandler. Han skal være f. i Stange ca 1834. Sammen med seg hadde Aasgaard Adolf Nilsen og Johan Simensen, f. h.h.v 1844 og 1841, også de i Stange. Disse fungerte som Aasgaards handelsbetjenter.Det er grunn til å anta at Erik Aasgaard må ha vært i noen grad bemidlet i det han etablerte seg på Hadeland, da han også var delaktig i diverse annen næringsvirksomhet.Kan noen berette om Aasgaards slektshistoriske bekgrunn, og eventuelt også bidra med opplysninger opplysninger om han eller hans families ervervsmessige bakgrunn !På forhånd hjertelig takk ! Mvh. Kjell H Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Finner Aasgaard og Aasgaardstuen som gårdsnavn i Stange i 1865, men ingen bruker det som etternavn. Har ikke klart å se om noen av beboerne på disse gårdene (i alt 3 stykker) kan være på samme alder som Erik O., i fall det kunne dreie seg om søsken. 'O.' er vel forkortelse for enten et fornavn nr. 2 eller et patronymikon (farsnavn), og har du noe mer informasjon om hva denne 'O.' står for?Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Kjell!Hvem din Erik O Aasgaard er, vet jeg desverre ikke. Derimot kan jeg fortelle deg at Adolf Nilsen er min oldefar Adolph Nicolai Nielsen f.01 09 1845 i Vang, ikke Stange , slik det står i 1865 tellingen. Adolph vokste opp på Tangen gård i Stange, hvor hans far var lærer, klokker og kirkesanger i Tangen kirke. A.N ble senere bokholder i Håndverkeren i Oslo, eller rettere Chr.a.Mvh. Eva McK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Takk til Eva på Helgøya for et artig ''a propos.'' ! Takk til (ustopppelige) Grethe i Oslo ! Jeg er imponert over ditt engasjement :-)))Erik var etter ALT å dømme født i Stange, men ikke på Åsgård, later det til. Men han må ha hatt en senere tilknytning til (en av) Åsgård-gardene, ettersom han for ettertida valgte å anta Aasgaard som familienavn, og det minst et halvt hundreår før dette var gjennomgående allminnelig !Som du riktig påpeker Grete, er det uvisst hvorvidt mellombokstaven 'O' tilkjenngir et dobbelt fornavn eller et patronymikon. Begge muligheter må holdes åpne.Lunner-presten har dessverre ikke ført Erik i sine tilgangslister. Etter 1865 forsvinner Erik tilsynelatende fra Hadeland, hvor han hverken døde eller ble gift, og heller ikke registrert utflyttet fra.Førtste gang jeg kjenner til Erik omtalt på Hadeland er i mai måned 1862. Har kanskje noen 'enkel' tilgang til Stange-prestens avgangslister fra tiden +/- 1860 (?) Den KAN tenkes å gi nyttig informasjon !Igjen, på forhånd mange takk !Kvh. Kjell H Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.