Gå til innhold
Arkivverket

[#25270] Marie Kajsa Henriksdatter f. 1850 i Karlstad, Värmland, Sverige


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

Søker opplysninger om foreldre til Marie. I FT1900 er hun her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00117.wc2&gardpostnr=322&personpostnr=2514&merk=2514#ovre>LenkeMarie fikk første (kjente) barn, Hans Petter Torvø 15/5 1881 i Røyken, Buskerud. Der står det at faren Sander Pedersen er 'sømand', at de bor på Torvø (Røyken/Hurum, Buskerud). Far er født 1854 (her har jeg aner etc.), mor er født 1850. Det er fra kirkeboken jeg har mellomnavnet og farsnavnet (Marie Kajsa Henriksdatter).Faddere ved dåpen til Hans Petter er: Johan Henriksen Hurum Prestegaard, Ole Pedersen Torvø, Birgitte Kristensen ..., Inger Olsen ...Min farmor fortalte at Marie (eller evnt. moren hennes?) kom fra adelsslekt i Sverige, men at foreldrene slo hånden av henne når hun ville gifte seg under sin stand. Marie skal visstnok ikke ha vært villig til å snakke om sin svenske familie. Men, da blir jo en slektsforsker-spire nysgjerrig!Har søkt i kirkebøkene etter Sander og Marie gift i Røyken (siden de bodde der når første barn fødes), og også i Idd (hvor de senere bodde), men finner dem ikke.Vet ikke om det har noen relevans, men Sanders bror, Johan Christian Torvø f. 21/6 1845 i Hurum, gifter seg 10/11 1878 i Røyken, med Inga Henriksdatter. Inga er oppgitt født 10/6 1853 i Wermland (Långserud), begge bor på Nygaard. Nå ligger jo Långserud ganske langt fra Karlstad, så det er vel søkt å tro at det kan være en søster til Marie...I FT1900 jobber Sander som formann på et av stenbruddene ved Iddefjorden, og både han og Marie er såvidt nevnt på nettsidene til Museumsnett.no: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kanskje Värmlandsrötter kan hjelpe deg? [url="http://www.genealogi.se/varmland/>http://www.genealogi.se/varmland/Du kan jo også ev. undersøke på nærmeste bibliotek om det er leseapparater der og om det eventuelt er mulig for deg å låne inn kirkebøker for Karlstad, Värmland, fra Svensk Arkivinformation (SVAR). Så vidt jeg vet har du da 30 dagers lånetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket innflytterne i kirkeboka på det første stedet de kom? Det er mulig at du kan få et hint om Marie Kajsa der.Denne Johan Henriksen som oppgis som fadder til et av barna, har du kartlagt hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det ser iallefall ut til at det ble født et barn i 1879 så nå kan du på ny sjekke faddere og opplysninger om foreldreneFS Individual records:-----HildaBirth: 08 Apr 1879 Place:Christening: 08 Jun 1879 Place: Royken,Father: Sander PEDERSENMother: Marie Kaisa HENRIKSDR-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Se her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06281861&gardpostnr=1408&personpostnr=11483&merk=11483#ovre>Lenke på døpte i Hurum . Den 26.8.1877 døpes Sander Pedersen på Engene's datter Emma Kristine. Moren er Maria Kajsa. Det interessante her er at foreldrene oppgis å være vigd i 1876!! Til kirkeboka!!I 1879 døpes Hilda LenkeOg Hans Petter i 1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

.. Da er Hilda 's dåp ( i 1879) ført både i Hurum og Røyken's kirkebok da? ! For FS sier: Source Dates: 1856 - 1879 Film or Fiche Number: 1282537 Collection Details: Royken; Den Norske Kirke ..'Sitter' på feil KB Røyken, den fra 1880! hilsen Egil S. (kunne lagt inn link til tidliggere tema.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Heisann! Litt trøbbel med nettet hjemme, så jeg så ikke innleggene før i dag, men nå ble jeg virkelig oppstemt!Når det gjelder søk på nettet trodde jeg ikke det fantes noe mer å hente, men så feil kan man ta! Jeg forsket på denne siden av slekten helt i starten av min 'karriere', men jeg skjønner etterhvert hvor mange sider man kan angripe ting fra for å finne opplysninger. Tusen takk for bidragene!Skal prøve å kartlegge både Inga og Johan Henriksen bedre. Inga er jo nå påvist fadder i 1877 til Emma Kristine, året før hun gifter seg inn i Torvø-familien (med bror til Sander), så da styrker vel kanskje det en mulig teori om at hun er i slekt med Marie Kajsa? Eller bare en god svensk venninne? Det var uansett veldig interessant å finne disse 'nye' barna. Det jeg visste fra før var tildels basert på FT/kirkebøker, og dels på opplysninger fra min farmor. Og hun visste ingenting om barn født FØR hennes far. Jeg har etter hennes opplysninger notert at det er en Emma født ETTER 1900...Når det gjelder vielse mellom Sander og Marie har jeg altså akkurat 'gått glipp av dem'. Startet søking i kirkebøkene i 1879...Nei, dette var virkelig spennende - nok en gang tusen takk for innspill!:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg antar at du vil finne dem om du tar en titt i boka på ny. Jeg har selv en svensk tippoldefar som i sin tid kom til Hurum. Faktisk så var det en del svensker som jobbet i industrien (bla. Dyno). Me disse fulgte det ofte andre familiemedlemmer. Noen kom via Østfold og andre sjøveien via Drammen. Min tippoldefar fant jeg først som innflytter til Drammen før han flytte til Hurum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Fant ved kort søk ingen av 'mine' gravlagt i Røyken (søsken etc. av Sander). Sander og Marie flyttet jo til Id, Østfold der Sander jobbet ved et av stenbruddene, så de er vel gravlagt der. Men, takk for innspill - gleder meg til å søke i mikrofilmene til uka! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Til Nina: Enda en liten ting på sidelinjen, bare morsomt å ta det med siden du fant to av søsknene til Hans Petter som emigranter (innlegg 8). På samme dag reiser nemlig også broren til Hans Petters kone Lenke med samme bestemmelsessted. Da er det vel naturlig å anta at disse svogere/svigerinne har bestemt seg for å søke lykken sammen? Vel, det får bli en 'hvilende slektsforskeroppgave' så lenge!:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hmm, Marie Kajsa vrir seg unna... Fant i Hurum kirkebok vielsen mellom henne og Sander, men der var det ikke mye nytt og gripe fatt i.28 Dec 1876Ungk Matros Sander Pedersen, Mørk, SømandPige Marie Kajsa HenriksdtrOpphold/fødested for ham: Mørk/1854 RøkenOpphold/fødested for henne: 1850 xxxtia(n)stads län i SverigeHans far: Peder OlsenHennes far: HenrikForlovere: Dampskibsfører M. Pedersen, Fragtmand Johan Olsen.M. Pedersen er sikkert Sanders bror Martin, og Johan Olsen er muligens en annen som også bor på Torvø i Røyken. Peder Olsen bor på Torvø, og jeg vet også at det var en annen Olsen-familie her.Jeg står altså fortsatt fast når det gjelder opphav til Marie Kajsa. Faren var tydligvis ikke tilstede under vielsen, og kun hans fornavn er oppgitt (noe jeg jo allerede visste siden hun het Henriksdatter...).Finner henne heller ikke som innflyttet/utflyttet i Hurum/Røyken, og ved hennes barns dåp er bare fødselsår oppgitt.Da gjenstår evnt. opplysninger når hun dør. I listene på biblioteket står det at siste kirkebok for Idd (Østfold) slutter i 1903, så hvordan kan jeg gå frem for å finne senere opplysninger? Min farmor var født i 1910 og husket Marie Kajsa fra barndommen, så altså dør hun ikke før 1920+.Finnes det evnt. andre kilder jeg kan finne fødselsdato? Siden hun var svensk og senere norsk statsborger måtte hun kanskje fylle ut noen papirer?På forhånd takk for innspill! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jovisst har du noe! Hun er jo født ca. 1850 i Kristianstads län (Skåne). Frem til 1997 var dette et eget län i nordøstre Skåne, men kigger nå innunder Skåne län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Nina. Nei, har kun Karlstad fra FT1900 på nett. Dessverre fungerer ikke kopifunksjonen på mikrofilm-leseapparatet jeg brukte i dag (kunne da lagt ut et scannet bilde av vielsen), og jeg hadde vansker med å tyde hennes fødested. Skriften var liten og noe utydelig. Men, det eneste fornuftige jeg også kunne tenke på var Kristianstad - men, det passet liksom ikke helt med de første bokstavene på papiret... Skal få bestilt plass på en maskin som kopierer, så kan jeg legge ut et scannet bilde.Skal også se på originalen for FT1900 - er det noe som kan lånes på mikrofilm til alle bibliotek?Takk igjen for all hjelp og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Noen flere opplysninger:Sander og Maries yngste barn Astrid er iflg FT1900 født i Grorud, Ak. Har funnet ut at hun skal være døpt i Østre Aker 25/5 1896. Skal sjekke om det finnes noen opplysninger om foreldrene i kirkeboka som kan være til hjelp.Vet at familien bor på Idd, Østfold i 1900, men de er ikke å finne som innflyttet.Marie Kajsa er heller ikke å finne blant de døde i Idd 1901-1940. Huset/gården de bodde på var eid av firmaet Sander jobbet for, så kanskje de måtte flytte når han gikk av med pensjon? Men, ingen i familien vet noe om at de flyttet fra Idd.Noen andre smarte tips til hvordan å finne ut av denne nøtten? Skal forøvrig sjekke originalen til FT1900 og se om fødested kan være feiltolket i nettutgaven.:-) Cathrine (jeg gir meg ikke før jeg finner ut av det!!) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Originalen for FT1900 viser at Marie Kajsa Henriksdatter (Marie Torvø) f.1850 har oppgitt fødested til å være Karlstad, Sverige. Ved vielse i Hurum i 1876 står det Kristianstad, Sverige. Er kanskje begge løgn?Blant faddere til første barn i 1877 er Inga Henriksdatter. Hun kommer fra Långserud, Värmland, Sverige og er født 10 jun 1853. (Gifter seg året etter med Johan Pedersen, bror til Maries mann).Blant faddere til tredje barn er Johannes Henriksen. Han er innflytter til Hurum 4 april 1881, og fadder et par måneder senere. Han kommer også fra Långserud (f. 27 jul 1858).Disse to kan jo godt være søsken, og er kanskje også søsken til Marie Kajsa? Noen som har tilgang til/ er flinke til å lese svenske kirkebøker som kan se etter for meg?Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Gåten er løst!!Inga og Johannes var som antatt søsken - og det inkluderte jammen Marie Kajsa også! Hun kom altså hverken fra Karlstad eller Kristianstad, men fra Långserud. En meget stri barndom gjorde vel at hun forsøkte å holde opphavet hemmelig, og istedet kokte ihop en historie om adel og brutt kontakt etter et 'ikke godkjent' valg av ektemake. Hvem vet - men, hun skammet seg nok over sin bakgrunn...Takker for alle innspill og hjelp til å nøste saken fra flere sider.:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.