Gå til innhold
Arkivverket

[#25274] Hva slags uniform er dette ?


Gjest Thore Bakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Christiania borgerlige Infanterie-Corps' er hva dette ligner mest på etter hva jeg kan se ( men jeg er ingen uniformsekspert ). Men om du kan oppgi navnet på personen, kan dette trolig avklares. (Overnevnte må ikke forvekles med 'Det gule Chor').Om så stemmer, kan opplyses at korpset i Christiania ( og de andre byene ) ble nedlagt i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Hei ! Dette er et fotografi som har tilhørt slekten, men dessverre vet ingen hvem dette er. Jeg hadde håpet å kunne gå andre veien , nemlig å identifisere personen ut i fra hvor han tjenestegjorde. Hilsen Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

... eller prøv et innlegg under emnet 'Uniformer och medaljer' på Anbytarforum: LenkeHer frekventerer flere svenske uniformseksperter, og man skal ikke se bort i fra at disse også kan noe om norske uniformer fra unionstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Hei. Takk for svar. Da jeg ser det er flere som har spørsmål knyttet til gamle fotografier, hadde det kanskje vært en ide å få til noe tilsvarende svenskenes 'Gamla bilder' på Anbytarforum ? Lenke Kanskje noe for Dis ? Hilsen Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå får jeg ikke opp hele bildet ...grrr...nederste delen ser ut som et legobrett.....Hva er fotografens navn? Jeg hadde et link til norske fotografer på museumsnett, men den ser ikke ut til å virke så jeg er ikke til mye hjelp. Dersom du kunne finne ut når fotografen virket ville du kanskje kunne snevre inn søket ditt noe.((Jobber du i Posten?))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forsvarsmuseet er nok en av flere, kanskje den beste starten ? Politi, losvesenet, tollvesenet osv. osv. hadde også uniformer som dette - stadig sett med en legmanns øyne. Men jeg hadde satt borgerkorpset høyt på listen selv som den amatør jeg er på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Håper du fikk glede av mine slalåmski......1982?På Anbytarforum ligger det 3 bilder som er tatt av samme fotograf, rammene rundt bildene er alle forskjellige. LenkeOm uniformen ikke gir deg noe spor å følge så kanskje det er mulig å tidsbestemme fotografens 'navn'? Kan det være at noen andre her på forumet kanskje har bilder fra samme fotograf, og som kjenner til når det er tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (13); dette stemmer sikkert. Men hvorfor hæren og ikke borgerkorpset (eller politiet for den saks skyld) ? (Om jeg forstår deg rett mener du kavaleriet i hæren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Til nr. 13. Det er min bestefar som er avbildet her. Han var standartjunker og har vel på dette bildet, om eg ikkje tar feil, kavaleriets uniform mod. 1894. Sabelen er ein Krag mod. 1888. Denne kavaleriuniformen frå 1894 kan dobbeltkneppes og ligner ikkje på den det spørres om. Dersom dette er ein kavaleriuniform, må den være før 1894. Dersom du kontakter Forsvarsmuseet og spør etter Person, vil du nok få svar. Helsing Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Thore Bakk

Jeg fikk i dag identifisert uniformen og svaret er som følger;Uniformen viser en artillerist i uniform M/1855/1867. Mere nøyaktig identifisering umulig. Uniformen var mørkebklå med karmosinrød krage og do. paspoaler (kantebånd).Bildet er litt utyelig, men kragen har sansyneligvis to gule tresser. Denne uniformstypen var i bruk frem til 1894, men utfra snitt på jakken etc vil jeg anta at bildet er fra mellom 1867-1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.