Gå til innhold
Arkivverket

[#25282] Emigrerte til Canada 1906, John Martinsen & Anna Mathilde Kristiansen


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Min mormors grandtante Anna Mathilde Kristiansen (gift Martinsen) sies å ha reist til Canada, med seg tok hun min mormors tante, i 1906 bosatte de seg på andre siden av sjøen.* Anna Mathilde blir født den 24.mai 1877 i Oslo, og bor sammen med sine foreldre, Andreas Kristiansen og Ellen Andrine Hansen, frem til ca.1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&gardpostnr=8246&personpostnr=221639#nedre>Lenke* I 1905-tellingen som finnes hos Oslo Byarkiv er Anna Mathilde oppført sammen med sin mann, Johan Martinsen. Han skal være født 4.februar 1879 i Trykstad. Jeg finner også han igjen i folketellingen 1900: Lenke* Så i emigrantlistene fra Oslo finner jeg Anna Mathilde Kristiansen. Det står at hun skal reise til sin mann i Canada. Med på denne turen er lille Ragnhild Bessy som nå heter Martinsen: Lenke* I tilleg til Anna og Ragnhild Martinsen finner jeg 3 andre interesante personer, nemlig: Marie, Martha og Asbjørn Martinsen. Dette er nok familie av Johan som er gift med Anna: Lenke Disse reiser også til Canada.* Etter lenge søking i Canadiske søkedatabaser kommer jeg over John Martinson. Han blir tildelt statsborgerskap 3.januar 1922:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Som nr.4 fra nederst er det nevnt en Bessie Martinson. Hun står nevnt under John Martinson som da trolig er fosterfar, men jeg vet ikke! LenkeKan noen være vennlig å hjelpe meg å finne ut det? Hun står også nevnt som 'Minor child', hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hei igjen!Jeg vet ikke hvor erfarne norske slektsforskere er i Canadiske kilder, men vet du hvordan jeg kan finne disse personer. Vær snill å fortelle meg!Jeg har som skrevet og vist over funnet John Martinsen, det står hvor han bor i år 1922, men hvordan finner jeg han videre???Vær så snill å hjelp meg å finne disse personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Nå har jeg funnet en del opplysninger på nettet, da i Canadiske kilder: John og Anna Martinsen, gravlagt på NEW SUNNYRIDGE gravplass i HUGEL i NIPISSING, ONTARIO. Når er de gravlagt? Er det muligheter for å finne ut noe mere, som bl.a. hvem som står som betaler(betalte) av gravstedet? Kanskje finnes det noe skifte e.l.???Så fant jeg i folketelling 1911 for Hugel i Nipissi, Ontario: - Nils Martinsen (f.1875 Norway), - Marie Martinsen (f.1884 Norway), - Martha Martinsen (f.1903 Norway), - Asbjørn Martinsen (f.1905 Norway), - Sigurd Martinsen (1906 Canada), - Edtel Martinsen (1909 Canada).Denne Nils er bror til ovennevnte John Martinsen (gift med Anna). Jeg lette på de 8 sidene fra folketellingen for Hugel, men John m/familie fantes ikke der. Bare broren Nils m/familie.Mitt spørsmål er om det er mulugheter for å finne ut noe mere. Kommer nesten ikke videre, og det har stagnert i over 1 år nå, endelig en lysning!!! Håper kanskje noe har kjennskaper med Canada og kan hjelpe meg litt videre på vei...På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.