Gå til innhold
Arkivverket

[#25285] Berit Pedersdotter Breivik og Anders Haldorson - FT 1801?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Disse to fikk datteren Kari Andersdotter Breivikstrand i 1802, og HUN er nokså godt dokumentert - født og døpt i Familysearch, folketellet i 1865, alt i Grytten, Møre og Romsdal.Mulig jeg har sett meg blind på dette her - er noen i stand til å finne noe som helst om Berit og Anders (og deres foreldre)? Jeg finner dem ikke i FT 1801, hver for seg eller sammen, men andre er kanskje bedre til å lete i kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes flere Beret/Berret Pederdsdatter i Grytten i 1801. Anders Haldorsen finnes i passe aldre i Støren, Bynes - STrl. Kind i SF og flere andre steder. Haldorsen kan jo skrives på mange forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Har du funnet ekteskapet deres 7/7 1801 Grytten, Anders Haldorsen Brevig og Beret Pedersdatter Stranden ? Da skulle jeg tro de står som ugifte i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Berit, HVOR har du funnet dem? Kan ikke finne noen base over ekteskap i Grytten her...Ellers er jo dette strålende nyheter - jeg har altså feil gard på henne, hvis det er HAN som kommer fra Breivik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Var det derfor det gikk tregt å søke - vi holdt på med det samme søket samtidig?Ja, jeg er helt enig.Det er tre Berit/Brit/Beret Pedersdøtre i Grytten som er ugifte og noenlunde passende i alder i Grytten i 1801...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Den som leter skal finne: Tok for meg alle mulighetene for Brit/Berit og sjekket dem mot bygdebøker etc. Og her er hun Lenke . I Raumadalsfolket finner jeg følgende s 12. Anders Halvorsen Brevig, f.1770, 1g. Birgithe Pedersdtr. Strand, f 1767. 2g. 22-5-1806 i Grytten kirke m. p. Synnøve Sørensdtr. Bøe. 1 barn i 1ste og 4 barn i 2det ekteskap.Og 1ste barn er Kari Andersdtr. Brevig f. 6-2-1802.Anders er forøvrig sønn av Halvor Iversen Brevig, g 24. S. Trinit 1769 i Heen Kirke m. p. Kari Andersdtr. Brevikstrand, datter av Anders Eriksen Brevig g. 6-6-1736 i Grytten kirke m. p. Ingelef Estensdatter Heen, hun datter av Esten Heen og sannsynligvis! Ingelev Pedersdtr. Heen, f. 1679.Birgithe Pedersdatter Strand (s 229) er datter av Peder Pedersen Strand, f 1736, tvilling. G. 28-11-1765 i Grytten kirke m. p. Ane Larsddtr. Valved.Peder er sønn av Peder Pedersen Lien g. 2.S.Adv. 1728 i Vold Kirke m. p. Johanne Andersdtr. Man anser det som sannsynlig at hun er dtr. av Anders Strand og h. Inger Johannesdtr., f 1654, d. 1735.Raumadalsfolket finner du på nett, så det er mulig å kunne fylle ut med søsken etc.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Heidi er du der? Du skriver at Kari Andersdatter er nokså godt dokumentert, men likevel. Jeg tror hun er gift to ganger, første gang med Hans Stehensen Hegerholm, f 1786. De bor på plassen Markanes under Stranden. Skifte etter Hans 16.8.1840. De har i hvert fall 4 barn, Hans Hansen Hegerholm , f 17.3.1825, Hald(v?)or Hansen Stranden, f 1830, Brith Hansdatter Stranden, f 20.8.1832 og Anders Hansen Stranden, f 25.1.1837.Kari gifter seg nok så for andre gang etter at Hans er død med Ole Olsen Voll og får sønnen Hans (oppkalt etter forrige den mannen?)i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Beklager tiden det tok - dataproblem!Ja, Ole O. Voll er min tippoldefar, og jeg har en del av hans forfedre 'på lager'.Morsomt å høre at Kari var gift fra før av - skal tro om noen her stammer fra det første ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.