Gå til innhold
Arkivverket

[#25303] Richter / Crantz/Dreyer ,Trondheim.


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

hos Anna og Hartvig (beskrevet ovenfor) bor i 1801 ei enke Johanna Bejaminsdatter ([url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011866&gardpostnr=44&personpostnr=787&merk=787#ovre>Lenke) Denne Johanna skal være gift med en Jens Peter Crantz ifølge skifte etter søsteren til Johanna, Gjertrud Benjaminsdatter, skifte i 1790:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Charlotte Andersen

Tusen takk for all informasjon!! Imponert!!Dette sansynliggjør da virkelig min teori. Håper jeg kan få flere på banen som kan hjelpe meg å bevise at vi snakker om samme Jens i Hassel i 1790 som i Buksnes i 1765-68. Dette er jo langt tilbake i tid. Selv har jeg ikke øvelse i å lese disse gamle kirkebøkene, så jeg er helt avhengig av hjelp.Håper Trekilen kan komme på banen.Venter spent i håp om flere innlegg.Igjen takk til Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Charlotte Andersen

Nye opplysninger: 'Det skal finnes to Alette/Aleth Jensdtr. Den ene (født ca. 1767) var datter til Jens Petter Cranz og Johanna Benjaminsdtr, visstnok i Gimsøy eller Buksnes. Hun var gift med Didrik Iversen i Brokløysa, ser det ut som. Den andre Alette Jensdtr var kona til Anders Nilssen Lockert og omlag like gammel.'Nå får jeg bare tålmodig vente på neste bind av Sortland Bygdebok, hvis ingen andre har studert eventuelle skifter som kan gi svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Stig Nyberg

Jeg tar med noen opplysninger om Albert Crantz som jeg ikke kan se at andre har nevnt. Jeg har riktignok ikke prøvd noen av linkene.Albert Crantz var tidlig i 1670-årene fullmektig for den skotske adelsmannen baronet William Davidson of Curriehill som hadde bergverksinteresser i Trøndelag, nemlig Mostadmarken jernverk i Strinda (der Christian Boghardt Richter var direktør)og Ulrichsdal kobberverk (der Johan Georg Tax var direktør). Davidson var en svært vanskelig mann å ha med å gjøre, og bergverkene hans bukket under få år senere. I 1674 ble Crantz regimentsskriver og auditør ved det trondheimske nasjonale infanteriregiment. Han overtok etter Just Jungkhans, som var funnet udyktig. Da krigen utbrøt i 1675 ble det 'gamle' trondheimske regimentet sendt sørover mens et 'nytt' ble opprettet, og Crantz forsatte der. Se også Ovenstad på genealogi.no. Dette betyr nok at Crantz var med under felttoget i Jämtland i 1677.Et par andre ting:Leif (14) og (17): Kristine var enke etter Johan Georgs bror Jacob Mathias Tax, derav 'Taxt'-navnet. Gurine Richter hadde misforstått da hun skrev at Kristine og Richter giftet seg i Børsen. De ble gift i Vor Frue kirke i Trondheim. Det var betalingen som gikk 'i Bøssen' (dvs. kirkebøssen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.