Gå til innhold
Arkivverket

[#25312] Jens og Anne fra Hole


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Søker info om foreldre til Jens Andersen Rørvik og Anne Halvorsdatter. De bor på Røssegård i Hole i 1801. Fikk datter Anne Marie f 1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg tror jeg kan besvare halve spørsmålet ditt. Gudmund Bakke skriver i bygdeboken for Hole om plassen Fekjærstua under Søndre Fekjær:'Fekjærstua lå i østkanten av Langåkeren et par hundre meter sørøst for gårdstunet på Fekjær (søndre), og synes å ha vært den eldste husmannsplassen på gården. I 1746 ble det avholdt skifte etter Hans Halvorsen på «Pladsen Fæcherstuen». Han etterlot seg enka Gunhild Johannesdatter (1691–1771), og barna Eli (24), Anne (22), Halvor (20), Marthe (18) og Johan (9). Boets bruttoverdi var på litt over 18 riksdaler, og etter at gjelda var fratrukket, ble det 11 riksdaler igjen til enka og barna. Sønnen Halvor etterfulgte faren, og i 1762 var Halvor Hansen den eneste husmannen på Fekjær. Han var gift med Ragnhild Pedersdatter, og voksne i husstanden var ellers hans mor Gunhild Johannesdatter (innerst). Av regnskapene til Bærums Jernverk går det fram at Halvor Hansen Fekjærstua leverte trekøl til verket i 1770-åra. Vi kjenner sju av deres barn:* Anne (f. 1744), g. 1776 m. Jens Andersen Rørvikeie. * Marte (f. 1748), g. 1787 m. Kristen Andersen Sørumseie. * Gunhild (f. 1754). * Hans (1764–1769). * Gunhild (1767–1786). * Mari (f. 1769), tvilling. * Helle (f. 1769), tvilling, g. 1798 m. Lars Eriksen, minst ett barn: Engebret (1805–1816).Det nærmeste jeg kommer gården 'Røssegård' i bygdeboken er følgende som er nevn under bruket Tangen under gården Rudsødegården. Dette er en nabogård til Fekjær.Tangen ligger – som navnet sier – på en tange ved fjorden (Kroksundet) under Søndre Rudsødegården. I 1762 bodde her Helle Kristoffersdatter og Jakob Håkensen, og deres sønn Håken Jakobsen. I tillegg til Håken (f. 1731) kjenner vi ytterligere en sønn, Kristoffer (f. 1729). I 1801 var Håken Jakobsen føderådsmann og fisker på plassen. Alderen hans ble da oppgitt til 74 år, mens kona Gudbjørg Olsdatter ble oppgitt å være 75. Husmannsfolk på Tangen var da svigersønnen Nils Pedersen (31, husmann med jord og artillerist) og datteren Mari Håkensdatter (33), med barna Peder (7), Ole (5) og Jakob (3). I 1801 fikk de enda en sønn, som fikk morfarens navn Håken. Da sønnen Ole ble født i 1796, ble foreldrenes bosted oppgitt å være «Røssegaardstangen».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E Yttri

Jeg vil bare legge til at uttalen av Rudsødegaarden er Røssegård på Hole-dialekt, så dette er ett og samme navn.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Når nå dialektvarientene er klaret opp, kan jeg overlate ordet til Bakke igjen:'Tidlig på 1600-tallet ble Rudsødegården ryddet, og det er sannsynlig at brukeren på Østre Rud her bygde utløer og andre hus, eller lot andre bygge og bosette seg der. Først etter 1650 ser vi konturene av et husmannsvesen på Ringerike, i den betydning vi i dag legger i ordet. I 1666 er det nevnt én husmann under Østre Rud, han het Nils Amundsen, og kan ha sittet i Rudsødegården eller på Guriby.Fra rundt 1680 ble Rudsødegården bygslet bort som eget bruk, som etter hvert fikk egne husmannsplasser.I 1762 ble det registrert én husmannsfamilie under Rudsødegården, og de bodde på Tangen ved Kroksundet. I 1801 var det fire husmannsfamilier, hvorav én holdt til på Tangen. Vi vet ikke hvilke plasser de øvrige satt på, men en av dem var trolig Langerud:* Jens Andersen (60) og Anne Haaversdatter [Halvorsdatter?] (49), med barna Hans (16) og Jørgen Jensen (9).'Med hilsen Leif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lene Jansen

Har funnet Jens Andersen Rørvikeie sine foreldre på FS. Anders Olsen og Bodil Jørgensdatter. Fant også Anders sine foreldre Ole Andersen og Kirsti Pedersdatter. Da er jeg et godt stykke på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Anders og Bodil giftet seg 11/11 1735 i Hole. Bodil er f 1706 i følge FS. Har noen kirkebøkene for Hole lett tilgjengelig, og kan finne Bodil sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen Lene! Husker jeg ikke ikke helt feil er de eldste innleverte kirkebøker for Hole, fra 1716. Så hennes dåp finner du ikke.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.