Gå til innhold
Arkivverket

[#25314] Slekt i Bergen


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Eg er på leiting etter ein person som heiter Anfind Olsen f.ca1754 i Bergensområdet. Gift mai 1785 med Anna Engel Olsdatter Beyer f 1753. Dei hadde fleire barn m.a. Olr Christian Anfindsen f.1.des 1792. Han er tippoldefar til svigermor mi. Eg leitar også etter Thomas Toftegaard f.1768 Var kjøbmann i Bergen. Omkom i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Thomas Toftegaard blir gift 16.02.1799 ”i huset” med Ester (Michelsen) Hammer (Tydemand?, se nedenfor dødsfall) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=3667&merk=3667#ovre>LenkeTre barn: 1. Hans Adolph Lenke. Finner også Hans Adolph nevnt i Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 Bergen Lenke. Opplysninger om Hans Adolphs datter Ester i tema nr. 24574 Lenke2. Maria Elisabeth (tvilling til nr. 1?) Lenke3. Michael LenkeSønnen Michael dør 17 dager gammel i 1800 Lenke Moren Ester dør også i 1800, men i kirkeboka blir hun da kalt Ester Tydemand og ikke Hammer LenkeThomas Toftegaard, kjøpmann, enkemann i 1801: LenkeIfølge dine opplysninger omkom Thomas Toftegaard i 1801, men i 1804 finner jeg en Thomas Toftegaard som gifter seg med Maria Magdalene Grip, Korskirken, Bergen Lenke og folketellingen 1815 for Bergen finner jeg borger Thomas Toftegaard med familie i Korskirken (KK) 20-35 LenkeTo av barna til Thomas Toftegaard heter Hans Adolph og Maria Elisabeth. I 1765 er det en Hans Adolph Toftegaard som inngår ekteskap i Domkirken, Bergen, med Maria Elisabeth Hammer. Lenke Kan dette være Thomas’ foreldre? Navnene vitner om oppkalling.Finner Hans Adolph d. e. med kone og datteren Elizabeth i 1801-tellingen i Bergen Lenke.Men jeg har ikke klart å finne Thomas eller den ev. søsteren Elisabeth døpt i Bergen.I folketellingen 1815 for Bergen finner jeg en tjenestepike Elisabeth Toftegaard, 47 år, LenkeI 1800 gifter en Birgitte Sofie Toftegaard seg i huset med Poul Mongaard Fasmer, men om denne Birgitte er i slekt med Thomas Toftegaard, vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Finner enkemann, vertshusholder Thomas Toftegaard (her skrevet Toftgaard) blant gravlagte i Bergen 1829, 61 1/2 år gammel. Det skulle stemme med at Thomas T. er født ca. 1768 LenkeGrethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Alle disse opplysningene har du kanskje allerede, men jeg tar dem med.Dette er vel smedsvennen Anfinn Olsens ekteskap i 1785, Korskirken, Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=10901&merk=10901#ovre>LenkeFinner Anfind Olsen, smed, Bergen landsdistrikt, 1801 LenkeFinner Anfin Olsen, borger, mestersmed, i folketellingen 1815, Bergen Lenke og han blir gravlagt 13. april 1819, i en alder av 61, dvs. f. ca. 1758 LenkeDette er vel Anna Engel Olsdatter Beyer, 1753, Bergen, datter av Ole Ellingsen Beyer og Anna Knutsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunnar Sødal

Prøver med en litt ny vri. Anfind Olsen som eg tidlegare kar spurt om, fødd 1754. Gift i Bergen med Anna Engel Olsdatter Beyer i 1785. Det er litt viktig for meg å vite kvar han er fødd og kven som er foreldre,besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Gunnar.Din opplysning om at Anfind Olsen skulle være gift med Anna Engel Olsdatter Beyer må være feil. I DA fremkommer det at han ble gift i Korskirken 08.05.1785 med Engel Olsdatter.Anna Engel Beyer, datter av Ole Ellingsen Beyer og Anna Knudsdatter ble nemlig gift 13.01.1788 i Korskirken med enkemann og arbeidsmann Ole Jørgensen.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk for hjelp. Det er bra at noen passer på meg. Dette med vielsene visste eg, men dette gongen vart det tull. MEN er det ikkje nokon som veit noko meire om Anfind Olsen. Kvar kom han frå og kven var foreldre. Eg er så fri å prøve enno ein gong til om dette. Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.