Gå til innhold
Arkivverket

[#25325] Chr.Christensen & Mari Nielsdtr. på Langebrekke i Andebu


Gjest Henrik Andreas Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Henrik Andreas Eddie

Chr. Christensen født på Kolkinn 7/2-1752 og som drev gården Langebrekke 1773-1782 - ble den 31/1-1799 viet til Mari(Marie) Nielsdtr. født ca.1771. Det er søkt etter Mari både i Andebu og Stokke kirke og bygdebøker uten resultat.Hvor kan Mari komme fra? Paret fikk mange barn hvorav Nils Christensen født 17/4-1803 på Kolkinn er min tippoldefar. Han drev Lien gård Rolighed' i Høyjord.Alle forslag er jeg takknemlig for. Hilsen Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Her er antagelig Christen og Mari’s gifte, 18. febr. 1799. Datoen stemmer ikke overens med din, men det kan være feil i FamilySearch: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>LenkeI kirkeboka står vanligvis forloverne oppgitt, og deres navn kan gi ledetråd til hvor Mari kom fra.Ikke umulig at det er denne Mari: Døpt 4. aug. 1776, forelde Mari og Nils Øvre Skjelland, Andebu :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Gjermund Dokken

Hei Henrik Andreas Eddie! Jeg fikk på oppfordring fra Solveig Skjelland, om å søke i kirkeboka fra Andebu, set har jeg gjort. Resultatet er at Christen Christensen Kolkinn og Mari(Marie) Nielsdatter ble forlovet den 31 januar 1799 og cupuleret (viet)den 18 februar 1799. Counti (vitner) var Ole Christensen Kolkinn og Niels Jacobsen (Ibid) Kolkinn, dette virker litt rart, men jeg skal også se i bygdeboka. Kilde her blir: MINI 2 Andebu, 1733-1802, kort nr 8. Det er umulig å se hvilken side, men de er skredvet opp som nr 1 under året 1799. Jeg finner ingen opplysninger på Mari Nilsdatter desverre, vært i kontakt med Gunnar Mørken, som også har noen data liggende på Distreff på www.disnorge.no sine sider, men han hadde heller ikke noen ekstra opplysninger å komme med. Min teori er at Christen og Mari kan være i slekt langt ute, da det står Ibid på Niels Jacobsen (Ibid) Kolkinn. Du får ha lykke til videre med slektsforskningen, noe som alltid er spennende og interessant syntes jeg. Mvh Sven Gjermund Dokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Gjermund Dokken

Hei Igjen Henrik Andreas Eddie! Her kommer mitt resultat av slektsforskninga i dag. Jeg har funnet fadderne til barna av Christen Christensen Kolkinn og Mari(Marie) Nielsdatter: 1 barn Anne, har fadderne: Sibille Chrisensdtr. Kolkinn, Marte Olsdatter Kolkinn, Abraham Christenssen Kolkinn og Halvor Andersen Kolkinn. 2 barn Nils, har faddrene: Sibille Chrisensdtr. Kolkinn, Mari Olsdatter Kolkinn, Abraham Christenssen Kolkinn, Halvor Andersen Bergan, Hedrum. 3 barn Ole Martin, har fadderne: Sibille Chrisensdtr. Kolkinn, Sidsel Gundersdatter Vaale i Andebu, Abraham Christenssen Kolkinn og Halvor Andersen Bergan, Hedrum. 4 barn Ivar, har fadderne: Sibille Chrisensdtr. Kolkinn, Dorte Jacobsdatter Kolkinn, Christen Abrahamsen Kolkinn og Christoffer Olsen Berg. Jeg håper at dette kan gi en løsning på problemet. Her er etternavnene Berg og Bergan, noe å følge opp videre, kanskje løsninger ligger i Hedrum eller under Bergan i Stokke. Det er lurt å sjekke opp på disse plassene (gårdene). Mvh Sven Gjermund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.