Gå til innhold
Arkivverket

[#25331] Beret Reitan f. Sandvig fra Tingvoll f. ca. 1899, hvem er foreldrene?


Gjest Øyvind Reitan
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Reitan

Hei,Dette er min bestemor, og jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvem hun stammer fra, og hvor hun bodde før hun bl gift med min bestefar, Einar T. Reitan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg ser det er flere Reiten på Sandvik landbruksskole på Tingvoll Lenke Er det en ledetråd? Trolig må du kikke på kirkeboka for området.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hva står T'en for i din bestefars navn? Sitter med bygdeboka foran meg, menn finner hverken Beret Sandvik eller Einar T. Reitan. Kan det være 'Reiten?' Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Folketellinga for Kristiansund 1900 har en familie på Gomalandet, Anders og Kristine Sandvig fra Tustna med sju barn. Det yngste heter Beret og er f. 6/2. 1899. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Men hvor kommer Tingvoll inn (ref. tittelen)? Både Reitan og Sandvik er Tingvollgarder. Det jeg håpet (4), var at jeg ved å finne Einar T. Reitan i bygdeboka, kanskje kunne finne noe om henne som han var gift med. Kanskje Øyvind Reitan (1) vet noe mer om bestefaren enn om bestemora? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Reitan

Tusen takk for god hjelp. Tingvoll er bygda hun bodde i. Bestefaren min utvandret til USA sammen med Beret, og de kom begge tilbake i 1926 hvorpå de kjøpte gården Holan på Tingvoll fra Lars Holan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

-Einar Trondson Reitan kjøpte garden (Holan min ref.) av Peder Larsson i 1928 og fekk skjøte 17.1.1930. Kjøptesummen var 10.000 kroner. Det var Einar som bygde opp dei husa som no er på garden...-Einar Trondson var f. 1869 i Reittrøa og var første gongen gift 1897 med Randi Hallvardsd. Sannes frå Valsøyfjord. Dei hadde to born: 1.Marit f.1898, gift i USA med Fred Almquist. Dei har dotra Gloria som er gift. 2.Karen f. 1900, gift i USA med Richard Valentine og har døtrene Ruth og Evelyn som begge er gifte.-Einar reiste til Amerika i 1900, og første kona hans døde der i 1920. Einar gifta seg oppatt i Amerika i 1923 med Beret Jonsd. Sannes, f. 1886, brordotter til første kona hans. Med henne hadde han ein son: 1. Edvard Bernhard.Kilde: Hans Hyldbakk Gards- og ættesoga for Tingvoll, bd.iii, s. 341-342/1965.Resten kjenner du nok best selv, Øyvind.Her er Beret i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01570&gardpostnr=23&personpostnr=180&merk=180#ovre>LenkeHer har du Berets far, tante og besteforeldre på farssida i 1865: LenkeBerets farmor Berte Svendsd. skal angivelig være fra Tustna. Der finner jeg henne ikke i 1865. Derimot finner jeg noe som ligner i Kvernes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Ja, i Gardtales i Valsøyfjord av statsarkivar Anders Todal (ca. 1964) står det om denne familien på sidene 267-269. Gardtales.. er ingen gards- og ættesoge, men du finner bl.a. at Johan Olsen kom fra Hofset i Vinje.Denne gardparten overtok han av forfedrene til Tore, fordi odelsgutten på Storsandnes døde i 1822 og enka gifta seg på nytt med 'Johan eller Johannes Olson Hofset frå Vinje, og det ble denne karen som vart sitjande med gardbruket.' Det fremgår ikke av Gardtales.. at Hallvard Jonson er sønn av Johan Olson Storsandnes, men det går jo an å sjekke i kirkebøkene for Aure. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.