Gå til innhold
Arkivverket

[#25333] Ole Hansen f. 1812 - Ringsaker


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Har et problem som jeg har slitt med i flere år. Nå prøver jeg å legg det ut her får å se om det er noen som kan hjelpe. I 'første generasjon' har jeg min forfar Hans Olsen. Jeg er ikke istand til å finne noen opplysninger om Hans Olsen. Jeg vet han er død før 1823, men jeg finner han ikke død. Det står heller ikke opplysninger i forb. med giftemålet som sier noe om farens navn. Er det noen her som kan hjelpe? Nederst legger jeg inn et svar jeg fikk fra Aud S. for lenge siden. Ifall dette kan være nyttig. Jeg har drevet med dette problemet så lenge at jeg nærmest er blindet. Antakelig ville jeg ikke finne opplysningene nå om jeg så 'satt på dem'.SteinFørste generasjon1. Maria Larsdtr. Maria ble født ca 1787. Maria ble konfirmert i Ringsaker Kirke den 20 okt 1805. [1]Den 10 apr 1812 giftet Maria seg første gang med Hans Olsen ,i Ringsaker, Hedmark. [2] Hans bosatt på Nyhuus og Marie på Snilsberg. Forlovere var Tomes Jenssen Nyhuus og Jon Tomessen Nyhuus. Hans er død før 1823. De fikk et barn: 2 i. Ole (1812-)Den 13 nov 1823 giftet Maria seg andre gang med Lars Henrikssen ,i Ringsaker Kirke. [3] Lars ble født i Østre Fuglsengen, Ringsaker,Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Dette manglet på slutten av mitt spørsmål:På den ene av gårdene Nyehuus i Ringsaker i 1801 finnes Marthe Olsdtr. 47 år gl. og gift 2. gang med en Michel Michelsen. Hun har barna Clare Olsdtr. 21 år, Ahles Olsdtr. 18 år og Ole Olsen 14 år hjemme hos seg. Den sistnevnte er sannsynligvis oppkalt etter morens far. Da burde det være en eldre sønn oppkalt etter farens far, altså far til Marthes første ektemann.Min teori er at Marthe Olsdtr.s første ektemann het Ole Hansen, og at din ane er den eldste sønnen til Ole Hansen og Marthe Olsdtr. Nyehuus. Han ville i 1801 være gammel nok til å være ute som tjenestegutt på en annen gård, og faktisk holder jeg en knapp på at det kan være den 17 år gamle Hans Olsen som finnes som 'Tienestefolk' på Sougstad Østre. Det skulle etter det jeg kan skjønne, være innen samme skoledistrikt som Nyehuus ?Forsøk å finne vielsen da Marthe ble gift 1. gang, og få bekreftet eller avkreftet om ektemannen het Ole Hansen Nyehuus. Er jeg helt på jordet, så har det ingen hensikt å følge denne teorien lenger. I motsatt fall burde du finne en Hans døpt som Ole Hansens eller Ole Nyehuus' barn i 1780-årene. Evnt. kan Hans være den førstefødte, ref. en Hans Olsen 22 år som var tjenestegutt på Løkken Østre i 1801. Det er faktisk enda en Hans Olsen 15 år som tjenestegutt på Ringsaker i 1801. Alle disse tre er aktuelle kandidater.Når det gjelder problemet med å finne dødsfallet til Hans, så slår det meg at han kanskje falt som soldat og ble begravet ved Vinger (Kongsvinger.) Er ikke sikker på om disse dødsfallene ble registrert i egne militære registre, men de burde i hvert fall være ført i kirkeboka for Vinger av presten som foresto gravferdene.Du får se om du får noe ut av disse teoriene. Lykke til !Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.