Gå til innhold
Arkivverket

[#25338] Anna Berby, gift med Helvardius Severin Malling f. 1772 i Porsgrunn


Gjest Carsten Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Knudsen

Jeg har fundet en masse oplysninger om Helvardius og hans aner, Malling, Borse, Monrad mv. Han blev gift i København i 1797 med Anna Berby, men jeg kan ikke finde oplysninger om Anna. Men jeg tror hun er fra Norge, Gjerpen måske!Hilsen Carsten Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet disse [url="http://www.idd.no/berby.htm>http://www.idd.no/berby.htm og LenkeI 1801-tellingen finner jeg gårdsnavnet Bærbye i Østfold fylke (tidligere Smaalenenes amt), nærmere bestemt i Idd, Rakkestad og Tune.I innberetning til Akershus stiftamt om svenske personer som har avlagt troskapsed i Smålenenes amt, Idd og Marker fogderi, i hht ordre av 28. aug. 1710 Lenke finnes en rekke navn nevnt under Bærbye, Bærrebye Bærrebygaard.Blant Fredrikshald (Halden) borgerskap på 1720-tallet (fornavnsregister)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at du har hatt Anne Berby / Bernbye inne på nettsidene til DIS-Danmark. Finner følgende om fru Ane Malling i ett av brukersvarene:'Madam Ane Malling må være identisk med Anna Bernbye, gift d. 4/7 1797 i Garnisons sogn, København, med Halvor Malling. Også Halvor Malling var fra Norge. De findes i FT-1801 i København. Halvor eller Helvardius Severin, var født 1772 som søn af taksadør Rasmus Halvorsen Malling og hustru Barbara Borse. Rasmus Malling var født 1737 som søn af Halvor Malling og Dorthea Berner (gift 1739 i Akershus). Halvor var født 1712 som søn af Rasmus Sørensen Malling. Rasmus Sørensen Malling var født 1663 og døde 1726. Han var trælasthandler og skibsreder og gift med Hedvig Henricsdatter Josten.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Knudsen

Hej Grethe!Jeg kan se at du har set mit indlæg i DIS-Danmark. Anna og Helvardius flyttede til Møn omkring 1803, her er hun betegnet som Ane Berreby.Hilsen Carsten Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I manntall over adelen i Danmark og Norge 1655 nevnes bl.a. 'Willem Nettelhorst, Kopsæde. Berrebye. Norge.' Lenke. Navneformene Berby, Berrebye, Bærrebye osv. finnes i allefall i Norge, konsentrert i Østfold synes det som. Wilhelm Nettelhorst holdt antakeligvis til på Berby i Idd (se mitt første svarinnlegg, første lenke). Men så var det da ev. å finne ut ev. hvor og om hun som ble fru Malling hører hjemme her.Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!I registeret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, utgitt av Norsk Slektshistorisk Forening finner jeg henvisninger Malling, bl.a.Malling Halvor Severin 33: 253 [url="http://www.genealogi.no/nst_reg/M/m1.htm>http://www.genealogi.no/nst_reg/M/m1.htmog til hans kone Anne:Bergye Anne (* ca. 1774), g.m. Halvor Severin Malling 33: 253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Ad Berby, Idd. Fra 1780 var Berby i Truls Madsen Wiels eie og sønnen, Johannes, overtok etter faren i 1807, http://www.idd.no/truls_madsen_wiel.htm . Ingen av hans døtre giftet seg med noen Malling, men hans eldre bror Claus Madsen Wiel var gift med Hedevig Malling, datter av Michael Malling (rådmann i Christiania og Byfogd i Bragernæs) og Barbra Hansdatter Neumann. Har Michael Malling (1705-1762) noen forbindelse med den nevnte Helvardius? Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Knudsen

Hej Grethe!Tak for oplysningen, men hvordan kommer jeg videre?Nr. 33:253 henviser ganske givet til nogle oplysninger, men hvor kan jeg se dem!Hilsen Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Carsten! Jeg har nå sjekket NST nr. 33, s. 253 (1991), men det viste seg å være spørsmål fra en dansk dame ved navn Grethe Wich, bosatt i Vordingborg, som ønsket - likesom deg, opplysninger om Ane/Anne Bergyes foreldre, fødested og tid. Jeg bladde litt i NST 33 for å se om hennes etterlysning var blitt besvart, men fant intet. Det gjaldt altså den Anne du ønsker opplysninger om - så da er vi dessverre like langt...Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Knudsen

Hej Grethe!Det har nu ikke været helt forgæves, for jeg har netop haft kontakt til Grethe Wich, som viser sig at være i familie med mig. Hendes morfar var bror til min oldefar, så vi har fælles aner. jeg glæder mig til at se hvor meget hun har om vores norske aner fra Porsgrunn.Hilsen Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei.Vet ikke om det er noen sammenheng, men Arthur Berby var en av de mest kjente fagforeningsmenn i Telemark på 1930-tallet. Han var blant annet sterkt involvert i det berømte Menstadslaget. Søker du på navnet i Google så vil du få noen treff. Han bodde i Porsgrunn og det finnes levende etterkommere.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.