Gå til innhold
Arkivverket

Tilgang til nyere kilder - reglement?


Silje Svinsaas Holiløkk
 Del

Recommended Posts

Min tippoldemor, født 1860, fikk i 1883 en sønn utenfor ekteskap. Det har ikke vært snakket om denne historien i familien, og det har vært så tabubelagt at ingen vet stort om hva som skjedde med henne. Det vi vet, er at hun i 1910 jobbet som tjenestepike på en gård, og hun skal ha dødd i 1945. Er det mulig å få tilgang til folketellingene som er nyere enn 1910? Og er det fortsatt kirkebøkene som ble brukt til innmelding av dødsfall så sent som 1945?

 

Er det også noen som vet om det ble meldt inn noe sted ved ansettelse av tjenestepiker? Det ser ut til å ha skjedd mye i livet hennes mellom 1900 og 1910: hun har både flyttet fra ett fylke til et annet, og gått fra å være gardstaus og budeie til tjenestepike. Det ville derfor være spennende å finne ut når hun flyttet (fikk post på gården), og evt hva hun kunne ha tjent der.

 

Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Min tippoldemor, født 1860, fikk i 1883 en sønn utenfor ekteskap. Det har ikke vært snakket om denne historien i familien, og det har vært så tabubelagt at ingen vet stort om hva som skjedde med henne. Det vi vet, er at hun i 1910 jobbet som tjenestepike på en gård, og hun skal ha dødd i 1945. Er det mulig å få tilgang til folketellingene som er nyere enn 1910? Og er det fortsatt kirkebøkene som ble brukt til innmelding av dødsfall så sent som 1945?

 

Er det også noen som vet om det ble meldt inn noe sted ved ansettelse av tjenestepiker? Det ser ut til å ha skjedd mye i livet hennes mellom 1900 og 1910: hun har både flyttet fra ett fylke til et annet, og gått fra å være gardstaus og budeie til tjenestepike. Det ville derfor være spennende å finne ut når hun flyttet (fikk post på gården), og evt hva hun kunne ha tjent der.

 

Noen som har noen gode råd?

 

Jeg skal forsøke å svare på noe av det du spør om.

 

1) FT skal bare publiseres tidligst 100 år etter tellingen, men det er andre regler i byene. Jeg forstår det slik at din tippoldemor bodde på landet, og da er det ikke mye hjelp å få med FT

2) Du vil finne henne innført i kirkeboken ved død, men det er ikke sikkert kirkeboken er innlevert statsarkivet, så da må du henvende deg til det lokale kirkekontoret.

3) Du vil nok ikke klare å finne noe register på tjenestepikers ansettelse eller flytting.

4) Hvis din tippoldemor hadde eiendeler når hun døde er det også avholdt et skifte etter henne, og der vil du kunne finne en del interesserte opplysninger.

 

Jeg ville først begynne med å lete opp dødsfallet hennes, i alle fall stedet, og så forsøke å finne henne i kirkeboken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) FT skal bare publiseres tidligst 100 år etter tellingen, men det er andre regler i byene. Jeg forstår det slik at din tippoldemor bodde på landet, og da er det ikke mye hjelp å få med FT

 

Det er ikke andre regler i byene, men det er forskjell på statlige folketellinger og kommunale folketellinger. Statlige folketellinger er grunnlagsmateriale for Statistisk sentralbyrå. De er derfor regulert av statistikkloven, som sier at opplysninger om personlige forhold skal være taushetsbelagt i 100 år. De kommunale folketellingene omfattes ikke av statistikkloven. Opplysningene der er taushetsbelagte i 60 år, som er standard klausul.

 

Lars Ove har likevel litt rett, for det er stort sett bare de større byene som har avholdt kommunale folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.