Gå til innhold
Arkivverket

[#25343] Alstadhaug kirkebok 1820-1830, Paul Pedersen, f. 1. mars 1829, foreldre?


Gjest Bjørn Ivar Rindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Ivar Rindstad

Peder Pedersen? og Berit Larsdtr.? døpte fra 1823 til 1829 tre barn i Tjøtta kirke. Bosted var Næverskaftet (Øyjorden) i Alstadhaug kommune. Kan noen bekrefte disse opplysningen og eventuelt fortelle om tidligere bosted for disse to personene og når de giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Millera

Har noen notater for Tjotta og Alstahaug Nordland (ikke Alstadhaug i NT) omraade: jeg ser: f. 20/4 1823 Chiersten Johanna paa Sornes, foreldrene ugift (Peder Pedersen og Berit Larsdtr.) f. 24/1 1826 Nils Gunder paa Aune (ikke uekte) f. 3/1 1829 Paul Christian paa Naverskaft. Men jeg ser ikke giftermaalet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Ivar Rindstad

Takk for hjelpen. Jeg har nå fem barn av Peder og Berit:Christina Johanna Pedersdtr f.20 Apr 1823, Sørnes, Alstahaug Nils Gunder Pedersen f.27 Mar 1827, Aunet, Alstahaug Paul Christian Pedersen f.1 Mar 1829, Næverskaftet, Alstahaug Petrina Bergitta Pedersdtr f.25 Aug 1831, Næverskaft, Alstadhaug Lars Mathias Pedersen f.24 Mai 1834, Sørnes, AlstahaugPeder Pedersen var bosatt på Åkvik da sønnen Paul Chr. giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! Det er skiftet etter Peder Pedersen i Åkvik i Tjøtta 1844, det er bare barna Paul og Kirsti fra 1. ekt som er nevnt.Peder er giftet for 2.gang med Ane Dorthea Nielsdatter fra Vatne i Leirfjord det er henne slekt jeg har i papirene mine. De har sønnen Niels Tanche Pedersen 2 år.På denne tiden hørte Aunet, Nevnerskaft og Sørnes til Tjøtta. Nå hører de til Alastahaug.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei igjen!Har ikke hatt tid til å leite opp giftemålet til Peder Pedersen og 2.kona Ana Dorthea Nilsdatter selv. Men i ei slektsbok jeg har står det at de giftet seg 23.aug.1840, Peder er 38 år fra Vefsen sønn av Peter Olsen Syttern.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei igjen. Jeg ser d. 1836 1 nov Lars Mathias paa Juvigen Tjotta. Ogsaa g. II 23 aug. 1840 Tjotta er riktig. Se ikke flere dod (on a quick look).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei igjen, Jeg ser d. 27/5 1844 Peder Pedersen Aagvig 42 aar, omkom paa sjoen. Skifte 1844 var for begge (!) og fra Aagvig. Jeg ser d. 1844 27/ 5 Anne D. Nilsdtr. kone av Peder P. Aagvig 31 aar. De hadde ei dtr. 7 apr. 1843 Berit Gurina som d. 1844 13 feb. Har ikke original kirkebok, men notater fra dem av en mann i Texas. Dode Peder og Anne samme dag??? Kunne vaere interessant aa se kirkeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Mer: Nils Tanke f. 1841, 10 juni dopt 12 sept. sonn av Peder og Ane Dor. Nilsdtr. Aagvig. (Anne dtr. av Nils Tanke.) Noen av datoene fra for kan vaere dopt og begravet instedenfor fodt og dod - som jeg sa, har jeg ikke kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Margrethe Miller har rett, skiftet i Åkvik er på både Peder Pedersen og 2.kona Ane Dorthea Nilsdatter. Der står også at Bereth Larsdatter er mor til Paul og Kirsti.Er det noen som har mye slekt på Helgeland anbefaler jeg skiftene til Svein Edvardsen. De har hjulpet meg mange ganger når jeg har stådd fast. Jeg bruker dem dagli.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Fagerli

Jeg henger meg også på i denne debatten. Min interesse er opphavet til Pernilla Dorothea Pedersdatter fra Tjøtta. Kan hun også være datter av denne Peder? Pernilla var født 5 april 1835. Hun flyttet nordover og giftet seg med Salamon Salamonsen på Tverrlandet i nærheten av Bodø. Pernilla døde 26 januar 1918. Er hun datter av Peder og Ane, eller tilhører hun en annen familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ikke det jeg kan se. I skiftet etter Peder er der nevnt barna Paul og Kirsti fra 1.ekt og Niels Tanche fra 2.ekt.så jeg tror de må høre til en annen familie.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Ivar Rindstad

Takk til Margaret og Solveig for den verdifulle informasjonen jeg har fått. Tror jeg må anskaffe meg skiftesamlinga til Svein Edvardsen. Jeg har dessuten plottet alle bostedene på kart og det er ikke så store avstander mellom de forskjellige plassene de har bodd på. Til Tore må jeg tilføye at far til Peder Pedersen, Peder Olsen, i 1801 var 19 år og da altså 54 år i 1835, men navnet er jo ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.