Gå til innhold
Arkivverket

[#25352] På leit i Vefsn


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Eg har kjørt meg fast på eit par som eg meiner kjem frå Vefsn. Han heiter Lars Olaus Nilsen f.1845 d.1917 Ho heiter Anne Marie Olsdatter f.1842 d.1917. De kom til Hemnes og fikke en son som heiter Ole Larsen Fjelldal f.1882. Kan nokon hjelpe meg å kome vidare attover fra dette paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg fant dette paret i 1875. Lars' mor, Johanna Larsdtr. f.1819 bor sammen med dem, det samme gjør broren Edvin. Her er Johanna Larsdtr. i 1865. Lenke Hun er allerede enke, så dessverre fant jeg ikke Nils' farsnavn. Det finner du i kirkebøker for Vefsn ved dåpen, konfirmasjonen eller vielsen til Lars Nilsen. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ved søk på Mormonerdatabasen: Lars Olaus Nilsen f.1845, foreldre Nils Nilsen og Johanna Larsdtr. Disse to ble viet 19.oktober 1841 i Vefsn. Hans far var Niels Jacobsen, og det var Nils Nilsens 2.ekteskap. Disse opplysningene er fra Vefsn kirkebok og skal være rimelig pålitelige.Av andre opplysninger fant jeg at Johanna Larsdtr. f.i Grane, Vefsn i 1819, gift 1841 i Vefsn, var datter av Lars Jonsen og Berit Nilsdtr i Vefsn. Johanna døde i 1899. Nils Nilsen var født i Grane i Vefsn i 1808 og døde i 1861. Dette var opplysninger gitt av en 'submitter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du er heldig, da det foreligger gardshistoriebøker fra Grane.Lars Olaus sin far var Nils Nilsen (1808), født i Båfjelldalen (foreldre Nils Jakobsen og Berit Bentsdtr.). Han ryddet Stormo vestre fra 1834. Først gift 1831 med Maren Eriksdatter (død 1840), deretter gift på nytt i 1841 med Johanna Larsdatter (1819) fra Grane-gnr 48 (foreldre Lars Jonsen og Berit Nilsdtr.). Her står det at Nils døde i 1863. Johanna døde etter 1875, men året er ikke kjent. (4 barn i første, og 9 i andre ekteskapet.)Anne Marie Olsdatter (1842) var fra Nedre Laksforsen (ugifte foreldre Ole Jørgen Andersen og Olina Andersdtr.).Lars Olaus og Anne Marie drev Stormoen 1868-79, men flyttet deretter til Hemnes.Alle personene og gardene som her er nevnt, er beskrevet nærmere i følgende bøker: Vefsn bygdebok, særbind IIIa - Gardhistorie for Grane Vefsn bygdebok, særbind IIIb - Gardshistorie for Grane Vefsn bygdebok, særbind IIIc - GArdshistorie for GraneHvis du ønsker å følge denne anerekken videre, kommer du ikke utenom disse tre bøkene. Burde kunne skaffes (eventuelt på fjernlån) fra ditt nærmeste bibliotek.Mvh Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Beklager det rotete oppsette ovenfor på grunn av manglende linjeskift. Skriver opp boktitlene på nytt:Vefsn bygdebok, særbind IIIa - Gardhistorie for GraneVefsn bygdebok, særbind IIIb - Gardshistorie for GraneVefsn bygdebok, særbind IIIc - Gardshistorie for Grane(Opplysningene i forrige innlegg er hentet fra siste bindet, side 403.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.