Gå til innhold
Arkivverket

[#25358] Oppslag i Norske Gardsbruk - Østfold fylke


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Jeg hadde satt pris på om noen kunne gjøre et oppslag i ovennevnte verk etter husmannsplassene Grasto i Skjeberg, nåværende Sarpsborg Kommune.Finnes plassene oppført og hva står det?Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei,jo det er jeg klar over, men Norske Gaardsnavne kan ikke besvare mitt spørsmål, og tanken var derfor at Norske Gardsbruk kanskje kunne.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Desverre fant jeg ingen Grasto i Skjeberg i 'Norske Gardsbruk Østfold'. Jeg har utgaven fra 1965, i den første utgaven av bøkene fra 1942 kan gården stå.Har du noe slektsskap til garveren Ole Nielsen Grasto, som bor i Onsø i 1865? Jeg har funnet litt om ham og en mulig søster i boka 'Husmannsplasser på Idd'. Jeg kan skrive det av om du er intr.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Liv,jeg hadde satt pris på om du ville skrive det av for meg. Ole Nielsen Grasto er sønn av min 4xtippoldefars bror.Ole hadde i allefall søstrene Karen Sofie, Jørgine, Christine Elisabeth og Maren Dorthea.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Desverre, ikke noen gårder med disse navna heller. Har også fått slått opp i 1942 utgaven av boka, heller ikke der står Grasto. I den utgaven er bare gårder over 40 mål tatt med.Det fantes og finnes flere gårder på under 40 mål, eller var Grasto en plass under en annen gård? Husmannsplass?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er nettopp det som er problemet med Grasto og andre husmannsplasser i området, det er en rekke kilder de ikke er nevnt i, som for eksempel endel skattelister.Grasto lå under Hafslund Hovedgård, og det faktum at de av den grunn var fritatt for noen skatter var nok noe de på den tiden var godt fornøyd med, men som jeg merker konsekvensene av nå...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I 1865 tellingen Idd bor det på Skjæggerød, mer presist på plassen Sundet på Kornsjø, en husmann og garver Gustav Adolf Warenius. Hans hustru står i tellingen som Henriette Nilsd. 42 år f. i Råde. Kona til Warenius står oppført som Henriette Georgine Grasto når de kom innflyttet fra Högseter i Sverige med 7 barn. Antagelig kom de til Sundet i 1863.Denne plassen Sundet (Sundstua)kan opprinnelig ha blitt bygget som et garveri, trolig av Warenius. Dette er nok riktig for 21. mars 1864 utsteder Warenius skjøte til garver O. Grasto (svogeren?) ”på de af mig opførte husebygninger bestaaende af husbygning og garveribygninger”. I november året før hadde O. Grasto fra Råde fått leiekontrakt på Sundet, med rett til å oppføre hus. Nå kjøpte han vel hus av Warenius i stedet. Hvorvidt Grasto selv bodde på stedet vites ikke. Warenius flyttet med sin familie til Frhald mai 1868.Kilde 'Husmannsplaser i Enningdalen' skrevet av Ruth og Sigurd Buer. Bakerst i denne boka er en hel A4 sides leiekontrakt på Sundet skrevet under av bla O. Grasto.Du kan finne et par av barna til Warenius og Henriette Georgine Grasto bla i Onsø og i Oslo i 1900 tell.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk skal du ha Liv. Jeg hadde Jørgine som hustru til Gustav Adolf Warenius, og det kan jo passe bra. Jørgine var født 13.07.1824 i Råde.Ole Nilsen Grasto skal ha opprettet testamente datert 12.03.1883 hvor hans eiendom Kongsrød(trolig) i Råde skulle tilfalle Hedningemisjonen.Dette ifølge Gårder og slekter i Råde.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Liv: du nevner at en kan finne noen av deres barn bl.a. i Onsø og Chr.ania. FT1900. Hvem er deres barn?Jeg har nemlig ingen barn registrert på dem p.t.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Nei det blir ikke lett å finne disse med de feilskrevne navna de har fått i tellingen 1865. Men her er familien 1865 på Idd: LenkeDu kan søke Warenius over hele landet 1900, så får du frem to av sønnene til Gustav og Jørgine.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.