Gå til innhold
Arkivverket

[#25365] Ekteskap Horten,Anton og Regine


Gjest Lisbeth Buskoven
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Anton Hjalmar Larsen f.1862 g. Anna Regine Andersen. De er iallfall ikke viet i Horten 1888-1895. Nicola Sophie født 2202 - døpt 2605 1895. Faddere var : Jakobine/Magnus/Osvald og Johan - alle Larsen. Familien bodde i Skolegata i 1895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Lisbeth! Hvis du vil,kan jeg se nærmere på Anton Hjalmars forfedre (i Horten/Borre). Leegaard (innlegg 3) er garantert innflyttere - men hvorfra vet jeg ikke uten å grave mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Buskoven

Jeg ser at Anna Regine var fra Mandal, mulig de giftet seg der. Jon Erik Det er kjempefint hvis du har tid til å se litt videre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Buskoven

Dagmar var min mormor, Hun emigrerte til Amerika i 1923, etter at hun hadde fått et barn (min mor) som ble bortsatt.Det er nå morsomt å finne ut litt om denne delen av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har forsøkt å komme nærmere en løsning, men det går dårlig! Finner ingen Johan Larsen f.1819-1823 i Horten (Borre)eller konfirmert 1832-1840. Finner heller ikke Johan og Jacobine viet i Borre før 1854-men mitt mikrokort for viede i åra 1852-1853 er dårlig,så jeg må eventuelt sjekke det mot mikrofilmen! Deres første felles barn Laurits Ingvald ble født 0502 1853. Den første sønnen-Carl Thorvald født 2504/døpt 0308 1851 fikk Jacobine med ungkar og matros Christian Fredrik Harbo. Navnet hennes skrives Jacobine Christiane/Kirstine Legaard - men også med patronymikon Nilsdatter, og i 1851 helt klart Hegaard.Jeg tror Legaard er feiltolket i nettversjonen av 1865-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Buskoven

Jon Erik. Nå tror jeg snøballen begynner å rulle. Fant på F.S Jacobine Kristine Nilsdr. gift med Johan Larsen i Borre 8okt. 1853. Fant også 3 av barna og ved Johan Kristian dåp heter hun J. K. Hegaard.Nå er jo ikke FS 100% så det bør sjekkes med kirkebøkene. Kan jeg også be deg om å sjekke fødselsdato og faddere for Dagmar Johanne født 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Buskoven

Det er jo en mulighet, men da navnene Nicola, Magnine, Kristine går igjen som min bestemors og hennes søskens navn og mellomnavn, heller jeg nok mer i retning av Johan og Jacobine. Tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

På mitt mikrokort kan jeg såvidt skimte at 0810 1853 stemmer. Tror at hans fødested er Eidsberg (men dårlig lesbart) - hennes kan jeg ikke engang gjette på! Får sjekke mikrofilmen for deg! Kommer tilbake med mer info siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Borre kirkebok : Viet 0810 1853 Bakersvend Johan Larsen Eidsberg 32. Far:Lars Johnsen. Jacobine Kirstine Nielsdatter Fredriksvern 28. Far:Niels He(i)gaard. Opplysningen bekreftes i lysningsprotokollen 2008 1853. De er også ført som innflyttet til Borre(nærmere bestemt Solistrand) 2008 1853. Han da født 0510 1821 Eidsberg og hun 2502 1825 Fredriksvern/Brunlanes. 'For at gifte sig.' Han hadde attest fra Abel datert 0807 1853, og hun fra Sverdrup datert 0908 og 2308 1853. Dagmar Johanne Kristine var født 1106 1896 (ikke 1894) og døpt 2012 1896. Faddere var:Jakobine Larsen,Natalie(?) Andersen,Ingvald Larsen og Ragnvald Larsen. Da har du vel fått noe mer å jobbe videre med, og saken er et godt eksempel på at opplysninger fra folketellingene kan være LANGT fra sannheten! Kanskje familien ikke var hjemme da tellekorpset kom, og da kan 'hjelpsomme' naboer ha bidratt med det de 'visste'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.