Gå til innhold
Arkivverket

[#25368] Hvor er det blitt av Døde i Bergen 1912-72?


Gjest Inger Eikeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eikeland

Hvor er det blitt av databasen Døde i Bergen 1912-1972? Vi har fått flere oversikter over gravlagte i de forskjellige sognene, men det er mye mer tungvint når vi ikke vet under hvilket sogn vi skal lete. Vi holder på med Norsk biografisk leksikon, og har hittil pustet lettet ut når vi har hatt personer fra Bergen, fordi det er så god dekning. For oss er det nye opplegget et tilbakeskritt. Men vi forblir vel storbrukere av Digitalarkivet en stund fremover likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Som Gisle skriv, er databaseveljaren staden å gå. Der kan du gå via fylke, kjeldetype m.m. - eller du kan gå til fritekstfeltet og skrive Bergen.Når du har blitt litt meir kjend i det nye søkeverktøyet, er eg sikker på at du ikkje lenger vil sjå på det som eit tilbakeskritt, for det er mange ting som er svært mykje enklare og mindre tidkrevjande her enn i det gamle. Men det er lurt å setje seg ned og eksperimentere litt med det som finst av felt og knappar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eikeland

Tusen takk for svar og gode råd. Jeg har nå lagret lenken, for av en eller annen grunn har jeg stadig ikke fått frem akkurat den databasen fra databasevelgeren (jeg har søkt på Bergen både i fritekst og som fylke/kommune). Jeg får frem alle andre og er som sagt storbruker, så det er bare den som er forsvunnet. Det er godt å vite at det bare er hos meg, jeg var redd den var tatt bort av hensyn til personvernet eller slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eikeland

Sorry, jeg var visst litt rask i sted. Nå har jeg prøvd igjen i fritekst, og denne gang kom den opp, men altså ikke når jeg søker på Bergen som fylke eller som kommune. Er det en manglende forbindelse mellom Bergen som fylke (1301) og som kommune (1201)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg husker at Døde i Bergen 1912-1972 var å finne under kirkebøker i det gamle systemet, selv om det gjelder dødsmeldinger fra skifteretten. I det nye systemet finner du denne databasen under kildekategori Skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.