Gå til innhold
Arkivverket

[#25382] Hanna Marie Olsen f.1872 emigrant til Amerika?


Gjest Britt Skjelbred Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Søker opplysninger om min oldemor som muligens emigrerte mellom 1894 og l900,fødte min bestemor Ruth Andersen på Mjølløst i Sandefjord f.30.08.1894 .Vet ikke hvor Hanna Marie Olsen reiste hen eller hvorfra. Mvh. Britt S.Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt mer kjøtt på beienet kanskje? Når var Hanna født og hvor? Hadde hun andre barn? Var hun gift etc?Har du sjekket 1900 grundig?Den 9.mai 1920 ankommer det en Hanna Olsen Ellis Island, utreisehavn Kristiania. Hun er 55 år. Det oppgis også at hun har vært over i 1896. Hun skal til vennen P.Raanæs i Brooklyn NY. Hensikten med emigrasjonene er tydligvis permanent opphold. Det står skrevet ett eller annet om 'sister' uten at jeg helt klarer å tyde det. Se linje 7 i manifestet Lenke Hun skal være født i Kristiania, men står oppgitt med 'residence' Sandefjord. Reiser alene, men oppgis å være gift .....Kan dette være din Hanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Beklager ... ser av overskriften at hun var født i 1872. Da blir nok emigrant-Hanna i 1922 litt for gammel med mindre du ikke er 100% sikker på hennes fødselsår Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg lurer på om dette er din bestemor Ruth Andersen, datter av Hanna Marie Olsen. Bor hun hos pleieforeldre i 1900 her? Lenke Du vet ikke om din oldemor Hanna Marie også bodde i Sandefjord før hun emigrerte? Jeg kan ikke finne henne noen steder i 1900, så da blir det å søke i forskjellige emigrantprotokoller. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Britt! Den forrige lenken til dåp fungerer ikke i dag pga. en feil. Hanna Marie Olsen døpt 1872 , foreldre: Anne Marie Johansdatter, og Oluf Olsen Sandherred. Her fant jeg også denne Oluf på 1865 telling for Sandar. Lenke Skal fortsette å lete for deg. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen? Kan dette være Hanna Maries Olsens mor i 1865 tellingen for Sandar? Lenke Det tyder da på at din slekt bakover har bodd i Sandar. Hvis dette er dine forfedre, er det kan hende lettere å finne fram til etterkommere, og hva som har hendt med dem? Mvh.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Det stemmer at det er min bestemor du fant på 1900 tellinga i Sandefjord, og den Hanna Marie du fant dåpen på er den jeg tror er min oldemor jeg kan bare ikke bevise det. I kirkeboka der min bestemor Ruth Andersen står, er det bare oppført årstall for fødsel på moren Hanna Marie Olsen f1872 og at hun tjente på Gjennestad i Skee og fikk min bestemor på Melløst i Sandar Far til bestemor skal være ungkar og tjenestegut Karl Andersen fra Østerdalen.f.1867 Disse var ikke gift.Jeg finner ingen av disse to på 1900 tellinga. All hjelp til leting i emigrantdokumenter blir godt mottatt.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Arthur Norton

I can find information on this person in America if you give me the information in English. I have access to data here in the US. Will someone translate the basic information so I can run a search?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

I have been told that my grand grandmother Hanna Marie Olsen born 1872 in Norway left Norway after my grandmother was born in Sandefjord, Norway. in aug. 1894. She was not marriaged to my grand grandfather Karl Andersen born in 1867. I cannot find her .Can you help me i will be very grateful.Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen , Britt!Her tror jeg at jeg endelig fant den Hanna Mariesom muligens er din oldemor. I 1875folketellingen bor hun her sammen med foreldrene.LenkeJeg har søkt mye nå i hele Vestfoldområdet etter Hanna Marier f. 1872.Det er en til født i Sandar og døpt 27. oktober 1872. Foreldre Ole Kristien Hansen og Maren Andrea Hansdatter.I 1875 tellingen finner jeg den familien igjen i Sandar, men da er tydeligvis dette barnet død før, for de er kun oppført med en ny datter f. 1875.Ellers er det en Hanna Marie Olsen f. 8 sept. 1872 i Botne.Foreldre: Olaus Christensen og Ingeborg Marie Olsdatter. Disse har jeg ikke undersøkt noe om hittil.Si fra hvis du mener det er den rette jeg har funnet i 1875-lenken.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Takk til deg Gunn Dette er riktig, det er den familien jeg tror hun kommer fra, men som sagt kan jeg ikke bevise det. Den andre Hanna Marie du fant er ganske riktig død som treåring, dette var den første jeg trodde det var før jeg fant dødsfallet i Hedrum. Hun i Botne fikk ikke jeg til å stemme heller. Så enkelt er det ikke dessverre, men takk alikevel. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg gir meg ikke så lett. Siden du mente at familien i Botne ikke hadde noe med dine å gjøre, satser jeg på ny med Oluf Olsen med familie i 1865 i Sandar. Den familien har jo bodd her en del år, og jeg lurer på om du har sett etter konfirmasjoner til barna i kirkebøker for Sandar. Her er de som er født før folketellingen 1865. LenkeHar prøvd med forskjellige navn-varianter på Ellis I. før i dag Den eneste jeg kom over som kunne passe i alder, var Marie Olsen fra Norge, 25 år i 1897, ved emigrasjon. Date of arrival 20 mar 1897. Skip Cireassia--- Glasgow. Ingen opplysninger om hennes bosted eller reisemål , dessverre.Det ser ut til at familien fra Sandar er borte fra 1900 -tellinger. Foreldre kan godt være døde, men det er merkelig at ingen av barna finnes heller.Det som gjør letingen vanskelig er at på det tidspunktet bruker ofte gifte kvinner mannens etternavn.Litt av en 'nøtt' du har her . Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

HEI og takk igjen Gunn Noen av søstrene til Hanna Marie har jeg funnet gifte og da jeg fikk skifte på faren, hans skifte var i 1894 det året min bestemor ble født.,da fikk jeg jo alle søskena, men de hadde jeg allerede funnet. Men Hanna Marie er ikke fadder til noen av tantebarna så langt jeg kan se.Så noe bevis har jeg ikke der heller.Men et sted må jo dette mennesket være. Jeg tror moren til Hanna Marie døde i 1901.Den Hanna Marie du fant i Botne så ut for meg som var gift med en på en fabrikk. Ja jeg er veldig enig med deg det er en hard nøtt. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Nå fant jeg endelig en vielse på Oluf Olsen og Anne Marie Johansdatter. De har tydligvis flyttet en del rundt, det ser du også av de eldste barnas fødesteder ( 1865-tellingen)Her ser det ut til at de giftet seg i Borre. LenkeSenere har paret bodd i Hoff, og et annet som jeg ikke kjenner , er det Børe prestegjeld det står? Vet du hvor det ligger? Du har nok alt lett de fleste stedene etter spor. Men jeg tenkte bare å si fra om dette giftemålet. Jeg trodde muligens de kunne være gift i Tanum, Brunlanes, men det stemte ikke.Har ikke tilgang til kirkebøkene fra Borre, men det håper jeg du får hjelp med. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Hei Gunn og tusen tusen takk for at du forsøker å hjelpe meg. Vielsen og fødslenei Borre og Hoff har jeg funnet på microkort som jeg kjøpte, Jeg har funnet alle fødslene til søsknene og fødsel til moren i Brunlanes, der er det vanskelig å lese og det var et par å velge mellom så ingenting av dette gav noe spor, det erjo rart hvis ikke dette er min oldemor siden hun også er forsvunnet.Men men det er jo rart at noen kan forsvinne og bli helt borte.Jeg hadde håpet å finne noen av disse tantebarna eller deres barn igjen som lever nå for å spørre dem, men jeg sliter med å finne noen. Tusen takk skal du ha for alt du har gjort jeg setter veldig pris på din hjelp. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, det skal nok ikke være enkelt. Jeg kom på at det her i debatt er lagt inn et tema med veiledning : Slik finner du de umulige emigrantene. Det kan jo være noe for deg. Prøver med en lenke. Lenke Her har du litt å kose deg med. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Hei igjen ,jeg glemte å nevne at jeg har funnet etpar av søsknene til Hanna Marie på 1900 tellinga i Sandefjord med mann og barn men videre har det stoppet opp for meg. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Kan du skrive hvilke av søskene du har funnet i 1900 i Sandefjord. Jeg fant dem ikke bare ved hjelp av fornavn og alder i de andre folketellingene. Hvis du ser nøye på lenkene i innleggene med: 'hvordan finne de umulige Emigrantene' finner du også, Laila N. Christensen.Hun er svært dyktig til å finne emigranter. Du burde se på det hun har lagt ut. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbre Hansen

Hei og takk igjen Søsknene til Hanna Marie i Sandefjord er Johanne Mathilde gift med Henrik Olavusen, Maren Dorthea gift med Anders Wilhelmsen og broren Karl August gift med Laura . Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg lurer da på om dette kan være den eldre søster Johanne Mathilde i Kristiania i 1900. Lenke Denne damen er som du ser gift med Henrik Olausen. Har du prøvd Oslo Byarkiv for å lete etter dem senere? De er veldig hjelpsomme der inne. Folketellingen for 1905 inneholder mange opplysninger, og er mulig å se på film og adressebøker der inne. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant også bror Karl August Olsen i Sandefjord 1900. Han har tydeligvis overtatt på 'Kroken' etter sin far. Jeg legger lenke til disse familiene, for da kan det jo hende at noen kjenner etterkommere, som kan hjelpe til å løse mysteriet med den forsvundne Hanna Marie? Lenke Skal se om jeg finner Maren Dorthea også, mener jeg har støtt på henne under leting før. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi vel Maren Dorthea, som bare nevnes Dorthea i 1900, Pukestad, Sandefjord. De bor ikke langt fra hverandre familien i Sandefjord, men mor Anne Marie Johansdatter burde vel også finnes, hvis hun ikke døde før i 1901? Jeg lurer på om jeg støtte på henne som enke, forsørget av sine barn. Skal se om jeg finner igjen henne også. Lenke Håper at noen kan hjelpe deg med leting blant emigranter. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har funnet gitemålet til Johanne Mathilde Olsen og Henrik Olausen, 4 jan 1880 i Sandar, ( F.S) Du har vel muligens sett dette giftemålet på film selv. ( Forlovere står ikke nevnt) Maren Dorthea Olsen giftet seg 10 okt 1880 i Sandar med Anders Wilhelmsen. Vielsen til Karl August Olsen har jeg ikke funnet. Den finner du muligens under Nøtterø, der hun kommer fra. Anna Marie Johansdatter f. 1833 finner jeg ikke. Hvis hun da ikke har giftet seg om igjen , eller også har emigrert? Hvis du er sikker på at hun døde i 1901, burde hun jo være et sted. Men den eneste Anne Marie med rett alder , som jeg kan finne, er gift og bor i Larvik, Øvre Fritzøegaden 21.( Hun står oppført som f. i Sandefjord, men det kan være feilskrift.) Mannen er Annun Olsen fra Brunlanes. De har en felles datter Maren Olsen f. 1878. ( Det er vel ikke store muligheten for at det er henne?) Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.