Gå til innhold
Arkivverket

[#25384] Hansenslekt, Bærum.


Gjest Roy Magne Sveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Magne Sveen

Jeg søker forfedre til Olaus Hansen, f.ca.1845, og Hustru Karoline Pedersdatter, f.ca.1854. De hadde 7 barn, derav 6 som levde opp. De bodde på Bekkestua i Bærum det meste av sitt voksne liv. Olaus døde tidlig, ca.1911, og Karoline ble kalt 'Lina Bakken', og døde ca.1943. Flere opplysninger ligger inne på arkivforum her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg er litt usikker på hva du forventer, Roy, for jeg ser jo av tråden som havnet under Arkivforum at du har fått en drøss med nyttige opplysninger fra Berit Knudsen. Hun sier at hun naturlig nok ikke kan garantere at det er de rette foreldre og besteforeldre hun har funnet, men slik er det jo gjerne i slektsgransking.Du kan nå velge å gå lenger bakover i tid ved hjelp av folketellinger, kirkebøker og andre kilder, men jeg ville heller ha brukt litt tid på å verifisere at det faktisk er de rette personene Berit har funnet i kirkebøkene. En farbar vei å gå kan da være å samle flest mulig opplysninger om de aktuelle personene. Finn konfirmasjonsdata i kirkebøkene, hvilke andre barn ser det ut til at de har fått, hvilke faddere ble brukt osv. Blant fadderne vil du gjerne finne brødre og søstre til foreldrene og dessuten svogre og svigerinner. Har du navnene på disse, kan du gradvis nærme deg bevis på at du har funnet rett Ola og Kari :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg hadde samme refleks som Knut etter å ha pløyd gjennom resultatene av Berits siling av de kirkebøkene fra Bærum som ligger på nettet. Skjønner godt at det kan være kinkig å nå originaldokumentasjonen fra Gjøvik, så spørsmålet er om du har mulighet for å få lånt inn mikrofilm til et lokalt bibliotek e.l. for selv å granske kirkebøkene. Jeg har Bærum bibliotek i nabolaget, så jeg kan hjelpe deg hvis du ikke får fiksa det ('sekundærløsning').Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Magne Sveen

Jeg skjønner at jeg må inn å sjekke flere opplysninger, men må da ha tak i mikrofilmer fra Bærum. Jeg skal få Gjøvik bibliotek til å bestille dem for meg. De kan sikkert ordne det. Ellers har jeg mine besteforeldre på Stabekk, så ved et besøk der, kan jeg jo dra innom det lokale bibliotek der. Vi får se, det blir jo spennende å se hva man finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.