Gå til innhold
Arkivverket

[#25390] Avskrift kirkebøker Hedrum, Vestfold


Gjest Anita Odberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

Det er pr. 1/11 innsendt til Digitalpensjonatet reg. døde i årene 1869-1873. Kristian Hunskaar gjorde meg oppmerksom (pr. mail) at det hadde vært en debatt om en kanskje sannsynligvis gjennomgående feil ang. stedene Sandherred/Saudherad. Dette skal jeg selvfølgelig sjekke - evt. rettelser her vil da komme ettterhvert. Vedr. avskrifter vil jeg holde meg videre i de samme årene (1869-1930). Det innbefatter konfirmerte, inn- og utflyttetet, viede, fødte og dagsregister. Spørsmålet er jo bestandig evt. hva som skal/kan legges ut av disse opplysninger. Denne 'samtalen' kommer jeg selvfølgelig til og ta opp med Digitalpensjonatet, men hva mener dere? Eksempelvis lot en være og legge ut såkalte sensitive (dødsårsak, sinnsyk, uekte) opplysninger fo.m. ca. årskiftet vedr. døde. Sånn helt til slutt: skulle det være noe annet vedr. avskriftene - send meg helst en mail - på den måten får jeg det garantert med meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anita,I DAs dokumentasjon står det ang. kirkebøker (Lenke):'Kyrkjebøkene er i utgangspunktet klausulerte for innsyn i 60 år. Listene over døypte frå 1930 og seinare må likevel kontrollerast for opplysningar om adopsjon før dei kan leverast ut til publikum. Digitalarkivet kan ikkje leggja ut opplysningar om levande personar, og opererer derfor med strengare grenser. Per dags dato kan opplysningar om døypte leggjast ut til 1905, konfirmerte til 1920 og vigde til 1925. Listene over døde personar kan leggjast ut heilt fram til i dag, men sensitive opplysningar (opplysningar om helse, religiøse forhold, økonomi, adopsjon etc.) vert fjerna før utlegging.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Det er jo helt greie regler dette, men har bare inntrykk av at meninger og oppfattninger er forkjellige. Tenker da helst på at noe av det fremdeles kanskje er for 'nytt'. Det er ikke alle nålevende som ønsker eksempelvis sine foreldre lagt ut på internett.... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.