Gå til innhold
Arkivverket

[#25393] Barna til Johan Christian Bøhmer i Kristiansund


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Hei, Bente! Akkurat som deg er jeg etterkommer av Fredrik Wilhelm Bøhmer og Caroline Knudsen. Så vidt jeg kan se, fins det en del feilinformasjon i oppstillingen din. Stamfaren for 'vår Bøhmerætt' er Nicolai Bemer/Emder/Bømer, som kom til Bragernes fra Emden omkring 1690. Han giftet seg i Strømsø (Drammen) i 1693 med Mette Bendiksdatter. Deres eldste sønn; Nicolai Nicolaisen Bemer utdannet seg til hattemaker som sin far og giftet seg med borgerdatter Margrethe Hansdatter omkring 1720. De slo seg ned i sølvgruvebyen Kongsberg, hvor de fikk flere barn. Etter en tid ville Nicolai skifte yrke. Han søkte biskopen i Oslo om en klokkerstilling og fikk en stilling i Kråkstad i Follo. Dit flyttet familien omkring 1730. Blant dem var eldstesønnen Hans Nicolaisen, som trolig var født - enten i Strømsø eller på Kongsberg - omkring 1720. Hans ble iallfall ikke født i Frogn i 1728 fordi han ble konfirmert allerede i 1737, året etter sin blivende hustru. Hans giftet seg med Magdalena Jacobsdatter Stub i Kråkstad 3/4-1747. De bosatte seg på gården Rullestad, like ved Ski kirke, men flyttet i 1755 til Stange i Hedmark, hvor Hans ble regimentsalmaker. På gården Gunnerud i Stange ble sønnen Nicolai Hanssen Bøhmer født i november 1755. NIcolai giftet seg 5/9-1795 i Vang med offisersdatteren Caroline Knudsdatter, som var snaue 20 yngre enn ham. De fikk fire sønner, men de to eldste døde rett etter fødselen. De to yngste vokste imidlertid opp, nemlig Johan Christian Bøhmer (f. 2/11-1797) og Frederik Wilhelm Bøhmer (f. 7/6-1799).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Thrane Sundén

Hej Atle! Hvor i Fredriks efterkommer finns du? Skulle være morsomt å vite. Jo mer man holder på med dette jo mer involvert blir i alle fall jeg. Takk for dine synspunkter ang mine data. Som jeg har det i mine notater finns det en bror til, Nicolai ,som ble klokker og skolelærer i Follebu. Johan Henrik f1832 er min oldefar. Hva heter alså din? Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Hei, Bente! Det er vel en avsporing i forhold til temaet i det første innlegget, men siden du spør om min relasjon til Frederik Wilhelm Bøhmer: Frederik og hans hustru Ane Nielsdatter fikk åtte barn. De to yngste 'attpåklattene' het Fredrikke og Anna. De var tvillinger og ble født på nyttårsaften i 1845 og var 18 år yngre enn storebror, som da for lengst hadde flyttet hjemmefra. Anna var min tippoldemor, og hun døde på Grünerløkka i Oslo i 1931, fem-seks år etter sin tvillingsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Karin Haarbye

Min tippoldefar er Christian Nicolai Bøhmer - eldste sønn av Friderich Wilhelm. Han ble født i 1827 - og døde etter 1900. Christian Nicolais datter Anne f. 1850 er min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.