Gå til innhold
Arkivverket

[#25405] Michael Olsen i Bergen etter 1853


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg søker etter hvor Michael Olsen Sørbrød, bodde etter 1853 Michael Olsen Sørbrød var født i 1811 i Sørbraut på Jæren. Han giftet seg i Nykirke i 16.6.1840 med Inger Marie Hansdatter og hadde adresse 3-11 & 13 Bergen (Hvor er dette?) ved fødsler til sine barn er han bosatt 3-11 og 3-115(15) BergenMen hvor blir han av? Et rykte var at han omkom ombord i jekta da denne gikk rundt på bergen havn, og dette må da ha vært etter hans siste barn var født i 1853? Et rykte var at han og to søsken dro nordpå pga de ikke ville tjene i forsvaret... Men hans sønn Hans Edvart flyttet til Haugesund så dette tror jeg ikke stemmmer. Oluf Andreas Olsen dåp 1 jul 1840 i Nykirke i Bergen Arent Mikal Olsen dåp 13/11 1842 i Nykirke Hans Edvart Olsen dåp 6 jul 1845 i Nykirke, flytter til Haugesund og gifter seg der for så å dra til Sigerfjorden i Sortland (Han er min t-oldefar) Elvine Marie Olsen dåp 4.jun 1847 i Nykirke Anna Chatarina Olsen dåp 12 jun 1853 i NykirkeFamilierykte er at han var jekteskipper, men han er ved giftemålet registrert som matros... Finnes det noe skipsregister i Bergen Finnes det oversikt over uhell i Vågen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Hans kone Inger Marie dør i 1857, og jeg finner ikke ut hvor de er i 1865.Barna kan være hos hennes foreldre som er Hans Olsen Vangnæs født 1796 i Vangnæs, og jobber i 1820 som tjener..., gift med Anna (Maria) Chatarina Holm f 1898 bosted i 1820 på Vangnæs. De et barn i tillegg til Inger marie som er Hans Henrich Hansen Wangn som er født 1.5.11822 og døpt i domkirken i bergen. Alle barna døpes i Bergen. Underveis ser jeg at min t-oldegar er i Haugesund. Et familierykte forteller at Hans edvart og hans brødre rømte unna militærtjeneste...Hans edvart gifter seg i 16.10.1871 i Haugesund. med Ingeborg serine Stenersen hun er født 6.11.1849 og hennes mor kommer fra Ørpetvedt Torvastad Prestegj og dør en uke etter at Ingeborg Serine gifter seg. Barn av Michael Sørbrød og Inger Marie HansdatterOluf andreas Olsen født 30.6.1840 døpt 1.7.1840 i Nykirke (Hvet ikke hvor han blir av) Arnt Mikal Olsen født 2.10.1842 og døpt 13.11.1842 i Nykirke (Hvet ikke hvor han blir av)Hans edvad Olsen f. 16.4.1845 og døpes 6.5.1845 i Nykirke. Han reiser senere til sigerfjorden i Sortland og blir fisker og sjømann Han reiser etter 1875 og før 1876 tror jeg?Eline marie Olsen f 23 apr 1847 og døpt 4 jun 1847. Hun reiser nordover for å lete etter sin bror forteller familierykte og jeg ser at hun får første barn i 1882Anna Chatarina Olsen f. 28 mai 1853 og 12 jun 1853 i Nykirke i Bergen. Jeg har ingen anelse hvor hun blir av...Jeg finner ingen søsken påp Michael og finner kun en bror til hans kone Inger marie...Jeg har ikke forlovere til Hans edvartJeg har ikke faddere til hans edvart og hans søsken...Her er endel løse tråder, men jeg har selv ikke klart å nøste riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Men jeg mangler hjelpHvor ble det av faderen Michael Olsen Sørbø etter 1854? Jeg mangler faddere til Michaels barn. Hvem er forlovere til hans sønn Hans Edvart OlsenHvor blir det av brødrene til Hans Edvart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.