Gå til innhold
Arkivverket

[#25412] Emigranter til Amerika etter 1900


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei, de fleste av mine oldemors søsken emigrerte til Amerika på begynnelsen av 1900 tallet. Her er de i FT 1900. Lenke Ihvertfall Ole, Kristian og Herman reiste, i tillegg minst en av jentene. Er det noen der ute som kan finne ut når disse reiste, hvor de reiste etc, og eventuelle tips om hvordan finne ut hvor de slo seg ned? Hvordan søke etter eventuell etterslekt 'over there'?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, takk for tilbakemeldinger. Jeg har desverre ikke fødselsdatoer, må i tilfelle sjekkes opp. Jeg kan ikke finne Ole på den lenken Carsten? Ellers takk for tipset om tidligere tema.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Morten - jeg synes du skal ta deg tid til å finne ut det.Jeg synes du skal gjøre alt for at det skal være lettere for andre å hjelpe deg :) Du får lånt inn kirkebøkene til bibliotektet ditt :)Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger fra folketelling 1920Name: Herman SandbergAge: 31 yearsEstimated birth year: 1888Birthplace: NorwayRace: WhiteHome in 1920: Milton, Snohomish, Washington(Får ikke sett på selve bildet av tellinga, det er datafeil for tiden på serveren som skal levere.)---Kandidat:Washington Death Index, 1940-1996 Name: Herman M SandbergPlace of Death: Port AngelesDate of Death: 12 Jan 1979Residence: Port AngelesAge: 90 yearsGender: MSSN: 531-10-7163Certificate: 002319-------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, Og takk skal du ha. Du finner ikke tilfeldigvis de to andre også vel? De som hadder bestemmelsessted Wisconsin?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!På SSDI finner vi også fødselsdatoen på sistnevnte Herman Sandberg (men ikke dødsdagen, og derfor er det så flott å kombinere disse to oversiktene). Her er opplysningene som gis:Name: HERMAN SANDBERG Birth: 13 Dec 1888 Death: Jan 1979 Last Residence: 98362 (Port Angeles, Clallam, WA) Last Benefit: 98362 (Port Angeles, Clallam, WA) SSN: 531-10-7163 Issued: WashingtonDersom du nå gjør som Laila anbefaler, og finner frem til brødrenes fødselsdatoer fra norske kilder, kan du sikkert få denne kandidaten bekreftet/avkreftet med sikkerhet!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hva er det for noe rart med folketellingslenken helt først forresten? I overskriften står det at det er telling for Eidsvoll, men under herred står det Nes på Romerike! Er det bare meg som får det opp slik, eller?MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Når det gjelder Ole og Kristian så er det jo slett ikke sikkert de ble værende i Wisconsin. Finner følgende mulige kandidater, begge i Washington på SSDI:Name: OLE SANDBERG Birth: 14 Feb 1880 Death: Feb 1972 98201 Last Residence: (Everett, Snohomish, WA) Last Benefit: (none specified) SSN: 536-12-2206 Issued: WashingtonName: CHRISTIAN SANDBERG Birth: 06 Jun 1882 Death: Sep 1975 Last Residence: 98371 (Puyallup, Pierce, WA) Last Benefit: (none specified) SSN: 531-01-6776 Issued: WashingtonVi finner også opplysninger i det nyopprettede digitalarkivet for Washington for et par av de nevnte Sandberg-guttene, to notater for Ole og ett for Herman:1) Sandberg, Ole Olsen - Naturalization Records for Snohomish CountyLast Name: Sandberg First Name: Ole Middle Name: Olsen Alias Name: Birthdate: 14 FEB 1880 Country of Origin: Norway Date of Entry into the US: Name of Spouse: Dina Sandberg Names of Children: Yes Document Type: Petition and Record Document Date: 17 SEP 1917 Other Document: Document Number: 8 1106 Notes:2) Sandberg, Ole Olsen - Naturalization Records for Snohomish CountyLast Name: Sandberg First Name: Ole Middle Name: Olsen Alias Name: Birthdate: 14 FEB 1880 Country of Origin: Norway Date of Entry into the US: Name of Spouse: Dina Sandberg Names of Children: Yes Document Type: Petition and Record Document Date: 07 JAN 1921 Other Document: Document Number: 202 1550 Notes:3) Sandberg, Herman Marius - Naturalization Records for Snohomish CountyLast Name: Sandberg First Name: Herman Middle Name: Marius Alias Name: Birthdate: 13 DEC 1888 Country of Origin: Norway Date of Entry into the US: Name of Spouse: Inga Sandberg Names of Children: Yes Document Type: Petition and Record Document Date: 07 JAN 1921 Other Document: Document Number: 201 1549 Notes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Vi ser at Herman er gift da han reiser fra Oslo. Jeg har ikke funnet hans kone reist over omtrent på samme tid som ham, men kanskje dette kan være henne? Lenke Dersom dette er riktig Inga Sandberg må hun enten ha vært over tidligere og nå vært hjemme på et lengre besøk (siden bopel står som Nes), ellers også har mannen vært hjemme x antall ganger, men at familien først nå kommer etter ham til U.S.A. Eller også er det gal person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei og tusen takk for flott hjelp. Er rimelig sikker på at dette er riktige personer alle sammen. Er i ferd med å sjekke i kirkebøker og med den eldste i slekta (90)nå. Er det noen som har en ide om hvordan forsøke å finne etterslekt etter disse i USA (f eks starte i Snohomish, Washington)? Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Flott at du sjekker opp så vi kan vite sikkert at det er riktige personer!Neste skritt kan f.eks. være å finne brødrene, jeg forutsetter nå at det er det de var, igjen i folketellingene 1910, 1920 og 1930. Selv har jeg dessverre ikke fult abonnement på Ancestry for tiden, men kanskje noen andre kan hjelpe her?Videre er det en god idé å finne noen frivillige hjelpere som kan finne frem dødsannonsene til de dødsfallene du har fra SSDI (du mangler kanskje eksakt dato på Ole og Christian forresten, det må du først få noen til å finne i databasen med dødsfall i Washington på Ancestry, slik det ble gjort med Herman). Her vil nok etterkommere i neste generasjon være navngitt med både for- og etternavn samt bosted, slik de gjerne gjør det i USA.Deretter kan du gå til SSDI én gang til, for jeg vil tro disse barna kan være døde nå, få tak i dødsannonsene deres på samme måte, og da - kanskje - sitter du igjen med navn og bosted på nålevende slektninger i USA.Aktuelle steder å lete etter hjelpere som finner frem dødsannonser kan være Rootswebs liste samt www.raogk.com her på nettet.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg fant en gratis, om en ganske vanskelig tilgjengelig, side på Vitalsearch med dødsfall i Washington 1970-1974. Finner der Ole og Inga Sandberg:Sandberg Ole, bosatt og død i Everett, død 15. februar 1972, 92 år gammel.Sandberg Inga, bosatt og død i Port Angeles, død 16. september 1971, 82 år gammel.Henne hadde vi heller ikke fra SSDI, men kan faktisk ikke finne henne der. Kanskje hun ikke var registret, eller at jeg har søkt galt.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Her har vi sikkert Olger på SSDI:OLGER H SANDBERG 27 Jul 1915 30 Nov 1996 (V) 98362 (Port Angeles, Clallam, WA) (none specified) 537-01-8368 WashingtonEn mulig Henry:HENRY SANDBERG 07 Mar 1909 Nov 1979 98310 (Bremerton, Kitsap, WA) (none specified) 535-03-1564 WashingtonHenry har vi jo to ulike fødselsdatoer på fra to forskjellige skipslister. Denne jeg har funnet her har en 'kombinert' fødselsdato av disse igjen, så vi kan nok ikke være sikre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for all god hjelp. Forøvrig har jeg fått dokumentert at Ole, Herman og Christian ovenfor er de rette folkene. De besøkte gamlelandet flere ganger helt opp til 1950 årene i hvertfall. Jeg vil nå fortsette å se om det er mulig å finn etterslekta deres i USA. Gode tips for dette mottas med takk.Mvh morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her finnes obituaries på film, jeg har ikke spurt om noen kan gjøre en lookup.http://www.epls.org/ Får du tak i obit'n så får du også navn på etterlevende og hvor de bor. Eller kan du spørre på Norsk Utvandrermuseum om de har kirkebokfilm fra Snohomish Co. WA, Everett Twp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den Robart Sandberg som reiser med mora Inga tilbake til USA i 1926 er f.12/11-1922 og døpt 15/4-1923 Robert Herman, Central Lutheran Church, Everett Twp, Snohomish Co. WA. Foreldrene heter Herman og Inga Sandberg. Har ikke hatt tid til mer søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Hans, og takk for ytterligere opplysninger. Den linken du sendte vistes uten ditt søk, men det kan jeg jo gjøre selv. Har forøvrig funnet en obit. på nettet over datteren til Ole og Dina når hun døde i Everett, WA i 2003. Der kom det frem enda mer info. Spennende! PS. Jeg har også lagt et søk på Rootsweb, for å se om det er noen Sandberg eller slekt som biter på.(:Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.