Gå til innhold
Arkivverket

[#25418] Maren Louise(Lovise)Larsdatter,f.19/2-1860 på Huseby i Tjølling


Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Kristoffersen

HEI,--- kan noen hjelpe meg med å finne min oldemor Amalie Magdalenes (f.30/1 1858 død 10/11/1902)søster,Maren Lovise.----------- Jeg tror at de to jentene var bortsatt på henholsvis Gjerstad Søndre og Kaupang Søndre i 1865. Moren Johanne Marie Johannesdatter ,Huseby,f.1836 døde ved fødselen til Maren i 1860 ----og faren Lars Mikkelsen (f.1836 i Sandar) giftet seg igjen i 1864-65 og flyttet til Larvik.-------- Vokste Maren opp og ble konfirmert og gift eks.i Tjølling? Hvor ble det av henne?--------------Amalie Magdalene giftet seg i Larvik --- med Kristofer Kristiansen (også han fra Tjølling).---- Kanskje flyttet jentene etterhvert inn til sin far i Larvik? Kan noen hjelpe meg med og finne Maren Lovise etter 1865 da hun var registrert på Kaupang Søndre ville jeg blitt glad.----------- Mvh. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Til Nina. Jo det er nok den Maren Lovise jeg søker som er bosatt der på Kaupang.Til Ketil Firing Hansen. Takk for opplysningen om at Maren døde 13 år gammel. Det forklarer hvorfor jeg ikke finner henne som konfirmant, eller senere i Tjølling, eller kommunene rundt.------- Jeg går ut i fra, at det er den Maren jeg søker som du har funnet, selv om det i Lenken ikke står foreldrenes navn eller hennes fødselsdag.-------- Vet du om det finnes opplysninger om dødsårsak?----------Jeg søker et annet sted i brukarforum om opplysninger om faren Lars Mikkelsen,Himberg, fra Sandar og hans etterkommere i Larvik. Jeg har dems navn og fødsel, men ingen senere opplysninger.-----------------Vet dere, eller noen andre der ute noe om disse? Bortsett fra en, som kanskje er den eldste sønnen dems,Johan Martin, er all sporløst borte i 1900 tellinga. HILSEN Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Wenche! I Tjøllingboka til Krohn-holm II, under Huseby finner jeg litt om Johanne Marie f. 1837 , d. 1860. Sitat:' Bruk nr. 10. Johannes Larsen fra Seierstad, Hed. f. 1802, d. 1878, eier og bruker 1865-78. Før han kjøpte dette bodde han som husmann på Bru, Oksholmen, Skåra, Sandnes og Løve. g. 1 g. med Maren Kristine Jensdatter, Bukkehagen u/ Oksholmen. f. 1805, d.1872. G. 2. g. med enken Ingeborg Halvorsdatter, Larvik. Barn 1, ekteskap: 1 Lars f. 1826, bodde på Vik ø. 2 Hans, f. 1828, bodde på Eftang S., 3. Anne Marie f. 1834 g.m Ole Jacobsen Eftang. 4. JOHANNE MARIE. f. 1837, d. 1860. g.m. LARS MIKKELSEN , Himberg , Sandar. ( Han flyttet som enkemann til FROSTVEDT, Hedrum.) 5. Inger Kristine f. 1841, g.1.g.m.Johan Peter Knudsen , Larvik ( Skilt). g. 2.g.m Anders Fredrik Andreassen , Høivik, Vik Store. 6. Jørgen f. 1843 g.m Maia Stina Johannesdatter , Ed, Sverige, 7. Inger Margrethe, f. 1845. Barn i 2. ekteskap. 8. Johannes.............' Hvis du vil vite mer om Lars Mikkelsen må du nok søke opplysninger i Hedrum. Resten av opplysningerne finner du muliens i Sandarbøkene til L. Berg.på gård Himberg. Dette er hva jeg fant til nå, mulig du alt har disse opplysningene. Har ikke sett din andre etterlysning.Har forresten Hedrumboka hjemme her nå, hvis du vil jeg skal slå opp for deg? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, her er jeg igjen. ' Solberg' Rekkevigsgt 62, utskilt 1898 fra br. 14, skjøte samme år fra Rolighets Skibsværft. for 225 kr. til Ole Magnus Lucasen. det er altså gårdeieren i 1900 tellingen. Eierskifte i 1914 til Edvard Anton Hansen. Hvor lenge din familie bodde i Rekkevik står det ikke noe om, men det er kan hende mulig å føge familien herfra likevel? Ha en god kveld! Mvh.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Karina Huseby

Hei WencheJeg har prøvd å hjelpe en kar ved navn Jeff Ericsson (ericj@adam.com.au)med nettopp den slekten du her nevner. Da riktignok Anne Marie f.1834 gift med Ole Jacobsen Eftang. De var bosatt på Eftang mellom eller søndre. Han søkte også opplysninger om søsteren til Anne, Johanne Marie f.1837. Søk på navnet hans i brukerforum så tror jeg du får opp innleggene hans. Kanskje du kan hjelpe han da jeg er svært opptatt med vestlandsslekt?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.