Gå til innhold
Arkivverket

[#25420] Johan Henrich Blomberg - opphav og etterkommere (Voss, HO)


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Viser til debatten om opphavet til Johan Henrich Blomberg, ref. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=25399&sok=blomber&startnr=&antall=&spraak=>Lenke (og Lenke)Eg har ikkje denne karen som ”stamfar”, men ei av etterkommarane har ”gifta seg inn”…eg har ikkje funne noko om Johan sitt opphav, men eg ønsker å poste det eg har funne her på DA (men mangler ein del omkring barna, når dei vart fødde og kvar). Håper det er nokon som kan utfylle dette for meg (med rette navn, datoar, m.m.), evt om Johan sine barn og etterkommere er omtalt i bygdebøkene for Voss. Eg har ikkje tilgang på Vossaboki 1 der han skal vere omtalt.***Johan Henrich Blomberg, d. 1750 (gravlagt 9-10-1750, Lenke) i ein alder av 63 år og 3 mnd. (d.v.s. f. ca. 1688 (men når, kvar?)). Første kona til Johan, Cathrine Sophie Andersdtr. Hallen, dø i 1729 (36 år, d.v.s. f. ca 1695 (men når, kvar?)): Lenke. Når og kvar fant dette giftet stad? Barn fra første giftet (ifølge http://ho.disnorge.no/etterlysninger.php var det 5 barn i dette giftet):Ei datter? Anna Catharina Blomberg gifter seg i 1762 (Lenke). 2 mnd. seinare dør ho (37 år, d.v.s. f. ca. 1725: Lenke***Johan Henrich Blomberg g. II i 1729 (Lenke) med Marie Hansdtr. Lampe. Ho dø visstnok i 1769 (når, kvar?), og skal vere f. i 1701 (men når, kvar?).Barn fra andre giftet (ifølge http://ho.disnorge.no/etterlysninger.php var det 6 barn i dette giftet):1) Ei datter? Cathrine Sophie Blomberg gifter seg i 1752 (Lenke) og som enke gifter ho seg oppatt i 1761 (Lenke). Er det ho som dør i 1803 (73 år, d.v.s. f. ca. 1730)? Lenke (det er via henne min ”link” til Blomberg kjem inn).2) NN, f. 1732, d. 1732 (18 uker): Lenke3) Augustinus, f. 1737: Lenke. Dø truleg ung (ca. 2 mnd.): Lenke4) Anchie, f. 1740: Lenke. Dø truleg ung (4 ug.): Lenke5) Jens, f. 1741: Lenke (det er vel han som gifter seg i 1770: Lenke): Er det han som dør i 1801 (62 år)? Lenke. Er det han som er 66 år i 1801? Lenke6) Elsebe, f. 1743: Lenke. Konf. 1759 (Lenke) og gifter seg i 1773: Lenke.****Kvar høyrer desse til?Det er gift ein Hans Blomberg i 1759 (Lenke), er dette også ein son av JHB? Er det han som dør i 1813? Lenke (eller er det eit barnebarn? Det står ikkje noko om fødselsdato her, mrn han er 66 år i 1801, Lenke, d.v.s. f. ca. 1735)Ein son? Augustinus, d. 1775 (32 år, d.v.s. f. ca. 1743): LenkeEin son? Petter, d. 1796 (62 år, d.v.s. f. ca. 1734): Lenke***Elles er det på denne sida til Frode Ulvund,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vi venter på opplysninger om hvorvidt Johan Henrich Blomberg skulle være født i Oslo eller Christiania og hvilke kilder som forteller dette. (Se Tore H. Vigerusts innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Vi får vente på dei opplysningane...Fann nettopp ein annan etterlysning av denne Blomberg: Lenke Der er det nemnd at Marie Hansdtr. Lampe skulle vere fødd i Bergen (i 1701 ?) av foreldre Hans Albertsen Lampe (?) og Anchie Sørensdtr. (?). Er dette riktig?Det finnes ein Albert Lampe i Bergen på siste halvdel av 1600-talet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg har en Gudmund Cortsen Blomberg (d. 1794 Bergen) gift (16.04.1747 NK, Bergen) med Anna Maria Eriksdatter Blom (d. 1804). De får en datter Giertrud Kirstine Blomberg som gifter (18.06.1765 KK, Bergen) seg med skomaker Jørgen Lampe. Hører disse med til samme slekten?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Dette er kommentar til Anita Særvold Johannessen som skriver at Giertrud Kristine Blomberg i 1765 gifter seg med skomaker Jørgen Lampe. Det er nok feil. Skomakeren hun giftet seg med heter Jørgen LANGE, og er min tipp-x4 oldefar. Om denne Blomberg-slekten forøvrig er den samme som diskuteres her kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest lindis Rokstad

Hei. Sitter og titter i mine notater ang Blomberg. Jeg har en forfar fra Bergen som het Melchior Eriksen Blomberg. Han var gift to ganger. 1 m Kirsten Sørensdtr død ca 1730 i Bergen. 2 1733 m Engelche Jansdtr Boestad. Jeg ser at ved et av barnas dåp er det tre personer som må være i nær familie. Lambert Gustavius Blomberg, Gustavius Blomberg og Synneve Gustaviusdtr Blomberg. Er det noen som kjenner til dette folket ,kan de være i familie med ovenfor nevnte Blomberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Er dette av interesse? Det er lenge siden jeg jobbet med dette, skrev av fra trykte kirkebøker på arkivet i Bergen.1. Gudmund Kortsen Blomberg, f. ca 1724 i HO, Bergen, (sønn av Cort Cornel. Blomberg og Martha Abrahams.). gift 16.04.1747 i HO, Bergen, NK med Anna Maria Erichsdatter Holm, f. 1712 i HO, Bergen, d. 31.01.1804 i HO, Bergen. Gudmund døde 1794 i HO, Bergen, Korskirken. Barn: Gjertrud Kristine Blomberg f. 1748.2. Gjertrud Kristine Blomberg, f. 1748 i HO, Bergen. gift 18.07.1765 i HO, Bergen med Jørgen Hieronymussen Lange, f. 1721 i HO, Bergen, (sønn av Hieronymus Jørgensen Lange og Karen Gjerdrum). Gjertrud døde 22.05.1825 i 12-19, DK, Bergen. Barn: Hieronymus Lange f. ca 1765.3. Hieronymus Lange, f. ca 1765. gift 18.01.1791 i HO, Bergen med Marthe Rasmussen, f. 20.12.1767 i HO, Bergen, DK, (datter av Rasmus Rasmussen og Marthe Tollevsdatter) d. 20.07.1810 i HO, Bergen. Hieronymus døde 12.01.1841 i HO, Bergen. Barn: Marthe Lange f. 9.11.1800.4. Marthe Lange, f. 9.11.1800 i HO, Bergen, DK. gift 24.07.1825 i HO, Bergen med Niels Nielsen P. Berg, f. ca 1801 i ST, Trondheim, d. 20.09.1891 i HO, Bergen, Aldershjemmet Klostergt DK. Marthe døde før 1865 i HO, Bergen. Barn: Dorothea Margarethe Nilsdtr. Berg, f. 27.10.1825 i HO, Bergen. gift 17.07.1845 i HO, Hammer med Anders Larsen Søre Aase, f. ca.1820 i HO, Hammer, (sønn av Lars Andersen Søre Aase og Magdeli Halvardsdatter Hjelmås) d. 20.05.1862 i HO, Bergen, DK. Dorothea døde 18.08.1894 i HO, Bergen, DK. Hilsen Elisabet Aamdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Dette var jo morsomt. Hieronymus Lange i pkt. 3 i Elisabet Aamdals innlegg (8) ble født i 1766 (se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=25191&personpostnr=25191>Lenke) og hadde mange barn, deriblant min tipptipp oldefar Jørgen Lange (1803-1833). Han ble født i Bergen, men døde i Førde. Hans sønn og min tippoldefar Jacob Hjeronimus Lange (1831-1903) vokste opp i Førde, men flyttet til Bergen hvor han ble skomakermester. Hans barndomsskildring fra Førde er trykt i Sogeblad frå Førde, hefte 22, 2004. Er du også en Lange-etterkommer, Elisabet?Når det gjelder Gudmund Kortsen Blomberg så er han født i 1722 (se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Dette er ikke min slekt. Jeg kom faktisk på villspor vedr. Lars Andersen (Aase - Remme)som det var mye likt med. Men det var så mye interessant som dukket opp da jeg besøkte arkivet i Bergen (utrolig hjelpsomme folk der, forresten!). Jeg leste og noterte fra kirkebøker,og de fant noen kort til meg vedr. skomakerne som hadde borgerskap i Bergen. Jeg finner ikke ut i mine papirer nøyaktig hvor jeg har Martha Abrahams. fra, kan hun være fra et ekteskap nr 2 ? Men jeg ser jo fra KB at Gudmunds mor er Gertrud Gudmundsdatter. Hilsen Elisabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Vel, med din opplysning om Marthas ekteskap med Anders Larsen Søre Aase, så fikk jeg nye brikker til Lange-etterkommere. Mine Lange-forfedre var forøvrig skomakere i 6 generasjoner etterhverandre.Men det ser ut til at vi har havnet på siden av temaet. Det ser ikke ut til å være forbindelse medllom Gudmund Blomberg og Johan Henrich Blomberg. Jeg tror Gudmund Blomberg må ha valgt navnet som sitt slektsnavn uten å ha hatt noe tilknytning til det i utgangspunktet. Jeg mener å ha lest et sted at i en periode var det populært i lavere sosiale lag av bybefolkningen å ta 'finere' etternavn som allerede var etablert i byens høyere sosiale lag, som alternativ til -sen-navn eller navn etter gården de var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Toril Gjessing

Til innlegg 1, spørsmål om Johan Henrich Blombergs første eksteskap:Cap. des Armes Mons [oppført som fornavn i den digitaliserte utgaven, men jeg vil tro det skal være Mons. (monsieur)] Johan Henric Blomberg og Mad. Catharina Sophia Halden blir viet i Ulvik 11.aug 1720. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.