Gå til innhold
Arkivverket

[#25422] Hemne og Skogn


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

I folketellinga for 1900 på Skogn i Nord Trøndeloag finner en på plassen Sandberglunden paret Erik Holden f.1868 i Hemne ogOline Martinusdatter f1875 på Inderøy .Kan noen hjelpe meg å finne ut hvem som er foreldra til Erik. Har gjort fleire forsøk, men ikke noe har lykkest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Jeg har foreløpig ikke noe å bidra med når det gjelder Erik Holden, men kanskje han giftet seg i Inderøy siden både kona er derfra og barna er født der? I f.t. 1900 for Skaun står det at det mangler både gårds- og bruksnr. for Sandberglunden hvor Erik og familien bor, og dermed blir det omtrent 'nåla i høystakken' å lete etter dem i bygdeboka for Skaun. Holden, Holdensaga mv. er gårdsnavn i Hemne (Hevne), så bare man hadde funnet et eller annet patronymikon for Erik, hadde man kunnet komme et stykke vei. Har du for øvrig prøvd folketellingen 1875? Den er ikke komplett i Digitalarkivet eller Registreringssentralen for historiske data, men jeg tror originalen er i Statsarkivet i Trondheim. Født i 1868 skal ikke Erik være mer enn 7 år i 1875, og kanskje det er mulig å finne ham under Holden, Holdensaga e.l. i Hevne?Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk for utrettelig jobbing til Grethe. Det er vel ikke så rart at du ikke finner noe om Sandberglunden i folketellinga for Skaun. Skaun er heimkommunen min og den ligg i Sør Trøndelag, medan Skogn ligg i Nord Trøndelag. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Huff, da!!! Det var flaut å gå sååå surr i geografien! Jeg har funnet Erik Holden bosatt på Sandberglunden i folketellingen for Skogn(!)Lenke, og da er det selvsagt en ev. bygdebok for Skogn som må sjekkes - dersom man finner Sandberglunden, da, i og med at gnr. og bruksnr. mangler for bostedet.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I kirkebok for Inderøy har jeg funnet følgende: 9. oktober 1896 blir handelskarl Erik Larsen fra Hevne gift med Oline Margrete Martinusdatter Nyborg, datter av ungkarl Martinus (klarte ikke helt å tyde patronymikon). Oline Margrete bor på Nyborg i 1875, status datterdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71729&gardpostnr=23&personpostnr=141&merk=141#ovre>LenkeI kirkeboka er Erik Larsen oppført med fødselsår 1862, og farens navn er Lars Eriksen Li??. I folketellingen 1865 for Hevne (Hemne) finner jeg Lars Eriksen på gården Lien; han er gift med Karen Johannesdatter og har bl.a. sønnen Erik, 3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.