Gå til innhold
Arkivverket

[#25423] Lars Sivertsen Falstad Anne Jonsdatter Finsvigen


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Jeg vet at disse to har et barn til dåpen i Ekne kirke 24.februar 1805. Er det noen som vet noe om dette paret, når de erfødd, foreldre osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skogn Historie VIII s 409 Falstad ØvreChristen Torgersen f 1749 gift 1787 med Marha Olsd Minsås f 1761 i Verdal. Christen Torgersen var halvbror til Peder Ellefsen, Aune, og deres koner var søstre, født på Minsås i Verdal. I 1801 bodde på øvre Falstad Christen Torgersen, hans kone Martha, hennes sønn Lars Sivertsen f 1784 osv. Lars Sivertsen Falstad g.m. Anna Johannesd Holthe f 1787. De forpaktet først gården Gevik, Ekne, deretter Fostad i Skogn. Seinere kjøpte de Øvre By i Skogn og bygde hovedbygningen der i 1830. Den 4. april 1830 døde Martha Falstad og året etter solgte Christen gården til stesønnen Lars Sivertsen og tok kår. Lars solgte så Bye i Skogn i 1832 og flytta til Falstad osv. 13 barn osv. den ene var Sivert Larsen Falstad f 1805 (det er vel han du nevner over her) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skogn Historie II 2 Holte (Veiesgrenda)Anne 14 år i 1801, foreldre eieren av Holte, Johannes Pedersen 41 år og Guru Olsd 47 år. Guru var tidligere enke, og ble gift 10. april 1786 med Johannes. To barn i første og to i neste ekteskap. Guru var datter av Ole Larsen Minsaas i Verdal. Hun var gift første gang 8. nov 1781 med Søren Jørgensen Holte, og bodde ved giftemålet på Storvuku (Verdal) hos sin mor Gjertrud og stefaren.Johannes Pedersen var sønn av Peder Eriksen på Vestre Ytre Rendum. Han ble gift med enka på gården, Anne (Anna?) Pedersdatter (søster til Ingvald Pedersen Krokstad). Peder ble gravfestet 8. juli 1770, 45 år gml. Johannes var da 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skogn Historie II A Krokstad (Nesset) s 329To nye oppsittere på Krokstad 1665/66. Den ene var Sigvert (Siur) Pedersen - 58 år i 1666 og en sønn Peder på 12 år osv... Sivert er der fortsatt i 1685, men i 1688 er det sønnen Peder Sifuersen. I 1689 ble Krokstad utlagt til dragonkvarter... I 1711 var fortsatt P. Sivertsen den ene av to oppsittere. På skoskattelisten står Peder Storkrogstad med 66 sk. for 7 personer i huset. Storkrokstad var vel den del som i 1695 hadde den største landskyld, og iflg opplysning i 1719 var det Peder Sivertsen som hadde den delen. Han hadde en sønn Ingvald hjemme for 3 ort årlig, to døtre Mali og Anne (her kommer både Ingvald og Anne nevnt i et annet innlegg over)for 5 ort hver og en datter Sidsell for to ort ...osv Så kom svenskene osv.. Peder Sivertsen hadde gården i 1725, men hvor lenge etter det, vet man ikke, men sønnen Ingvald overtok før 1731...(skiftet eiere igjen) så ble den solgt i 1771 til Ole Joensen Sandberg, sønn i Rennom (Rendum - Rennan). Ole var gift med Guru. Guru ble enke og giftet seg 1782 med Peder Pedersen, nesteldste sønn av Peder Eriksen Rennom (Rendum - se innlegg lenger oppe). De hadde ingen barn og da hun døde i 1788, solgte enkemannen sin arvelodd i Rennom til sin bror Erik Pedersen for 56 rd osv.. (tar med dette siste, da det berører Rendum vestre). Jeg jobba mye i sommerferiene på Rendum vestre og østre i 'gamle dager' - eller Rennan som man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...når jeg først er i gang: Far til Lars Sivertsen finnes antakelig via FamilySearch (mormonerne). Der står (i VRI som er den sikre biten) Lars f 27.05.1784, døpt 31.05. i Verdal. Far: Sivert Thorisson. Ellers finner jeg i FS også dette: Martha Olsd Minsaas f 1760 Verdal, død 1830, gift m Siver Thoresen Prestgard.Jeg finner videre en søskenflokk som kalles MINSAAS, der jeg finner Marthe f 1761 og søster Guru f 1754 (se annet innlegg), videre Haldo, Berthe og Gjertrud. Foreldre til disse er Ole Larsen Hesgreien (hva nå det betyr) f 1699 Verdal, død 1765, gift 1750 m Gjertrud Haldosen Lynum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...du finner forresten foreldrene til O.L.Hesgreien og G.H.Lynum på nettet i stamtavlen til den - i Trøndelag i hvertfall - kjente komponisten Paul Okkenhaug: http://home.no.net/istormo/slekt/Aner_po.rtfMen nå skal jeg gi meg (for ordens skyld, så finner jeg ingen som passer på gården Finnsvik i Skogn Historie - hun må ha hatt tjeneste der, kanskje, og derfor påplusset dette navnet ved dåpen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Litt til: Når jeg ser nærmere på Okkenhaugs stamtavle, så finner jeg jo Beret Minsaas her og nå ser jeg også hvor Finsvik kommer inn i bildet, Anne var hos familien i Finsvik og ble gift på Ekne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En av anene til Okkenhaug, Lars Jonsen Finsvik f 1720, død 26.10.1801, g.m. Sigrid Larsd f 1746 finnes i Skogn Historie VIII s 469 under Finsvik vestre eller Ytre Finsvik. Sønnen Jon Larsen overtar 1800. Men nå er det SLUTT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.