Gå til innhold
Arkivverket

[#25434] Navnet 'Foustad' - Hvor stammer det fra?


Gjest Rudolf Foustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rudolf Foustad

Min Oldemor og hendes børn fik bevilget familienavnet 'Foustad' i 1917 ved Københavns Overpræsidium¨ Jeg kan ikke spore hvor navnet kommer fra; men rygter vil vide at det skulle stamme fra Norge. Ved en tilfældig søgning fandt jeg herind på digitalarkivet i afsnittet: 'Vigde i Haus 1691-1815' Der dukkede navnet Foustad op som 'Bruds gard/Brudgoms Gard' således: Lauritz Marcussen Yttre Arne gift med Synnøve Fabiansdatter Foustad 1692 i Brudvig Kirke. Eller Oluff Fabiansøn Foustad gift med Siri Jensdatter Fosmarch 1699.Da jeg ikke er særlig bevandret i at bruge digitalarkivet, og ikke er spor kendt i Norge vil jeg spørge om der er nogle venlige personer, som kan hjælpe mig lidt på vej. Spørgsmål: 1 Hvad er Foustad? Et sted - lille bygd - eller måske et enkelt gårdbrug? Og hvor i Norge ligger det?2 Er der nogen der kender navnet og evt. kan se en forbindelse længere frem i tiden, måske en evt. emmigration til USA, Danmark eller andre steder.Ethvert svar vil blive modtaget med stor taknemmelighed og enhver lille detalje vil være værdifuld.På forhånd tak for din opmærksomhed.M.V.H. Rudolf Foustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror det er det som i dag heter Fokstad. Jeg har selv aner fra Fokstad og Fossmark og mener jeg har kommet over at det ble skrevet Foustad og. I saa tilfelle ligger det i Vaksdal kommune i Hordaland paa venstresiden av Veafjorden naar du reiser innover fjorden fra Vaksdal tettsted. Bruvik ligger lengre ute i fjorden.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte aa spörre hva din oldemor het. Oluff Fabinasson Fokstad og Siri/Sigrid Jensdtr Fossmark var blant mine 6. tippoldeforeldre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudolf Foustad

Min Oldemor hed Ane Dorthe Jensdatter. Født i Kirke Værløse d. 19 november 1841 og er døbt i Værløse Kirke 6 marts 1842.Ser ud som jeg/vi er på sporet. Det er bare bra det.mange tak fra Rudolf Foustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei Kjellaug, vet du om Oluff Fabinasson Fokstad (f. 1677) hadde en søster som het Synneva Fabiansdatter (f. 1673). Hun gifter seg 3 ganger og er min 7.-tippoldemor. Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har dessverre ikke sösken til Oluff Fabiansson, men det hörse ganske mulig ut ettersom mor til Fabian het Synneva. Her er det jeg har notert om Fabian Oluffson Fokstad :'Nemd i prestemantallet i 1666, nemd i døde i Bruvik i 1712. I 1678 fikk Fabian Olsson skjøte på Fokstad sammen med sin far Olav Nilsson. I 1687 var han lagrettemann. Fabian var gift to ganger. Navnet på den første kone kjennes ikke men to barn fra dette ekteskapet er kjente. Den ene er Olav Fabiansson. Fabians giftet seg 2. gang i 1693 med Kari Markhusdtr Indre Arna. Vaksdal bygdebok II, side 73.'Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudolf Foustad

Tak for interesse og god hjælp. Nu har jeg fået noget at arbejde med, og bekræftet min formodning om at min oldemor kan føre sine rødder tilbage til Norge til et sted ved navn Foustad (Fokstad) og jeg har fundet ud af hyvilken egn det drejer sig om. Norge er jo et vældigt stort land.Skulle der dukke flere detaljer op, vil de selvfølgelig blive modtaget med stor taknemmelighed. M.V.H. Rudolf Foustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vet du hvor tid hennes familie kom til Danmark?Kikket paa Family Search, men fant henne ikke der.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudolf Foustad

Nej, desværre - jeg leder næsten i blinde, udfra den navneattest fra Københavns Overpræsidium som udstedte i 1917 ved navneskiftet. Der må jo have været et ansøgningskema med en begrundelse til navneskiftet; men det er ikke lykkes mig at finde den endnu.Et vedvarende rygte har peget på, at jeg skulle søge i Norge, og glad blev jeg jo da jeg fandt at navnet eksisterede som et bosted i Hordaland Fylke. Hvor spinkelt håbet er, så er det dog et håb, og det viser da en vej.Jeg skal nok følge op på dette når/hvis jeg finder mere interessant frem.Tak igen,Mvh Rudolf Foustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at foreldrene til Ane Dorthe Jensdatter var Jens Christensen og Ellen Kirstine Johannesdtr. De giftet seg i Værløs 17.03.1833 i følge FamilySearch IGI.Så spørs det da om Foustad/Faugstad navnet stammer fra din oldemor eller henne mann. Har du navnet på din oldefar? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudolf Foustad

Min oldefar hed Jens Petersen født d. 14 maj 1846 i Farum sogn som søn af Husmand Peder Pedersen og Hustru Bodil født Jensdatter.Mine oldeforældre blev gift d.23 april 1872 Kirke Værløse kirke.Ja noget kan tyde på det er oldefars linie der fører mod Norge. Mvh Rudolf Foustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei igjen Kjellaug, tusen takk for informasjon, men det er en ting jeg lurer på. Du skriver at mor til Oluff Fabiansson f. 1677 heter Synneva, men at man ikke kjenner navnet på Fabian Oluffsons første kone som er mor til Oluff? Har jeg missforstått noe her?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

En liten ting til. Jeg har en Kari Markusdatter Ytre Ådna som flytter til Fokstad, hennes far heter Markus Markusson Haukeland f. 1620. Kan dette være samme Kari som Fabian Oluffson gifter seg med andre gang?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Peder Pedersen f.28.03.1808 Staunshold, Fredriksberg - d.02.12.1857 ,samme sted gift med Bodil Jensdtr. f.07.05.1810 Lynde, Fredriksberg, datter av Jens Nielsen og Karen Paulsdtr. dette i følge FamilySearch IGI. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Anita, jeg skrev vel mor til Fabian. Slik er rekken :1. Olav Fabiansson Fokstad 1677 - 1718 g 1700 m Sigrid Jensdtr Fossmark ( 1685 6 1709)2. Fabian Olsson Fokstad 1650 - 17123. Ukjend4. Oluf Nilsson Fokstad (1613 - 1699)5. Synneva Pedersdtr Fokstad (1621 - 1717)10. Peder Nilsson Garnes (1585 -1669)Alt jeg vet om Kari Markusdtr som ble gift med Fabian i 1693 er at hun kom fra Indre Arna.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.