Gå til innhold
Arkivverket

[#25438] Henrik Tomassen eller Henrik Knutsen??


Gjest Jørill Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørill Pedersen

Jeg og min far har sittet i hard diskusjon i hele kveld om Henrik Tomassen/Knutsen gift med Inger Henriksdatter. Vi har brukt både Astafjord og Trondenes Bygdebøker. I Astafjord bygdebok heter han Henrik Knutsen i Trondenes heter han Henrik Tomassen.Moren til Henrik Tomassen/Knutsen heter Marit Johnsdatter og var født i 1792.Marit Johnsdatter var gift 2 ganger og fikk barn utenfor ekteskapet med to andre personer.I Astafjord bydebok står det: Knut Pedersen (1779-1825)gift ca 1817 med Marit Johnsdatter (f.1792), fikk et barn: Henrik Knutsen (f.1818) gift med Inger Henriksdatter (f.1812)I Trondenes bydebok står det: Tomas Henriksen (1777-1842)barn utenfor ekteskap med Marit Johnsdatter (f.1792) Barn: Henrik Tomassen (?-1886), Inger Anna Tomasdatter (1812-1902), Peder Tomassen (1822-1897).Så hvem er faren til Henrik Tomassen/Knutsen? Og hvordan kan moren til Henrik få et barn med en annen (Tomas Henriksen)når hun er gift med Knut Pedersen?? Hvorfor viser ikke ikke Inger Anna i astafjord bygdebok når hun var ca 5 år når moren giftet seg første gangen og de var gift i ca 5 år når Peder kom til verden?Dette gjelder mine tippoldeforeldre, og vil vite hvordan dette forholdet er, Astafjord og Trondenes strides om hvem som er faren til Henrik Tomassen/Knutsen.Håper noen kan hjelpe å løse denne gåten, siden jeg/vi lager et slektskart og vil sette de rette personene på kartet. Og hvilken etternavn vi skal bruke.Vennlig hilsen ei som vil løse gåten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan ikke stole på bygdebøker, noe du vel også ser selv. Gå til kirkebøkene så finner du ut av det.Om Henrik evt.Thomasen levde til 1886, hvor er han i 1865? Det samme gjelder evt. Knudsen.Nå er jo ikke FS det som er mest å stole på, men der ble en Marthe Johnsdatter gift. 10/12 1817 i Ibestad med Knud Pedersen. Finner ikke noe annet giftemål. De fikk en sønn Henrik Knudsen dpt. 21/6 1818 i Ibestad, men om han døde ung vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørill Pedersen

Takk igjen for informansjonen :) Men jeg er en gangske så ny forsker innen slekt og da trur man at bygdebøkene er rette, særlig hvis man bare holder på med en, og ikke to forskjellige bygdebøker. Men man lærer jo etterhvert at ingenting e helt rett :)Så jeg lurte på om hvordan man får tak i sikker innformasjon, liksom kirkebøker og slikt? Henvender man seg til den eventuelle kirken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det finnes et Statsarkiv i nærheten av der du bor så er det fint å bruke det.(Jeg aner ikke hvor i landet Bjerkvik ligger). Om ikke du er så heldig så kan du undersøke på nærmeste bibliotek om de har filmer av kirkebøker. Biblioteket kan sikkert forklare deg videre om det. De enkleste og mest brukte primærkilder er kirkebøkene, og det er primækildene man bør(skal) bruke for å finne slekt. Å bygge familietre på bygdebøker, folketellinger osv. er ikke særlig brukbart da det blir som å bygge hus på leirgrunn. De er greie hjelpemidler bare man husker å sjekk mot kirkebøker.Når du først er på et bibliotek så bør du starte med å låne f.eks. 'Våre røtter' av Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg. Det finnes også flere andre slike bøker, men denne er enkel og grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.