Gå til innhold
Arkivverket

[#25440] Jens Kristenssøn og Kari Persdatter, Melsomvik, Stokke


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Dette nedenfor er tatt fra Stokke bygdebok under Melsomvik. Er det noen som kan fortelle mer om Jens og Kari. I følge fam. search fikk de også sønnen Peder i 1734. Finner de ikke under gifte i stokke i 1721. Hvor er feks de andre stedene de bodde (se tekst), og hvor og når ble de født?17. Jens Kristenssøn, g. m. Kari Persdatter; gamle folk, var blit gift 1721, hadde bodd flere steder. Søn, se følgende.18. Kristian Jenssøn, vistnok søn av forrige, kaldes Kristian Valberg, da han 1761 egtet Maren Katrine Olsdatter, saa forældrene hadde vel en tid bodd i Valberg. Han døde 1780, 48 aar.Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

jo da fant de gifte i Stokke....måtte bare gjøre det litt annerledes :) 1721 11. Apr. 1721 Jens Christensen Vadum Karj Pedersdaatter VadumMen det hjalp jo ikke mest da.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vel, da har du at de har bodd på Vadum og Valberg før Melsomvik. Det kan hende det var det Lorens Berg mente med 'flere steder'. (Det er jo en del av slektsforskning det også - å tolke andres utsagn!)Vadum er dessverre fart over med harelabb i Lorens Bergs bygdebok. Jeg ser at ei Anne Osvaldsdatter døde der 1721, 65 år gml. *Kanskje* hun var mor til en av ektefellene? Navnet Osvald er så uvanlig at jeg ikke ser bort fra at Anne var søster av Karen Osvaldsdatter, enke på Brunstad i Stokke 1703, og Hans Osvaldsen, som nevnes på Teigen i Skjee 1691-1703 og senere. Far til disse kan være Osvald Hansen (f. ca. 1632), som 1664 var på Holtan i Stokke.Men bevis for noe sånt har jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Jepp Egil. Jeg finner de ikke der i Bygdeboka, men de har jo muligens bodd der i hvertfall.Og forresten takk for hjelpen Kristian...får sjekke om jeg får nøsta detta sammen på er vis :)Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sønnen Peder er født på Ask i 1734. Faddere ved dåpen 11. april var Søren Holtan, Christopher Christensen, Peder Larsen, Anne Kathrine Wolf og Gunill Pedersd. Det er vel ikke usannsynlig at noen av fadderne er beslektet med Jens og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.