Gå til innhold
Arkivverket

[#25442] Merknad 'R' = retting? Hvordan får jeg evt. se den?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

På personen 'Svend Leegsen' på forhåpentligvis virkende lenke,Lenkefinner jeg en 'R' i merknadsrubrikken. Betyr det at noen har lagt inn en rettelse? Og i så fall: hvordan kan jeg få se denne?(Det skulle forundre meg meget om ikke dette spørsmålet har kommet opp før, men søk på merknad/rettelse/retting osv gir intet tilfredstillende resultat. Nå er det øynene en først blir blind på, men jeg kan heller ikke finne noen instruks om dette i bruksanvisningene. Det står sikkert der, men altfor godt gjemt for meg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

R`en skulle nok hørt til under Yrke, altså møller. Hva som er grunnen til at det er blitt delt opp, aner jeg ikke. Svend Leegsen står oppført som møller i hefteutgaven fra Skjeberg Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror neppe et forslag til korrektur er synlig for noen andre enn den som la det inn. Det er heller ikke markert noe sted at korrektur foreligger, i hvert fall ikke der jeg har lagt inn et forslag. Din egen korrektur får du se hvis du går inn på person /gård merket svart og klikker på korrektur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Andresen

Fenomenet er en feil som forekommer ganske ofte i 1801-tellingen. I ditt tilfelle skal Svend Leegsens Yrke være Møller, men den siste bokstaven - R - har flyttet seg til Merknad-feltet. Det samme kan sees f.eks. med Yrke Soldat som blir til Solda og T står i Merknadfeltet. Jeg har selv for lenge siden forespurgt om feilen i Digitalarkivet, men det blir nok ikke rettet. Vennlig hilsen Karin Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Feilen har nok oppstått under ei konvertering. 1801 vart registrert på seint 60-tal og tidleg 70-tal og har gått gjennom ei lang rekkje konverteringar etter som teknologien har forandra seg.Eg kunne også ha lyst til å leggja til at det er eit under at materialet i det heile eksisterer. Det vart registrert lenge før pc-ar eksisterte. Me brukte holband som lagringsmedium; 300 km vart det. Då me starta arbeidet var det ingen som forstod kvifor me ville registrera bokstav for bokstav, me skulle då like vel berre laga ny statistikk basert på teljinga og bokstavrett måtte då vera ein omveg samanlikna med å skriva 1 for bonde 2 for fiskar osb, og la vera å skriva namna, som i følgje den tids ekspertise, ingen nokon gong ville ha nytte av. Men me tenkte no at den bokstavrette utgåva kunne koma til nytte ein gong, når teknologien hadde utvikla seg. Det har vel synt seg å vera tilfelle. Så blind høne finn framleis korm, kan det sjå ut som.Når det gjeld forslag til korrektur kan kven som helst sjå den, dersom du trykkje korrekturlenkja for den personen. Men problemet er at du ikkje får vita kva personar det er som har korrektur og kven ikkje. Og grunnen til det er igjen at dataene og korrekturen ligg i heilt forskjellige system og at det kostar ein del å finna ut om det finst korrektur eller ikkje til ein person.Eg skal tenkja på om det finst ein smart måte å ordna dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det ble dat i hvert fall en artig debatt ut av min misforståelse. Og lærerikt - for grunnen til at jeg ikke så noen korrektur på denne persjonen var altså at det ikke var noen. Jeg tror ikke jeg kommer til å trykke korrekturknappen for alle personer for å se om det er noen rettelse der. Så skal korrekturen gi noen mening må enten en eller annen undersøke om påstanden er korrekt og rette den - eller så må det være et eller annet som forteller brukerne at rettelsen fins slik at en finner på å slå den opp. Vi kan jo alltids håpe...Men jeg skjønner at dere må prioritere, Jan, og det var ikke ment som masing fra min side. Jeg trodde faktisk det var slik allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.