Gå til innhold
Arkivverket

[#25456] Søk lagt opp på same vis, men skilnad i svar. Trulova og vigde.


Gjest Gunvor Sæther Brække
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunvor Sæther Brække

Dette gjeld trulova og vigde i Enningdalen 1720-1789: Når eg søkjer på brudgom, førenamn og etternamn,(forskjellige personer)så får eg ein gong opp vigde med berre brudeparet, ein annan gong trulova med forlovarar og andre gonger ein person ført opp to gonger som forlova og vigd.Kvifor ikkje trulova og vigd på same bilete? Kva gjer eg gale? Gunvor Sæther Brække

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Gunvor, det er alltid lettare å svare på slike spørsmål dersom ein kan klare å få fram same resultat. Og skal ein greie det, bør du beskrive søket ditt heilt detaljert - kva trykte du på først, og så, og så, og kva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kirkebøkene fra 1700-tallet er ofte ført kronologisk, slik at trolovelser og vielser ikke ble ført på samme sted. Forlovere ble ført inn ved trolovelsen, men i de eldste kirkebøkene er vanligvis ikke forloverne oppført.Jeg kjenner ikke den aktuelle kirkeboken for nningdalen, men antar at 'forvirring' skyldes at det til tider er ført trolovelser og vielser hver for seg (derfor vil du finne doble innføringer). Det ser dessuten ut til at forlovere bare unntaksvis er oppført før 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Ketil. Du peker på det vesentlige her. Jeg vet at de aller, aller fleste er ført opp med forlovere. Derfor er det så merkelig at en sjelden får disse fram ved å søke på samme måte. Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg ser nå at forlovere er ført opp fra 1720.Kan du komme med eksempeler der forlovere ikke er oppgitt ved trolovelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Databasen inneholder 411 vielser og 469 trolovelser, tilsammen 880 handlinger. Trolovelser og vielser er ført hver for seg i kirkeboka, og vil derfor vises hver for seg i databasen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Takk Ketil! Det hadde vært så utrolig mye raskere å lete dersom dato for forlovelse og vielse hadde kommet opp i samme bilde der mulighetene lå til rette for det! Dersom det er sikkert at ikke noe har blitt feil i overføringen i dataene så avslutter jeg her. Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En god grunn til å la trolovelser og vielser være registrert som to forskjellige poster, er at navn kan være forskellig stavet, bosted kan være forskjellig, omfanget av opplysninger forskjellig etc. Skal postene slås sammen, må registrator 'slå sammen' postene manuelt, med fare for feiltolkninger og tap av data.Utrolig mye raskere hadde det uansett ikke vært for sluttbruker, maksimalt dobbelt så raskt. Å lete i dataregistrert materiale er derimot utrolig mye raskere enn å lete i originalkildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.