Gå til innhold
Arkivverket

[#25459] Johansen - Enebakk


Gjest Bente Fjellstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Fjellstad

HeiSøker foreldrene til: Jenny Johansen g.bergestad f.ca 1898 d. ca 1940 Arthur Johansen (Bosted: Asker? Barn: Sverre, Arne og Gudrun) Eugene Johansen (Barn: Åse, Bjørn og Knut) Borghild Johansen (Barn: Grethe) Margit JohansenJenny er født ca 1898, de andre er født rundt der de også... Hun giftet seg med Martin Bergestad f. 1900mvhBente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grethe Flood

I 1900-tellingen for Enebakk finner jeg en Jenny Johansen, født 1897, datter av Johan Svendsen og Kaja Antonsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00229&gardpostnr=221&personpostnr=1310&merk=1310#ovre>Lenke – en mulig kandidat? Her er en annen husstand i f.t. 1900, Enebakk, hvor to søsken heter hhv. Jenny Marie og Artur Jarman Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fjellstad

Hei Det er de på den siste linken du hadde. Tusen Takk!!Nå har jeg funnet myye mer om dem.. De drev Sunby Landhandleri.1 Jenny Marie Johansen, f. ca. 1892, Enebakk, Akershus. Hun gift Martin Bergestad, f. 11.02.1900, (sønn av Erik vik Bergestad og Marie Oppi) d. 27.11.1979. Jenny døde ??.01.1940. Barn: i Marie Johanne (Bergestad) Olaussen f. 03.02.1929. 2 Johan Hansen, f. ca 1858, Enebakk, Akershus. Han gift Anne Helene Antonsdtr, f. ca 1869, Enebakk, Akershus., (datter av Anthon Thoresen og Johanne Eriksdtr). Barn: i Jenny Marie Johansen f. ca. 1892. ii Hans Martin Johansen f. ca 1893. iii Anna Johansen f. ca 1895. iv Margit Henriette Johansen f. ca 1896. v Sverre Johansen f. ca 1897. vi Artur Jarman Johansen f. 21.01.1899.3 Anne Helene Antonsdtr, 6 Anthon Thoresen, f. ca 1844, Enebakk, Akershus. Han gift Johanne Eriksdtr, f. ca 1840, Enebakk, Akershus., (datter av Erik Gundersen). Barn: i Anne Helene Antonsdtr f. ca 1869. ii Emma Antonsdtr f. ca 1872. iii Mina Kristina Antonsdtr f. ca 1875.7 Johanne Eriksdtr, 12 Thore ?. Han gift Helene Johannesdtr. Barn: i Anthon Thoresen f. ca 1844. ii Johannes Thoresen f. ca 1845.13 Helene Johannesdtr. Hun gift (1) Thore ?. Hun gift (2) Kristofer Simensen. Barn: iii Maren Tomine Kristofersdtr f. ca 1849. iv Sven Kristofersen f. ca 1851. v Nikolaj Kristofersen f. ca 1853. vi Karen Kristofersdtr f. ca 1855. vii Lina Kristofersdtr f. ca 1859. viii Marie Kristofersdtr f. ca 1861.14 Erik Gundersen, f. ca 1799, Enebakk, Akershus. Barn: i Johanne Eriksdtr f. ca 1840. ii Sifie Eriksdtr f. ca 1842.Vet noen om disse personenes etterkommere??Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei Bente!Jeg er en etterkommer til 14 Erich Gundersen (Bye/Bjerke/Huseby/Borgen) 1799-1888 og Anne Larsdatter Nordby 1802-1862. De er mine tipp-oldeforeldre.Deres datter Gunhild Marie 1837-1879 er min oldemor (søster til 7 Johanne Eriksdtr). Hun var gift med Nicolai Thorersen 1835-1922, som var sønn i det første ekteskapet til 12 Thorer Enersen Kjærsrud 1789-1848. Han er altså halvbror til 6 Anthon Thoresen!12 Thorer Enersen, min oldefar, født på Åsem i Spydeberg, men av Enebakkslekt, var 1. gang gift med Anne Nielsdatter fra Øya i Spydeberg 1797-1843. Han ble så gift med 13 Helene Johannesdatter Tysdal f.1817.Nr. 6 og 7 hadde også sønnen Kasper Anthonsen Borgen 1876-1975.Jeg har en mengde etterkommere til Erich Gundersen og Anne Larsdatter. Hvis jeg får e-post-adressen din, kan jeg sende det du har interesse av, men du synes kanskje det er morsomst å finne det ut selv? Jeg har også aner til mange av dem du spør om.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fjellstad

HeiSå morsomt, det er mannen min som er i slekt med disse. Kan sende deg etterkommere av de jeg har til deg også.Mail adressen er: bente.fjellstad@bluezone.noBente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Er du helt sikker på at det er riktig Jenny du har funnet? I Enebakk I s. 220 står det at Johan Hansens datter Jenny var født 1892 og ugift, og du trodde jo at den Jenny du leter etter var født rundt 1898.Jenny født 1892 har ingen bror som heter Eugen, og søsteren Borghild var ugift.Broren Arthur var gift med sitt søskenbarn Hjørdis Sundby og de hadde forretning på Sundby.Deres barn er Anne Marie, Sølvi, Johan Arthur og Ellen Margareth.Jeg synes det er en del opplysninger som ikke stemmer med det du har oppgitt. Kanskje det er den første Jenny i innlegg 2 likevel?.Vennlig hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fjellstad

HeiJeg er ganske sikkert på at det er disse, fordi det er noen av de samme søsken. Den første linken står ingen av de søsken jeg har skrivd opp.Men fikk vite at Artur skal være bosatt i Asker med 3 barn. Og Borghild ble gift Andersen og har et barn.Det var Jenny som drev Landhandleriet fikk jeg vite av min svigermor. Hun var der ofte før. Årstallet til Jenny står i Odals-bygedebok.Jeg er kjempeglad for all hjelp jeg kan få, det kan jo hende at det er en annen, men hvem da? Det er ikke den første linken, det er jeg sikker på. Og jeg har prøvd å finne flere.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei BenteFørst i dag ble jeg oppmerksom på innlegget ditt. Jeg kan med sikkerhet si at du er på 'ville veier'. Laila har helt rett. Jenny var ugift og barnløs. Søsteren Borghild var også ugift og barnløs. Jeg kjente begge da jeg var barn. Broren Arthur og hans kone Hjørdis hadde forretning - og meieri - og sagbruk på Flateby. Laila har riktige navn på barna til Arthur og Hjørdis. Jenny forteller selv i Enebakk bygdebok, bind I at hun arbeidet i butikken fra hun var 12 til 23 år. 23 år gammel fikk hun arbeid i en stor forretning. Gikk så på Treider og begynte på kontor i 1917. Var på kontor i Hotel Norge i 3 år, deretter i resepsjonen på Bristol i 3 år. Siden var hun hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fjellstad

HeiTakk for opplysningen.. Dette må ha vært ganske vanlige navn på denne tida. Jeg har enda ikke funnet riktig Jenny, så hvis noen andre kan hjelpe er jeg takknemlig. Hun jobbet i en liten kiosk, ikke på landhandleriet.mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.