Gå til innhold
Arkivverket

[#25461] Lisbeth Henriksdatter født ca 1723 i Langestrand ved Larvik.


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Lisbeth Henrichsdatter var gift med Halvor Bassebo i Eidanger og nevnt i skifte etter sin bror, Niels Henrichsen, på Langestrand i 1749. Niels dør ugift. Dersen mor er Anne Iwersdatter og er nevnt i skifte. De har en søster, Bodil Herichsdatter som er gift med Knud Jensen, og bodde i samme hus som Niles Henrichsen på Langestrand. Lisbeth (Elisabeth) Henrichsdatter dør i Eidanger i 1805, 82 år gammel. Hun er således født ca 1723. Jeg har grunn til å tro at hennes far het Henrich Ditlevsen. Er det noen som har noe mer informasjon om denne familien? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Finner skifte etter Henrich Detlefsen også på Langestrand i 1744. Han står med 'bustad Langestrand' og jobber ved 'Fritze lern Værck'. Arvinger er kona Anne Iversdatter og sønnen Niels, datteren Boel og datteren Lisbet. Dette er da de barna jeg viste til over her. Men hvor kom denne familien fra? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Den eneste Lisbeth eller Elisabeth Henrichdatter jeg finner på Basseberg i Eidanger er denne damen.LenkePussig med navnlikhet og også at hun er oppført som ugift.Har ikke sjekket om din Lisbeth bodde på Langestrand i 1801, men det er jo mulig?mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!I dag fikk jeg noen gamle årbøker for Brunlanes historielag. I 'NESJAR' Årskrift 1993-94 støtte jeg plutselig på navnet Bassebu.Det minner om etternavnet til Lisbeth Henriksdatters ektemann.Navnet er nevnt i en gammel dagbok fra 1890 . 'Dagbog Bua Isforetning 1894.' Under en artikkel om isskjæring i Tvedalen i Brunlanes.Her er nevnt en 'Isak Bassebu & Svendsen i Landgangen. Isak B. kjører is til Møjerstrand og legger den i haug. Han får tilbud om å kjøre isen til Buadammen i stedet.'Det tyder vel på at dette etternavnet skriver seg fra Landgangen ved Langesundsfjorden.Ikke langt til Brunlanes eller Langestrand . Heller ikke langt fra Eidanger.Det ser ut til å være sterke forbindelser mellom disse områdene i den aktuelle tiden.Dette var litt på siden av temaet, men litt artig oppdagelse likevel.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei. Takk for interessen. Gården Bassebo ligger i Langangen i Eidanger. Jeg kjenner historien til Elisabeth fra skifte og fremover. Jeg er ute etter historien bakover fra hennes foreldre. Hvem var de og hvor kom de ifra?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.