Gå til innhold
Arkivverket

[#25463] PETERNELLE Michelsdatter Vega


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Informasjon fra FS - ikke kirkebokavskrift:Petternelle Michelsdatter gift 1784 i Vega med Elias Larsen.Foreldre Michel Nielson og Boel Hansdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Har følgende opplysninger om Petternelle Michelsdatter og hennes aner: 1. Petternelle Michelsdatter, f. __ ___ 1764 i Sørvær i Tjøtta, døpt 15 jul 1764 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, d. 23 okt 1828 i Sørvær i Tjøtta, gravlagt 16 nov 1828 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland. (1) Bosted (fam) i Vegstein, Vega i Nordland, gift __ ___ 1784 i Vega kirke, med Elias Larsen, f. __ ___ 1753 i Eidem i Vega, døpt __ ___ 1753 i Vega kirke, d. __ ___ 1806 i Forliste mellom Sund og Nusfjord, yrke Jektskipper. (2) Gift __ ___ 1809 i Vega kirke, barnløst forhold med Nils Oddesen Sundsvold, f. __ ___ 1775 i Sundsvoll i Vega, Nordland, d. __ ___ 1830 i Sørvær i Tjøtta.Foreldre: 2. Michel Nielssøn, f. __ ___ 1723 i Sørvær i Tjøtta, døpt 24 okt 1723 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, d. __ ___ 1784 i Sandvær, Herøy i Nordland, gravlagt 9 mai 1784 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?, yrke Bøkselbonde. Bosted (fam) i Sørvær i Tjøtta, gift Ca.1747 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?, med Boel Hansdatter. 3. Boel Hansdatter, f. __ ___ 1721 i Skålvær i Alstahaug, Nordland, døpt 5 okt 1721 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, d. __ ___ 1784 i Sørvær i Tjøtta. Besteforeldre: 4. Niels Nielssøn, f. __ ___ 1668 i Altern, Austbø i Alstahaug, Nordland ?, d. __ ___ 1745 i Sørvær i Tjøtta, gravlagt 12 des 1745 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?. (1) Gift __ ___ 168_ i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?, med Inger Olsdatter, f. __ ___ 16__ i Tjøtta sogn ?, d. __ ___ 1716 i Sørvær i Tjøtta. (2) Gift 27 sep 1722 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, med Kiersten Michelsdatter, f. __ ___ 16__ i Sør-Herøy, Herøy, Nordland, d. etter 1725 i Sørvær i Tjøtta. 5. Kiersten Michelsdatter, f. __ ___ 16__ i Sør-Herøy, Herøy, Nordland, d. etter 1725 i Sørvær i Tjøtta. 6. Hans Salomonssøn, f. __ ___ 1682 i Brastad, Mindland i Alstahaug, d. __ ___ 1756 i Skålvær i Alstahaug, Nordland, gravlagt 31 okt 1756 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.(1) Gift Før 1708 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?, med Ane Pedersdatter, f. __ ___ 1683 i Tjøtta sogn ?, d. __ ___ 1732 i Skålvær i Alstahaug, Nordland, gravlagt 23 nov 1732 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.(2) Gift 4 okt 1733 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, med Maritha Wenichsdatter, f. __ ___ 17__ i Løknes i Tjøtta, Nordland, d. Etter 1760 i Skålvær i Alstahaug, Nordland. 7. Ane Pedersdatter, f. __ ___ 1683 i Tjøtta sogn ?, d. __ ___ 1732 i Skålvær i Alstahaug, Nordland, gravlagt 23 nov 1732 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland. Oldeforeldre: 12. Salamon Pedersøn, f. __ ___ 16__ i Tjøtta sogn ?, d. Ca 1693 i Brastad, Mindland i Alstahaug. Bosted (fam) i Brastad, Mindland i Alstahaug, gift ca 1674 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?, med Boel Frantsdatter. 13. Boel Frantsdatter, f. ca 1640 i Lauvøylandet, Tro, Alstahaug i Nordland, d. __ ___ 1718 i Brastad, Mindland i Alstahaug, gravlagt 10 okt 1718 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland. Tippoldeforeldre: 26. Frantz Nielsen Winther, f. __ ___ 1605 i ?, d. før 1666 i Lauvøylandet, Tro, Alstahaug i Nordland, yrke Trondheimsborger. Han giftet seg med Karen Nilsdatter. 27. Karen Nilsdatter, f. ____16__ i Tjøtta sogn ?, d. etter 1666 i Lauvøylandet, Tro, Alstahaug i Nordland. ------- Petternelle er 3.ganger tipp-oldemor til min kone. Har du noen tilknytting til henne eller hennes slekt ??Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk for god hjelp. Du spør om tilknytning til Peternelle. Konene våre kjem likt ut der. Oldemor til kona mi var Anna Kathrine Sundsvoll f1856 datter av Anders Olsen Sundsvoll og Lovise Ulriksdatter Eidem. Anna Kathrine ble gift med Ole Andreas Fredriksen Urke frå Hjørundfjord på Sunmøre. De bodde på Nevernes i Velfjord, derOle Andreas var kjøbmann og elles var hab ordfører en årrekke.Eg har mykje stoff om desse folka. Har du noko om Sophie Michelsdatter f.1782 Vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Nei, jeg har ikke opplysniger om Sophie Michelsdatter. Har hun noen tilknytting til Petternelle Michelsdatter ?Min kone stammer fra Petternelles datter Inger Walnum Eliasdtr. f.1800, død 1852 i Sørværet i Tjøtta (Nå Vega ?), som ble gift i 1819 med Nils Eliassen f. 1792 på Kolstad i Vega, død 1882 i Sørværet i Tjøtta . Hun fikk en stor etterslekt etter seg i Tjøtta området, og jeg har samlet mye av dette.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei igjen. Samanhengen mellom Peternelle Michelsdatter og Sophie Marie Michelsdatter er ikkje direkte. Sophie Michelsdatter er svigermor til Lovise Ulriksdatter som eg nemnde i førre innlegget mitt. Peternelle er bestemor til Lovise Ulriksdatter Eidem.Men eit anna spørsmål fr Tjøtta er om du kjem borti noko Sørhaugslekt. Eg har ein god kjenning som heiter Olav Kjell Sørhaug frå Tjøtta. Mvh Gunnar S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.