Gå til innhold
Arkivverket

[#25471] Ekteskap 1875-1890 - Anders Kristian Johansen, Østfold


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Jeg leter etter et evt. ekteskap nr. 1 for Anders Kristian Johansen, f. 18.11.1852 på Grislingås i Aremark, Østfold av foreldre Johan Iversen og Anne Eriksdatter (svensk).Familien flyttet til Sarpsborg i februar 1856, og både i FT 1865 og FT 1875 bodde Anders Kristian hos foreldrene i Sarpsborg. I FT 1875 kalles han bare Kristian, og alle barna i familien har fått etternavnet Iversen. Status er ikke oppgitt kun for ham, mens alle øvrige barn er innført som ugifte.I FT 1900 er han igjen oppført som Anders Christian Johansen, og da gift med den hustruen jeg kjenner til, nemlig Anne Olsdatter, f. 14.07.1866 på Kolstadplassen i Tune. De bor da med ialt 6 barn i Tune på Bakken under Borregaard, og trolig arbeidet han da på Borregård. Familienavnet til alle disse barna er Kristiansen.Det første barnet i dette ekteskapet, Ole Alfred, er født i 29.10.1889, og da var Anders Kristian 36 år, og Anne 23 år. Trolig giftet de seg før/etter denne datoen, men jeg har aldri funnet giftermålet, - ei heller i noen digitalt tilgjengelig kilde.Jeg har hørt at Anders Kristian var gift en gang før ovennevnte ekteskap (da trolig etter 1875 men iallfall før 1889), og at det var en datter, Inga i dette ekteskapet. Jeg har lett etter Inga i original kirkebok for Tune 1870-1877, men fant henne ikke der. Både hun og evt. 1. ekteskap ble lagt på is inntil nå når digitale kilder er tilgjengelige, men det er digitalt tynt med både kirkebøker og FT for Østfold. Har heller ikke klart å finne henne på Family Search, ei heller noen giftermål for Anders Kristian. Og hva skjedde isåfall med hans første kone?Har også hørt at Inga ble gift med en Petter Pettersen, og laget dengang noen hurtignotater som indikerer at disse hadde bl.a. barna Jørgine, Erling, evt. Ingrid?, samt Henry som jeg hørte hadde utvandret til Canada og var bosatt i Prince Rupert. Lette en gang etter denne Henry som utvandrer, og fant ham i Emigrantregistret som Arne Henry Pettersen, f. 12.01.1907 i Sarpsborg, som emigrert til Canada på 'Stavangerfjord' i 1927 sammen med 'ørten' andre fra Sarpsborg! Jeg fant også igjen samme Arne Henry i Immigrantregistret i Canada etterpå. Men opplysningene om ham førte ikke til fler opplysninger om Inga, så jeg vet fortsatt ikke om dette virkelig er slekt.Er det noen som kan hjelpe meg videre med Anders Kristian Johansens ekteskap/familie etter 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.