Gå til innhold
Arkivverket

[#25472] Marit Paulsdtr. Næs f, ca. 1835 i Grytten


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Søker opplysninger om Marit Paulsdtr. Næs, 18 år, som den 2/8 1853 er meldt innflyttet til Veøy prestegjeld fra Grytten for å tjene. Etternavnet tyder på at hun var fra Veblungsnes eller (Åndals)nes. Hun var altså f. ca. 1835. Hvem var hennes foreldre? Det er grunn til å tro at du etter noen år dro tilbake til Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Kirkeboka for Grytten forteller om 'Marit Paulsdatter Næs':1. Født 7. august og døpt 30. august 1835 - Uekte - Foreldre: 'Pige Marith Knudsd. Næs angav som Barnefader Dreng Paul Pedersen Næs fra Gudbrandsdalen - Faddere: Jørgen Næs, Søren Aandahl og Hustru, Anne Andersd. Heen, Knud Hagen, Anne Næs'2. Konfirmert 21. oktober 1849. Foreldre: Dreng Paul Pedersen og Marit Knudsd.3. Utflyttet 1. april 1853 - 18 år gammel - Tjenestepike - 'Hvorhen bortreist: Uvist'Jeg har dessuten sett over listene over innflytta og utflytta i tidsrommet ca. 1830-1835, men uten å finne drengen Paul Pedersen.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Mange takk skal du ha, Gunnar. Dette ga meg mye om hennes bakgrunn. Du skulle ikke finne Marit Paulsdtr. som innflyttet igjen til Grytten på 1850- eller 1860-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Den kirkebokmikrofilmen som jeg brukte på høyskolen i Volda i dag, slutter ved utgangen av 1853, altså like etter at Marit hadde forlatt Grytten. Jeg må i så fall se om jeg finner en mikrofilm for et seinere tidsrom for evt. å finne ut om hun kom tilbake til Grytten. Men jeg finner henne ikke der ved folketellinga i 1865 (jf. Digitalarkivet). Vet du noe om hennes seinere liv som kan gi en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Nei, dessverre. Jeg har bare et kort notis om at hun var tjenestejente, og er interessert i å få rede på om hun på noen måte kan ha vært beslektet med folket på garden. Det ville være fint om du hadde hatt anledning til å slå opp i utflyttelistene for Grytten for tiden etter 1853, men legg ikke alt for mye arbeid i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Jeg ser nå på FamilySearch at det ble født en 'Marit Knutsdatter Ness' i Grytten 21. februar og døpt 9. mars 1806. Dette kan være mor til den Marit Paulsdatter som du er på jakt etter. Foreldra til Marit Knutsdatter er i Family Search kalt 'Knut Randmosen Mjelva' og 'Marit Eriksdatter Hagen' ved Marits fødsel,og 'Knud Randmosen Naess' og 'Marit Erichsdatter' ved dåpen. Jeg ser også at de giftet seg 22. mai 1788 og fikk barna Randmo (1795), Ole (1800) og Knut (1804) i tillegg til Marit i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Dersom dette er den rette Marit så er foreldrene til Marit nevnt i (8) Knut Randmosen Mjelva, 1765-1814, g 22.5.1788 i Heen kirke med Marit Eriksdatter Hagen, f 1764 i Toklehagen, datter av Erik Olsen Hagen, 1727- , og Guri Knutsdatter Heen, 1732- , g S.e.Jul 1755 i Heen kirke. Erik er sønn av Ole Andersen Hagen, 1683-1754 på Toklehagen, og Ingelev Larsdatter g 18.6.1726 i Heen kirke. Knut skjøter en plass kalt Østenteigen av Næss til Erik Eriksen Lærem den 1,4,1804. Skifte etter Knut på Næss 12.7.1817. Marit, f 1806 er yngst av 8 søsken. Knuts foreldre erRandmose Knutsen Brevik, 1733- , g 14.11.1758 med Karen Andersdatter Hyllesnes (Høljenes), ca 1728- . Randmoses foreldreKnut Randmosen Brevig sønn av Randmo Brevig, g 2.1.1733 i Heen kirke m Kirsten Olsdatter, skifte etter ham 27.11.1758.Karens foreldre Anders Andersen Hyllesnes, ca 1720- , g 3.6.1756 i Grytten kirke m Marit Olsdatter Mjelva, 1737- , datter av Ole Iversen Mjelva. Anders er sønn av Anders Andersen Hyllesnes, 1691-1749, sønn av Ander Hyllesnes, 1635- , og Ingrid Hyllesnes, 1653-1727.Det er flere tråder å spinne videre på, men det begynner å bli uoversiktlig. Du finner dette også i Raumadalsfolket som ligger på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Hjertelig takk, begge to, for god hjelp. Nå har jeg fått god oversikt over Marits bakgrunn. Jeg kommer tilbake til henne hvis det er noe mer jeg lurer på. Setter pris på innsatsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.