Gå til innhold
Arkivverket

[#25475] Marthin Luthers forlis i Atlanterhavet 1893 - Hvordan finne opplysninger?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Min oldefar etterlot seg dette brevet som røper at han var med på et forlis i Atlanterhavet 15. oktober 1893 med skipet 'Martin Luther'. Hvordan kan jeg få vite mer om dette skipet? Noen som kan hjelpe?bilete0199.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på deg du Nesoddens Nellik og Kongerikest Fryd!Hva med å kontakte Sjøfartsmuseet? De har visst mye kunnskap å dele!!!Lailapst. Det er gratis rødbrus og lakrisbåter til alle fra Nesodden denne uka!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Vålerengas Valmue og Velferdsstatens Stolthet!Takk for tips. Tar gjerne prammen over fjorden dit. Og gumler lakrisbåter mens jeg setter sjøbein. Vet andre tilfeldigvis noe om forliset i 1893, så gi en lyd!PS: Tankbil med chablis (og piggdekk) er nuh på vei til Enga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan prøve ei bok som heiter noko med 'Disasters at Sea ...'. Dei har den nok sikkert på biblioteket til Sjøfartsmuseet. Den er på engelsk og i to band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På nettsidene til Arkivverket, Spørsmål og svar, står det følgende om skipsforlis:'Hva kan jeg finne ut om skipsforlis?Er du ute etter skip som har sunket langs norskekysten, kan du finne informasjon i Magistratens arkiver i statsarkivene. Rådstueattestene inneholder attester med bl.a. informasjon om havari, forlis eller kapring. Disse attestene er bygget på notarialforklaring eller et sjørettsforhør, som kan finnes i notarial- eller ekstraretts-(sjøretts-)protokollene.Sank skipet i utenlandsk farvann kan du finne skipsmappen med sjøforklaring i Handelsdepartementets Sjøfartskontor. Statistisk Sentralbyrå har i sin 'Diverseserie' noen protokoller med informasjon om skip som sank i perioden 1876-1893. Ble skipet senket i forbindelse med for eksempel 1. verdenskrig, kan biblioteket finne 'Sjøforklaringer over Norske skibes Krigsforlis 1914-1918' utgitt ved Sjøfartskontoret. Sank skipet under 2. verdenskrig har man to kilder: For forlis i norsk farvann finnes skipsmappen i Statens krigskaskoforsikrings arkiver. Skjedde forliset i utenlandsk farvann har Nortraship en egen serie med skipsforlis.'Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.