Gå til innhold
Arkivverket

[#25479] Ynskjer opplysn. om Gulle Teodor Hanss. og Elen Kirstine Olsdtr. Vefsn, Nordl.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Gulle Teodor vart f. 22.01.1838 - han døydde etter 1900, men når? Namn på foreldra og besteforeldra har eg, men berre årstal, ikkje datoar. Skulle gjerne hatt det...Elen Kirstine vart f.ca. 1840, når? død etter 1875 når?Foreldra hennar heitte Ole Pedersen f.ca.1817 i Vefsn og Randine Olsdtr. f.ca.1819, Vefsn, dei var ikkje gift når Elen vart f. og ekteskapet var ikkje råd å finna i kyrkjeboka heller.Difor har eg ikkje namn på foreldra deira.Er det nokon som kan hjelpa?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Når det gjelder Vefsn kirkebok, er det kun fra 1820 at det er innført fødselsdato i kirkeboka når et barn ble døpt. Før 1820 er det kun dåpsdatoen vi finner.Elen Kirstine ble født 01.10.1837 og døpt 08.10.1837 (i følge FamilySearch). Hennes foreldre ble trolig ikke gift. Hennes mor Randine/Ranni kan være identisk med henne som ble gift med en Peer Peersen et par år senere. Slike ting er vanskelig å fastslå uten å se den aktuelle kirkeboka hvor også opplysninger om bosted er tatt med. Hvor bodde foreldrene da Elen ble døpt?Mvh Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for opplysningane!!Dei gifta seg iallfall ein gong, sjå her:LenkeKjell Jakobsen(bygdebokforf. i Vefsn) har funne f.datoen(beklagar, at eg hadde oversett den i brevet frå K.J.)til Elen Kirstine Olsdtr.Han skriv: 'Hennes foreldre var på den tida ikke gift, men skrives for pike Randi Olsdtr, Andås og dreng Ole Pedersen, Høgremma. Men jeg har ikke funnet deres dåp, og heller ikke giftermålet, så dermed kan jeg ikke identifisere dem nærmere.Dette er ganske forunderlig. Men jeg kommer ikke lenger med dem i denne omgang, så det kreves mer fintenkning for å finne løsninger på disse problema'.Så, eg veit ikkje meir å sei...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Enten så har presten glemt å skrive inn vielsen i kirkeboka, eller så har paret blitt viet i et annet prestegjeld. De har heller ikke hatt flere barn til dåpen i Vefsn i perioden 1837-45.Det er mulig at alderen i 1865-tellingen er satt for lavt, og at de var eldre enn 18 og 20 år da dattera ble født. Jeg ser nemlig at det har vært holdt et skifte på Høyremmen i 1824 etter Peder Olsen, gift med Kjersten Andersdatter. De hadde en sønn ved navn Ole Pedersen, født ca 1807. Han bodde også på Høyremmen i 1829 da det ble holdt skifte etter farmora Else Gregoriusdatter. Ved innrulleringsmanntallet i 1831 var han dreng samme sted. (Høgremma går også under navnet Svartås.) Denne Ole er en mulig kandidat inntil annet kan bekreftes eller avkreftes.Når det gjelder Randi, er det til stor hjelp at hun har et navn som ikke var så veldig vanlig, og at hun trolig vil finnes døpt i Vefsn mellom 1808 og 1820.Det kan også være et tips å kikke etter eventuelle slektninger blant fadderne til Elen Kirstine.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk skal du ha!Eg trur at dette som du har reflektert deg fram til, har interesse også for Kjell Jacobsen, så eg sender han ein kopi.Takkar enno ein gong :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Hei Kjell, beklagar så mykje!! Tilfeldigvis(eg skulle leggja til litt meir opplysningar her), såg eg ditt innlegg/spørsmål.Gulle T Hansen vart f.på Valåmoen i Hemnes.Så til opplysningane eg fekk frå den eminente Kjell Jacobsen(bygdebokforf. for Vefsn) idag: Han har funne giftarmålet til Randi Olsdtr og Ole Pedersen. Dvs. han har resonnert seg fram til det, sjølv om etternamnet på faren hennar er feil ved vigsla deira, og alderen hennar er feil(10 år, det same gjeld for mannen hennar, eg trur 0`en har sett ut som eit ett-tal for den som har skreve av 1865 teljinga) ved FT. Ho vart f.1808, han i 1807.Dei gifta seg altså 15 år etter(26.12.1852)at dottera(Elen Kirstine) vart fødd, betre seint enn aldri?? :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg prøver igjen om Kjell Andersen frå Bryne ser dette, eg er spent på om du hadde nokre meir opplysningar.... Eg er bortreist frå mandag til torsdag.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Mariann, jeg hadde funnet ut at Gulle var et ganske vanlig brukt navn i Hemnes, Nordland og jeg mener jeg var også borti et skifte i Hemnes der en Gulle Hansen var nevnt, bosatt i Strøm i Vefsn. Det var dette jeg mente med 'spor'. Dessverre klarer jeg ikke å finne igjen dette skiftet. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Det stemmer at han budde på Strøm/Strømsmoen, det er den samme Gulle som eg ynskjer meir opplysningar om.Kva tid han døydde f.eks. Kona Elen Kirstine Olsdtr døydde ??? 1900, han seinare....Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.