Gå til innhold
Arkivverket

[#25486] Anna Mathiasdatter Myren, Lavik, S&F


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

I bygdeboka for Brekke (Gulen kommune) finner jeg Anna Mathiasdatter Myren. Hun giftet seg i 1820 med Bård Olson Midttakle fra Brekke. Anna kom fra Lavik og hadde foreldrene Mathias Henrikson Myren og Gunhild Olsdatter iflg. Brekke bygdebok. Disse giftet seg i 1795. Gunhild var da på Østerbø.Hvem var foreldrene til disse to? På FamilySaerch finner jeg at Mathias var født ca 1770 og sønn til Henrik Oppedal (og Siri Raae). Lengre kommer jeg ikke. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Baard og förste kona var mine 3. tippoldeforeldre, saa jeg har en god del om hanAncestry Chart of Bård Olson Midttakle -------------------------------------- +--- 7-Elling N.N. Dale,d.??? | +--+ 6-Lasse Ellingsson Dale,b.1630,d.??? | +--+ 5-Ola Lassesson Dale,b.1660,d.1731 | +--+ 4-Johannes Olson Dale,b.1689,d.1762 | | | | +--- 8-Hans Frivik,d.??? | | | | | +--+ 7-Lars Hansson Frivik,d.Abt 1664 | | | | | +--+ 6-Hans Larsson Frivik,b.1630,d.??? | | | | +--+ 5-Gitlaug Hansdtr Kyrkjebø,b.Abt 1670,d.1690 | | | | +--- 8-Ivar N.N. Berge,d.??? | | | | | +--+ 7-Elling Ivarsson Berge,d.??? | | | | | | | +--- 8-Brita N.N. Berge,d.??? | | | | +--+ 6-Marie Ellingsdtr Berge,b.Abt 1635,d.??? | +--+ 3-Bård Johanneson Midttakle,b.1716,d.1788 | | | +--- 4-Barbro Bårdsdtr,b.1690,d.1741 | +--+ 2-Ola Bårdsson Midttakle,b.1743,d.1822 | | | | +--- 6-Hans Takle,d.??? | | | | | +--+ 5-Johannes Hansson Midttakle,d.??? | | | | | | | +--- 6-Anna Takle,d.??? | | | | | +--+ 4-Hans Johannesson Midttakle,b.1690,d.1728 | | | | | | | +--- 5-Marta Ellingsdtr Midttakle,b.1667,d.1734 | | | | +--+ 3-Gjertrud Hansdtr Instefjord,b.1719,d.1785 | | | | +--- 5-Hans Olson Risnes,d.1697 | | | | +--+ 4-Sigrid Hansdtr Instefjord,b.1682,d.??? | | | | +--- 6-Sjur Ivarson Ytre Bø,d.??? | | | | +--+ 5-Ingeborg Sjursdtr Ytre Bø,d.??? | --+ 1-Bård Olson Midttakle,b.1773,d.2 Jul 1846 | | +--- 4-Anders Olsson Kyrkjebø,b.1687,d.1740 | | | +--+ 3-Hans Andersson Kyrkjebø,b.1715,d.1779 | | | | | | +--- 7-Hans Frivik,d.??? | | | | | | | +--+ 6-Lars Hansson Frivik,d.Abt 1664 | | | | | | | +--+ 5-Sjur Larsson Frivik,b.1631,d.1700 | | | | | | +--+ 4-Sigrid Sjursdtr Frivik Kyrkjebø,b.1670,d.1740 | | | | | | +--- 8-Thørris Løbø,d.??? | | | | | | | +--+ 7-Olluf Thørisson Løbø,d.??? | | | | | | | +--+ 6-Jens Nilsson Løbø,b.1612,d.??? | | | | | | +--+ 5-Barbrå Jensdtr Løbø,b.1640,d.??? | | +--+ 2-Marta Hansdtr Sørevik,b.1739,d.1821 | | +--- 5-Erik Råsberg,d.??? | | | +--+ 4-Rasmus Eriksson Råsberg,d.1747 | | | | | +--- 5-Kari Johannesdtr Råsberg,b.1632,d.1720 | | +--+ 3-Barbrå Rasmusdtr Sørevik,b.1716,d.1783 | | +--- 7-Hans Frivik,d.??? | | | +--+ 6-Lars Hansson Frivik,d.Abt 1664 | | | +--+ 5-Hans Larsson Frivik,b.1630,d.??? | | +--+ 4-Lussi Hansdtr Osland,b.1678,d.1740 | | +--- 7-Ivar N.N. Berge,d.??? | | | +--+ 6-Elling Ivarsson Berge,d.??? | | | | | +--- 7-Brita N.N. Berge,d.??? | | +--+ 5-Marie Ellingsdtr Berge,b.Abt 1635,d.???Vet ikke om dette kommer skikkelig opp, dersom ikke kan du ta kontakt pr e-mail :kelly.petit@wanadoo.frBaard hadde ellers 5 barn i hvert ekteskap, han var först gift med Marta Evensdtr Ytre Brekke.Da baard döde giftet Anna seg oppatt med Ola Olson Ytre Takle, han var og enkemann.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff og huff, dette ser jo ikke ut!ta kontakt saa skal jeg sende deg det jeg har.Anna var forresten födt 1797 i Eikefjor, Lavik og Dôde 12 august 1881.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Paa Oppedal Indre var det en Henrik Guttormsson födt i 1742, men han ble gift med Magnhild Lassedtr i 1772.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Kanskje jeg ikke uttrykte meg riktig klart. Jeg har bygdeboka for Brekke så jeg tror Bård Olsson Midttakle er bra kartlagt. De to jeg jakter på anene til er Anna Matiasdatter sine foreldre. Skjønt med finlesing av Brekkeboka har jeg nå funnet ut av hennes mor, Gunhild Olsdatter Østerbø, så nå er det Mathias Henrikson Myren som gjenstår.Jeg har funnet en Henrik Pedersen på Indre Oppedal f. 1737. Han giftet seg med enka Sigrid Monsdatter Heggebø i 1766. Hennes mor kom fra Raae så da er jo ikke Siri Raae helt uaktuelt. Problemet er bare at av 5 barn nevnes ingen Mathias. Er dette likevel et mulig spor?Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok jeg som ikke har lest skikkelig.Jeg kikket paa FS og der ser det ut for at de faar 9 barn fra 1767 til 1780, ingen Mathias.Men jeg ser at det er to andre Henriker som har en sönn Mathias i Gulen. En Henrik Losnen og en Henrik Stynen. Disse to med Mathias til fornavn ble henholdsvis födt i 1764 og 1766.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte aa föye til at den ene har en Anne til mor.Den du fant er jo ikke kopi fra kirkebok, og da skal man ta det med en teskje salt.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Takk for stort engasjement.De passer godt i alder de to du nevner. Hadde bygdebøkene for Gulen på lån til for ca ei uke siden, så der røk sjansen til å få sjekket ut de to.Henrik og Sigrid (Siri?) som jeg fant på Indre Oppedal var ikke fra FS. Det var i Bygdeboka for Brekke, uten at det gjør den helt store forskjellen...mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Bygdebøkene for Gulen inneholder nok ikke hele løsningen her. Der finnes en Matias Henrikson Losnegard f. 1771 som døde ugift 26.1.1786. Dette dødsfallet finnes her på DA Lenke men der er det ingen opplysninger om alder.Har ikke klart å finne noen kandidat i bygdebøkene for Henrik Stynen. Sjekket ut alternativer som Steine og (Gryte)stien. Kan det være Stølen i Solund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Siv Eidevik

Dette er vel Mathias da han døde:LenkeForøvrig så var Baard Olson Midttakle og Anna Mathiasdt. mine tipp tipp oldeforeldre, og i likhet med dere har jeg drevet og søkt etter disse personene selv. Det som står i bygdebøkene til Brekke må taes med en meget god klype salt. Jeg står selv oppført der sammen med min familie, både min sivilstatus, navn på eks-svigermor og min oldemor er feil. Så når det er så mye feil i boken ned mot vår tid, så er vel sannsynligheten for at det er enda flere på 17 og 1800 tallet. Mvh siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Siv Eidevik

Hei ØysteinTar opp igjen spørsmålet ditt om Mathias Henrikson Myren. Den Mathias jeg nevnte i innlegget over, var det ikke noe skifte etter, så da har jeg ikke kommet noe lengre. Er det noen som har funnet ut hvem foreldrene hans var?Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei Kjellaug Tror også at Stynen er feilskriving for Myren. Tidspunktet for ekteskapet stemmer med digitalarkivet sine nedtegnelser. Jeg har nå vært hos min mor og raidet henne for alle bygdebøkene fra Brekke. På side 814 i i bind 3,står det som Øystein i første innlegg skrev, at Baard Olson Midttakle giftet seg i 1820 med Anna Mathiasdatter Myren. Det står også at det er Myren ved Eikefjorden i Lavik hun kom fra.Nederst på samme siden står det uthevet et notat om hennes far Mathias Henrikson Myren.Jeg siterer: Mathias Henrikson var fostersønn av bnd. Johannes Endreson og Matha Johannesdatter Myren. De var barnløse. Mathias Henriksons hustru Gunhild Olsdt. var en søsterdatter av Martha Johannesdt. Myren. Hun solgte i 1793 bruket Myren på 2 bsm. pd. 12 mrk. sm. til Mathias henriksom og Gunhild Olsdt. for 184 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da maa du vel sjekke bygdebok fra Lavik for aa finne ut om det var en Henrik og Anne der paa Myren. Det er ingen kilder fra distriktet i databasene etter hva jeg ser. Lenke Ser det er en bygdebok for Kyrkjebö og Lavik.Lykke til, selv stammer jeg fra Baards förste kone. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Ja, den konklusjonen har jeg også kommet til. Tusen takk for hjelpen :-)Om det er noen her inne som skulle har bygdeboken for Lavik for hånden, så blir jeg veldig glad om vedkommende kan sjekke opp Mathias Henrikson Myren.. Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Bygdebok for Lavik er ikke noe problem. Jeg har kopi av deler av den, bl.a. Myren. Men det hjelper nok dessverre ikke mye. Der står det mindre enn i bygdeboka for Brekke. Jeg kan sitere det som står: Mattias Henrikson Myren f. Oppedal g.m. Gunhild Olsd. Østerbø. Under forrige bruker (Johannes Endreson Myren) står det kun oppført en fostersønn, Mattias. Dette stemmer jo også med innlegg nr. 14.Fosterbarn ble vel ofte plassert ut fordi begge foreldrene var døde. Vi vet jo ingenting om hvorvidt Oppedal kanskje bare var en mellomlanding, f.eks. hos slektninger, før det meldte seg et foreldreløst par som trengte en arving. Dette blir selvsagt bare spekulasjoner, men når det er fosterforhold inne i bildet blir ting straks mye mer usikkert.Men i den grad en skal tro på FS, så står faren der oppført som Henrik Oppedal. Det kan jo tenkes at Henrik Pedersen Oppedal hadde en slenger fra før han giftet seg (i 1766). Han var født i 1737 og stemmer bra mht. alder.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.