Gå til innhold
Arkivverket

[#25489] Webbok/bilder på nett - Forslag om historiske undervisningsplansjer


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei! Jeg har gledet meg over det som allerede ligge ute som webbok, og det potensialet som er tilgjengelig ved dette konseptet.Jeg har selv gravet litt i historien omkring skolemannen Asbjørn Knutsen. Omkring 1880 presenterte han sine undervisningsplansjer til bruk i norsk skole. Ved den skolen jeg arbeider har vi liggende noen av disse. Men jeg skulle ønske at man kunne gjøre dette tilgjengelig for flere. Og ogsså etterspore dem som mangler. Jeg mener å huske at der var 35 stykker til sammen.Er dette aktuelt og/eller mulig?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Fant noe her fra Høgskolen i Vestfold - http://www-lu.hive.no/plansjer/historie/ . Takk for ditt tips, Bjørn. Du satte meg på sporet. Men jeg tror jeg vil ønske enda bedre teknisk kvalitet på bildene.Forresten: Hvis noen har mer stoff om skolemannen Asbjørn Knutsen og disse undervisningsplansjene, - så vil det glede meg å få vite mer!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om det er desse plansjane du meiner, er det ikkje dei eg såg på Folkemuseet. Det var nokre i svart/kvitt med praktiske døme på m.a. gram, kilo, tonn - osb i ymse variantar. Men pedagogisk sett tykkjer eg slike er eit sakn i dagens skule ... så dei bør kan hende i bruk att ... i staden for den utbreidde bruken av 'kalkulator' (som burde vore i femte veggen, spør du meg) ... i alle høve i barneskulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.