Gå til innhold
Arkivverket

[#25490] Søby, Åsmundrud, Nedre Sandtorp og Botner i Øymark


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Gullik Jonsson, født ca. 1723 og begr. 2/1-1774 i Øymark kirke, 50 år gammel. Gift 1747 samme sted med Kirsti Andersdtr fra Botner. De bodde først på Søby, senere på Søbyskogen i Øymark.Gulliks foreldre: Jon Gulliksson, født ca. 1673/78 i Långserud sokn i Sverige og død 1750 i Øymark, 77 år gammel. Han kom trolig til sognet i begynnelsen av 1707, og er 28/8-1710 nevnt som 32 år gammel. Gift med enken Kari Pedersdtr, født ca. 1679 og død 1765 i Øymark, 86 år gammel. Hun hadde først vært gift med Ener Jørgensson, og hadde sønnen Jørgen Enersson. De bodde først på Åsmundrud, men kjøpte i 1742 Søby. Er det noen som kjenner til Kari Pedersdtrs opphav?Kirstis foreldre: Anders Brynildsson og Maria Olsdtr, skifte 27/9-1731. De eide da bl. a. 1 lspd. 3 rem. i Botner i Øymark. I O. Rygh 'Norske Gaardnavne' er Botner nevnt med samme gårdsnummer som nedre Sandtorp. Ved skoskatten i 1711 er Anders Brynildsson og kona, samt en fosterdatter, nevnt som en av familiene på nedre Sandtorp. Samtidig nevnes også Nils Brynildsson med kone og to barn. I 1694 eide oppsitterne på nedre Sandtorp 12 1/2 lspd., mens Nils Brynildsson og Åse Brynildsdtr eide 2 1/2 lspd. Kan Anders, Nils og Åse være søsken? Er det noen som kjenner Anders Brynildssons og Maria Olsdtrs opphav?Vennlig hilsen Jens Petter Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du har tydeligvis tynet det meste ut fra de kilder som finnes, og siden det til nå ikke har vært noen respons, kommer jeg bare med en spekulasjon som du eventuelt kan prøve deg på.Vedr. Anders BrynildsenBrynild/Brynildsen forekommer såpass hyppig i det angjeldende (relativt lille) området at det er risikofylt å trekke konklusjoner kun ut fra navnbruk. (Men jeg prøver meg likevel)Brynild Brynildsen Mellomdalen (i Rakkestad !!!) og Marthe Trulsdatter. får en sønn, også kalt Brynild Brynildsen.Denne Brynild Brynildsen gifter seg med ei Ingeborg. (Fortsatt i Rakkestad, men jeg tror dette paret ”flytter seg” til Øymark)Brynild og Ingeborg blir foreldre til Anders Brynildsen Gjørsjø i Øymark (f.1717) som iflg. mine notater gifter seg med Gjertrud Joensdatter Lie (de fikk barn fram til 1752). Gjørsjø er nærmeste nabogard til Søby !! – Relativt nær Sandtorp og Botner. Det ser ut til å være minst en generasjons forskjell mellom ”min” og ”din” Anders B.Men har du prøvd å lete i RAKKESTAD ? I korthet går spekulasjonen ut Brynild Brynildsen Mellomdalen og Marthe Trulsdatter har en sønn, - Anders ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jens Petter!Jeg ser at vi har noe felles her.Det er Ener Jørgensen og hans kone Kari Pedersdatter( som jeg ikke visste navnet på før jeg leste innlegget ditt.) De bor 1711 på Aasmundsrød.Sønnen Jørgen Enersen født ca 1719, gift med Ingeborg Michelsdatter Kolstad,datter av Michel Iwersen og Maren Thoresdatter som hadde en datter til som var gift med Helge Evensen Anonby. -Jørgen Enersen og Ingeborg Micheldatters sønn Even Jørgensen født 1750 Søby, ble gift med Marthe Thoresdatter Bøen/Kasebo,datter av Thor Steensen Bøen/Kasebo og Mari Pedersdatter Herrø. -Even og Marthe bodde på Eng.Marthe døde i 1790 og Even giftet seg igjen 1792 med Dorthe Jensdatter født 1760 på Krosbye,datter av Jens Olsen Krosbye og Sidsel Evensdatter Anonby som var datter av Even Helgesen Anonby og Berte Arildsdatter Søgaard. Even og Dorthe bodde på Aasmundrød og Søby.Dette er den gren jeg forsker på.Så var det Kari Pedersdatters herkomst.Jeg har lett,men ikke funnet noen bekreftelser desverre,tenkte meg en mulighet at hun kunne være fra Søby men.. -Hennes mann nr.2 Joen Gullichsen og deres barn har jeg ikke noe om.Kari er ca 43 år når hun gifter seg. -Joen er 1710 32 år og tjener på Aarnes hos lendsmand Mogens Svendsen. Opplyses ved hans død i 1750 at han var gift i 28 år.Prøver å finne ut mer.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jens Petter !Joen Gullichsen,hadde han vært gift før han giftet seg med Kari? Hadde han og Kari bare sønnen Gullich? Prøvde å finne noe i panteboken etter hans død i 1750,men fant ikke noe(kan ha oversett).Siden det mangler pantebøker for 1755-1775,dekker det heller ikke noe om Kari, død 1765. Det er den kilden jeg har for hånden.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei igjen, folkens !Det kan gjerne tenkes at Joen Gullichsen har vært gift før. Han har i alle fall et leiermål i nær slekt fra før . Han flyktet jo nærmest til Øymark i 1707 fra Sverige av den grunn. I 1734 er han for øvrig på Maarud, - i nærhet av de omtalte gårdene.(Refr. Vigerust-Innvandrerarkivet)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, og takk for svar!Jeg har 'Internett-fri' i helgene, siden jeg foreløpig kun har tilgang til nettet på jobben.Vedr. (5): Jeg kjenner ikke til, at Jon Gulliksson var gift før han giftet seg med Kari Pedersdtr. Ei heller, at de hadde andre barn enn Gullik!Vedr. (6): Opplysningene om Jon Gullikssons opphav i Sverige, fant jeg for mange år siden. Jeg har derfor ikke kikket på Innvandrerarkivet til Tore Vigerust i denne sammenheng. Det var jo imidlertid svært intreressant!JPN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.